GAZİ ÜNİVERSİTESİ BİLGİ PAKETİ - 2019 AKADEMİK YILI

DERS TANIMI
İLETİŞİM KURAMLARI I/RTS-511
Dersin Adı: İLETİŞİM KURAMLARI I
Dersin Kredisi: 3 Ders AKTS : 6
Dersin Yarıyılı: 5 Ders Türü : Zorunlu
DERS BİLGİLERİ
 -- DERSİN DİLİ
  Türkçe
 -- ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I
  Doç.Dr. Gülcan SEÇKİN
 -- ÖĞRETİM ELEMANI WEB SİTESİ/SİTELERİ
  http://websitem.gazi.edu.tr/site/g.seckin
 -- ÖĞRETİM ELEMANI E-POSTASI/E-POSTALARI
  gcansn@gmail.com, g.seckin@gazi.edu.tr, gulcanseckin@hotmail.com, gcansn@yahoo.com
 -- ÖĞRENME ÇIKTILARI
Öğrenciler iki dönemlik bu dersi almakla kitle iletişimini anlamaya ve açıklamaya çalışan yaklaşımları, bunları tarihsel dönemleri, koşulları içinde
okumayı öğreneceklerdir. Kitle iletişim alanındaki pek çok yaklaşımı, modelleri tanırken, çeşitli disiplinlerden gelen, farklı kuramların biraraya
geldiği bir alan olduğunu göreceklerdir. Eski ve yeni medyaya ilişkin kuram ve araştırmaları okurken tarihsel bağlamlarına oturtarak ancak bu
süreçleri, kavramları anlamanın kaçınılmaz olduğunu farkedeceklerdir.
Medya alanının, toplumsal güç ve iktidar gruplarının ortak düzlemlerini kavramak, faaliyetleri, ilişkileri ekonomik ve siyasi bağlamlarına oturtarak,
söylemsel pratikleri gözden kaçırmayarak çözümleyebilmek...
Medyanın gelişimini, konumlanışını tarihsel gelişim süreçleri içinde diğer tüm yapılarla, kurumlarla birlikte değerlendirebileceğini kavramak...
Medya alanına bakarken, medyanın dilini, söylemini geçmiş, gelmiş süreçler içinde kavramanın önemini farkedecektir.
İletişim ve medya kuramlarını öğrenirken aslında pek çok disiplinin içinde dolaşmanın gerekli olduğunu, dolaştıklarını da anlayacaklardır.
Dilbilim, Edebiyat, Siyaset, İktisat, Politik İktisat, Psikanaliz gibi pek çok alanın yardımıyla ancak alanı kavramakta olduğumuzu göreceklerdir.
 -- DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
  Ders yüzyüze, derslikte konuları anlatma, güncel örnekler üzerine öğrencileri konuşturma biçiminde sürdürülmektedir.
 -- DERSİN ÖNKOŞULLARI
  İletişim Kuramları dersini alma sürecinde bir önkoşul, eş koşul konulmamıştır.
 -- ÖNERİLEN DERSLER
  Bu dersle önerilen başka dersler bulunmamaktadır.
 --DERS İÇERİĞİ
1. Hafta  Dersin amacının ne olduğu, kuram, araştırma, epistemoloji ve yöntemin önemi işlenmektedir.
2. Hafta   İlk iletişim modelleri ya da ilk etki çalışmaları.
3. Hafta   Doğa bilimleri, insan bilimleri ve sosyal bilimlerden gelen araştırmacıların ya da bu alanların yaklaşımlarının etkileri...
4. Hafta   Pozitivizmin ilk iletişim çalışmaları üzerindeki etkisi..
5. Hafta   Pozitivist araştırmacılar doğa bilimleri modeline dayanan empirik araştırma geleneğini, nicel metodları uyguladıklarını...
6. Hafta  Sosyal bilimlerde ampirik geleneğe dayanan davranışçı geleneğin etkileri (30 ve 40'larda sosyoloji ve psikolojiye damgasını vurmuş olduğu)...
7. Hafta   Medya araştırmalarına davranışçılığın girişi ve Katz ve Lazarsfeld'in belirlediği medya etkileri:Çabuk, kısa ve uzun dönemli etkiler,kurumsal değişi
8. Hafta  ara sınav
9. Hafta   Lazarfeld'in alan çalışmaları, hipotez testiyle ilgili çalışmalarının alana katkıları.
10. Hafta  Harold Laswell'in iletişim alanına katkıları ve yöneltilen eleştiriler.
11. Hafta  1950'lerin sonu kitle iletişim araştırmalarında bunalım..Yeni arayışlar,davranışçı yaklaşımdan uzaklaşmadan...
12. Hafta  Yeni dönemde yeniden etkiler konusunun ele alınışı..60'lı yılların düzeni...Kalkınma ve yeni iletişim teknolojileri ilişkisi.Teknolojik determinizm.
13. Hafta  1960'lar ve 70'lerde pozitivist deneyci okulun etkiler ve aktif izleyici üzerinde odaklanması..
14. Hafta   Halloran, Tunstall ve Gurevitch, vd. pozitivist okulun liberal kanadının sosyoloji okulu. Kullanım ve doyumlar çalışmaları(aktif izleyici,sınırlı et
15. Hafta  İzleyici araştırmalarında etkiler geleneğine odak çalışmalarıyla Lazarsfeld'in yapısal-işlevselciliğe dayalı, bilimsel metodları uygulama çabaları..
16. Hafta  final
 -- ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
  ---
 -- ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
  ---
 -- STAJ / UYGULAMA
  ---
 -- DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
 Ara Sınav
1
40
 Ödev
0
0
 Uygulama
0
0
 Projeler
0
0
 Pratik
0
0
 Quiz
0
0
 Yıliçinin Başarıya Oranı (%)  
40
 Finalin Başarıya Oranı (%)  
60
 -- İŞ YÜKÜ
 Etkinlik  Toplam hafta sayısı  Süre (Haftalık Saat)  Dönem boyu toplam iş yükü
 Haftalık teorik ders saati
14
3
42
 Haftalık uygulamalı ders saati
0
0
0
 Okuma Faaliyetleri
14
3
42
 İnternette tarama, kütüphane çalışması
7
2
14
 Materyal tasarlama, uygulama
0
0
0
 Rapor hazırlama
0
0
0
 Sunu hazırlama
7
2
14
 Sunum
0
0
0
 Ara sınav ve ara sınava hazırlık
3
4
12
 Final sınavı ve final sınavına hazırlık
4
4
16
 Diğer
0
0
0
 TOPLAM İŞ YÜKÜ: 
140
 TOPLAM İŞ YÜKÜ / 25 : 
5.6
 DERSİN AKTS KREDİSİ: 
6
 -- PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI KATKI DÜZEYLERİ
NO
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI
1
2
3
4
5
1
Radyo Televizyon ve Sinema alanıyla ilgili kuram, yöntem, kavram ve kavramlararası ilişkileri açıklar.X
2
Radyo Televizyon ve Sinema alanına ilişkin bilimsel bilginin üretimiyle ilgili süreç, yöntem ve teknikleri teşhis eder.X
3
Radyo Televizyon ve Sinema alanında kuramsal ve uygulamaya dayalı bilgileri ifade eder.X
4
İletişimin toplumsal, tarihsel, kültürel, siyasal ve ekonomik boyutlarını ilişkilendirir.X
5
Radyo televizyon ve sinema alanında çekim, yapım ve yapım sonrası tekniklerini etkili kullanır.X
6
Medya metinlerini eleştirel bakış açısıyla yorumlar.X
7
Bilişim teknolojilerini etkin olarak kullanır.X
8
Sosyal bilimlerin diğer disiplinlerdeki bilgiyi kendi uzmanlık alanında kullanabileceği şekilde yeniden düzenler.X
9
Bireysel ve grup içinde sorumluluk alarak, radyo televizyon ve sinema alanıyla ilgili çalışmalar yapar.X
10
Radyo Televizyon ve Sinema alanında bilgiye ulaşma yollarını bulabilir.X
11
Radyo Televizyon ve Sinema alanıyla ilgili kuram, yöntem ve teknolojileri takip eder.X
12
Düşüncelerini ve sorunlara ilişkin önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek ilgili kişi ve kurumlara aktarabilir.X
13
Toplumsal sorumluluk bilinciyle hareket ederek radyo televizyon ve sinema alanına ilişkin etik kodlar ile birlikte yasa, yönetmelik ve mevzuata uygun çalışmalar yürütür.X
14
Radyo Televizyon ve Sinema alanına ilişkin kuram, yöntem, araç ve teknolojileri yetkin bir biçimde kullanır.X