GAZİ ÜNİVERSİTESİ BİLGİ PAKETİ - 2017 AKADEMİK YILI

DERS TANIMI
GAZ DİNAMİĞİ (SEÇ.)/MM481
Dersin Adı: GAZ DİNAMİĞİ (SEÇ.)
Dersin Kredisi: 3 Ders AKTS : 3
Dersin Yarıyılı: 7 Ders Türü : Seçmeli
DERS BİLGİLERİ
 -- DERSİN DİLİ
  Türkçe
 -- ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I
  Y.Doç.Dr.İbrahim ATILGAN
 -- ÖĞRETİM ELEMANI WEB SİTESİ/SİTELERİ
  www.websitem.gazi.edu.tr/atilgan
 -- ÖĞRETİM ELEMANI E-POSTASI/E-POSTALARI
  atilgan@gazi.edu.tr, ibrahim.atilgan@gmail.com
 -- ÖĞRENME ÇIKTILARI
Öğrenci sıkıştırılabilir akışların ilgili özelliklerini, temel kavramları ve prensipleri öğrenmiş, ve bunları akışların analizine uygulayabilecektir.
Sıkıştırılabilir akışların temel özelliklerini, sıkıştırılabilir akışların analizinde kullanılan temel kanunları ve prensipleri öğretmek.
Temel kanunların ve prensiplerin sıkıştırılabilir akışların analizinde kullanılması için gerekli bilgi ve yeteneği kazandırmak.
Mühendislik becerilerinin gelişmesini sağlamak.





 -- DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
  Bu ders sadece yüz yüze eğitim şeklinde yürütülmektedir.
 -- DERSİN ÖNKOŞULLARI
  Bu dersin önkoşulu yada eş koşulu bulunmamaktadır.
 -- ÖNERİLEN DERSLER
  Bu dersle ilişkili önerilen başka dersler bulunmamaktadır.
 --DERS İÇERİĞİ
1. Hafta  TEMEL KAVRAMLAR VE KANUNLAR: Tanımlar, akışların sınıflandırılması, kütlenin korunumu ve Newton’un ikinci Kanunu.
2. Hafta  TEMEL KAVRAMLAR VE KANUNLAR: Termdinamiğin birinci ve ikinci kanunları, durma (satagnation) kavramı ve bağıntıları, ses hızı ve Mach sayısı.
3. Hafta  KARARLI VE BİR BOYUTLU SIKIŞTIRILABİLİR AKIŞLARIN TEMEL ÖZELLİKLERİ: Temel denklemlerin Mach sayısının fonksiyonu olarak ideal gazlar için türetilmesi
4. Hafta  DEĞİŞKEN KESİTLERDE ADYABATİK AKIŞ: Sürtünmesiz genel akışlar. İdeal akışkanların akışı, referans kavramı.
5. Hafta  DEĞİŞKEN KESİTLERDE ADYABATİK AKIŞ: Nozul ve difüzörlerde akış.
6. Hafta  DURAN NORMAL ŞOK DALGALARI: Herhangibir akışkan ve ideal gazlar için duran normal şok dalgası analizi, normal şok dalgası tabloları ve kullanımı.
7. Hafta  DURAN NORMAL ŞOK DALGALARI: Nozullarda duran şok dalgaları. Rüzgar tüneli.
8. Hafta  ARASINAV I
9. Hafta  HAREKETLİ NORMAL ŞOK DALGALARI: Hareketli normal şok dalgası analizi.
10. Hafta  EĞİMLİ (OBLIQUE) ŞOK DALGALARI: Eğimli şok analizi, ideal gazlar için eğimli şok tabloları ve grafiklerinin kullanımı.
11. Hafta  KARARLI BİR BOYUTLU SÜRTÜNMELİ AKIŞ (FANNO AKIŞLARI): Termodinamik bağıntıların türetilmesi, ideal gazlar için fanno eğrileri ve tabloların kullanımı.
12. Hafta  ARASINAV II
13. Hafta  ADYABATİK OLMAYAN AKIŞLAR (RAYLEIGH AKIŞLARI): Termodinamik bağıntıların türetilmesi, ideal gazlar için Rahleigh eğrileri ve tabloların kullanılması.
14. Hafta  ADYABATİK OLMAYAN AKIŞLAR (RAYLEIGH AKIŞLARI): Termodinamik bağıntıların türetilmesi, ideal gazlar için Rahleigh eğrileri ve tabloların kullanılması.
15. Hafta  JET SİSTEMLERİ: Roketler ve jet motorları.
16. Hafta  Final
 -- ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
  1. Compressible Fluid Flow, P. H. Oosthuizen and W. E. Carscallen McGraw-Hill, 1997. 2. Compressible Fluid Dynamics with PC Applications, B. K. Hodge
 -- ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
  Anlatım, Soru-Yanıt, Uygulama
 -- STAJ / UYGULAMA
  Yok
 -- DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
 Ara Sınav
2
50
 Ödev
1
5
 Uygulama
0
0
 Projeler
0
0
 Pratik
0
0
 Quiz
1
5
 Yıliçinin Başarıya Oranı (%)  
60
 Finalin Başarıya Oranı (%)  
40
 -- İŞ YÜKÜ
 Etkinlik  Toplam hafta sayısı  Süre (Haftalık Saat)  Dönem boyu toplam iş yükü
 Haftalık teorik ders saati
14
3
42
 Haftalık uygulamalı ders saati
0
 Okuma Faaliyetleri
0
 İnternette tarama, kütüphane çalışması
1
4
4
 Materyal tasarlama, uygulama
0
 Rapor hazırlama
1
10
10
 Sunu hazırlama
0
 Sunum
0
 Ara sınav ve ara sınava hazırlık
2
6
12
 Final sınavı ve final sınavına hazırlık
1
5
5
 Diğer
2
1
2
 TOPLAM İŞ YÜKÜ: 
75
 TOPLAM İŞ YÜKÜ / 25 : 
3
 DERSİN AKTS KREDİSİ: 
3
 -- PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI KATKI DÜZEYLERİ
NO
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI
1
2
3
4
5
1
Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli altyapıya sahiptir; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri Makine Mühendisliği çözümleri için beraber kullanır.X
2
Makine Mühendisliği problemlerini saptar, tanımlar, formüle eder ve çözer, bu amaçla uygun analitik yöntemler ile modelleme tekniklerini seçer ve uygular.X
3
Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz eder ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlar; bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygular.X
4
Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçer ve kullanır; bilişim teknolojilerini ve en az bir bilgisayar yazılımını (Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde) etkin biçimde kullanır.X
5
Deney tasarlar, deney yapar, veri toplar, sonuçları analiz eder ve yorumlar.X
6
Bilgiye erişir ve bu amaçla kaynak araştırması yapar, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanır.X
7
Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin çalışır, sorumluluk alır.X
8
Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar; Avrupa Dil Portföyü B1 genel düzeyinde en az bir yabancı dil bilgisine sahiptir.X
9
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler.X
10
Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahiptir.X
11
Proje yönetir, işyeri uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularında bilinç sahibidir; mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçlarının farkındadır.X
12
Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincindedir; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkındadır ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibidir.X