GAZÝ ÜNÝVERSÝTESÝ BÝLGÝ PAKETÝ - 2019 AKADEMÝK YILI

DERS TANIMI
TÝTREÞÝMLER VE DALGALAR/FÝZ306A
Dersin Adý: TÝTREÞÝMLER VE DALGALAR
Dersin Kredisi: 4 Ders AKTS : 7
Dersin Yarýyýlý: 6 Ders Türü : Zorunlu
DERS BÝLGÝLERÝ
 -- DERSÝN DÝLÝ
  Türkçe
 -- ÖÐRETÝM ELEMAN(LAR)I
  Öðrt. Grv. Dr. Mustafa Güray BUDAK, Doç. Dr. Mustafa KARADAО
 -- ÖÐRETÝM ELEMANI WEB SÝTESÝ/SÝTELERÝ
  http://websitem.gazi.edu.tr/site/mbudak, http://websitem.gazi.edu.tr/site/mkaradag
 -- ÖÐRETÝM ELEMANI E-POSTASI/E-POSTALARI
  mbudak@gazi.edu.tr, mkaradag@gazi.edu.tr
 -- ÖÐRENME ÇIKTILARI
Öðrenciler periyodik hareket ve sinüzoidal titreþim kavramlarýný bilir ve basit harmonik hareketi açýklayabilir.
Öðrenciler periyodik hareketlerin üst üste binmesi olayýný keþfeder.
Öðrenciler fiziksel sistemlerin serbest salýnýmlarýný analiz edebilir.
Öðrenciler kompleks eksponansiyel denklemler kullanarak harmonik salýnýcýya ait denklemleri çözebilir.
Öðrenciler zoruna salýnýma ait eksponansiyel çözümleri ve rezonans olayýný açýklayabilir
Öðrenciler çiftlenimli salýnýmlarýn normal modlarýný ve simetri yaklaþýmlarýný açýklayabilir.
Öðrenciler N tane kütleden oluþan bir salýnýcýnýn normal modlarýný bulabilir
Öðrenciler sürekli sistemlerin normal modlarýný açýklayabilir ve fourier analizlerini anlayabilir.
Öðrenciler ilerleyen dalgalara ait dalga hýzý, üst üste binme ilkesi, daðýným kavramlarýný açýklayabilir ve bir dalga tarafýndan taþýnan enerjiyi hesa
Öðrenciler sýnýr etkileri ve giriþim kavramlarýný açýklayabilir.
 -- DERSÝN VERÝLÝÞ BÝÇÝMÝ
  Bu ders sadece yüz yüze eðitim þeklinde yürütülmektedir.
 -- DERSÝN ÖNKOÞULLARI
  Bu dersin önkoþulu yada eþ koþulu bulunmamaktadýr.
 -- ÖNERÝLEN DERSLER
  titreþimler ve dalgalar laboratuvarý
 --DERS ÝÇERÝÐÝ
1. Hafta  Fiziksel sistemlerin serbest salýnýmlarý. Basit sarkaç Kompleks üstel fonksiyon kullanarak harmonik osilatör denkleminin çözümü. Burulma sarkacý; Fizi
2. Hafta  Periyodik hareketler. Basit harmonik hareketin dönme vektörü ve kompleks üstel fonksiyonla tanýmlanmasý Periyodik hareketlerin üst üste gelmesi.
3. Hafta  Ayný frekanslý iki dalganýn tek boyutta üst üste gelmesi. Farklý frekanslý iki dalgalarýn tek boyutta üst üste gelmesi, vurular. Ayný frekanslý birçok
4. Hafta  Sönümlü harmonik hareket denklemi: Kritik üstü, kritik ve kritik altý sönüm durumlarýnýn incelenmesi. Sönümlü harekette enerji kayýp oraný. Sönümlü ha
5. Hafta  Sönümlü ve sönümsüz osilasyonlar için zorlamalý harmonik hareketin denklemi. Elektrik devrelerinde rezonans. Geçiþ olayý. Kompleks fonksiyonlarýn sönü
6. Hafta  Çiftlenimli salýnýcýlarýn fiziksel karakteristikleri. Sarmal yaylarla çiftlenimli yapýlmýþ kütlelerin salýnýmý. Normal modlarýn üst üste gelmesi. Çift
7. Hafta  N-tane kütleden oluþan çiftlenimli salýnýcýlar ve normal modlarýnýn bulunmasý.. Enine ve boyuna salýnýmlar. N’nin çok büyük olma durumu.
8. Hafta  Örnek problem çözümleri. Ara sýnav.
9. Hafta  Sürekli sistemlerin tanýmý. Bir boyutlu dalga denkleminin türetilmesi. Bu denklemin deðiþkenlerine ayýrma yöntemiyle çözümü. Fourier analizi
10. Hafta  Young modülü, ve hacim modülü kavramlarý. Bir çubuðun boyuna titreþimlerinin incelenmesi. Hava borusunun boyuna titreþimleri ve ses dalgasý. Ýki ve üç
11. Hafta  Ýlerleyen sinüzoidal dalgalar. Dalgalarýn sýnýflandýrýlmasý. Ýlerleyen dalgalar ve normal modlarý. Bir yönde ilerleyen dalgalar. Dalga atmalarý . Dalg
12. Hafta  Mekaniksel dalgalarýn enerjisi ve bir dalga tarafýndan taþýnan enerji.
13. Hafta  Sýnýr etkileri ve giriþim: Dalga pulslarýnýn yansýmasý, yansýma ve geçme katsayýlarý. Huygens-Fresnel ilkesi. Dalgalarýn yansýmasý, kýrýlmasý ve giriþ
14. Hafta  Doppler olayý, çift yarýkta giriþim.
15. Hafta  
16. Hafta  
 -- ZORUNLU YA DA ÖNERÝLEN KAYNAKLAR
  Titreþimler ve Dalgalar, A.P. French, Çev: Prof.Dr. Nazým Uçar,Aktif Yayýnevi Titreþimler ve Dalgalar, Nobel Yayýnevi
 -- ÖÐRETÝM YÖNTEM VE TEKNÝKLERÝ
  Anlatým, Soru-Yanýt, Uygulama - Alýþtýrma
 -- STAJ / UYGULAMA
  YOK
 -- DEÐERLENDÝRME YÖNTEMÝ VE GEÇME KRÝTERLERÝ
 
Sayýsý
Toplam Katkýsý(%)
 Ara Sýnav
1
40
 Ödev
0
0
 Uygulama
0
0
 Projeler
0
0
 Pratik
0
0
 Quiz
0
0
 Yýliçinin Baþarýya Oraný (%)  
40
 Finalin Baþarýya Oraný (%)  
60
 -- ÝÞ YÜKÜ
 Etkinlik  Toplam hafta sayýsý  Süre (Haftalýk Saat)  Dönem boyu toplam iþ yükü
 Haftalýk teorik ders saati
14
4
56
 Haftalýk uygulamalý ders saati
0
 Okuma Faaliyetleri
0
 Ýnternette tarama, kütüphane çalýþmasý
12
4
48
 Materyal tasarlama, uygulama
1
1
1
 Rapor hazýrlama
2
4
8
 Sunu hazýrlama
1
6
6
 Sunum
1
2
2
 Ara sýnav ve ara sýnava hazýrlýk
9
3
27
 Final sýnavý ve final sýnavýna hazýrlýk
9
3
27
 Diðer
0
 TOPLAM ÝÞ YÜKÜ: 
175
 TOPLAM ÝÞ YÜKÜ / 25 : 
7
 DERSÝN AKTS KREDÝSÝ: 
7
 -- PROGRAM ÖÐRENME ÇIKTILARI KATKI DÜZEYLERÝ
NO
PROGRAM ÖÐRENME ÇIKTILARI
1
2
3
4
5
1
Fizik kavramlarý, kanunlarý ve teorilerini iliþkileriyle açýklar.X
2
Fiziðin diðer bilim dallarý, felsefe ve matematik ile iliþkisini kurar.X
3
Amacýna uygun deney tasarlar ve laboratuvar malzemelerini etkin bir þekilde kullanýr.X
4
Karþýlaþtýðý fizik problemlerini çözerken ve doða olaylarýný açýklarken bilimsel yöntemleri kullanýr.X
5
Öðrenme-Öðretme ve ölçme-deðerlendirme yaklaþýmlarýný bilir.X
6
Öðrencilerin bireysel farklýlýklarýna baðlý olarak ortaya çýkan ihtiyaçlarýný aktif katýlýmlarýný saðlayacak þekilde dikkate alýr.X
7
Öðretim sürecinde karþýlaþabileceði öðrenme güçlükleri ve kavram yanýlgýlarýný azaltmaya yönelik gerekli tedbirleri alýr.X
8
Kiþisel ve mesleki geliþiminde sürekliliði ve yaþam boyu öðrenmeyi esas alýr.X
9
Mesleðine, çevresine ve doðaya karþý olumlu tutum ve deðerler geliþtirir.X
10
Milli Eðitim Temel Kanununda ifade edilen ulusal ve evrensel duyarlýklara önem verir.X
11
Öðrenme ortamýnda uygun teknolojik ortam ve ürünleri kullanýr.X
12
Bilimsel bilgiye ulaþma amacýyla farklý, güvenilir ve geçerli bilgi kaynaklarý kullanýr.X
13
Fiziðin; çevre, toplum ve teknoloji ile iliþkisini analiz eder.X
14
Fizik yasa ve ilkelerine göre çalýþan teknolojik araçlarýn çalýþma prensiplerini analiz eder.X
15
Fizik ve fizik eðitimi ile ilgili çeþitli yazýlýmlarý kullanmayý bilir.X
16
Öðretim sürecinde biliþim ve iletiþim becerilerini etkin bir þekilde kullanýr.X
17
Fizik alaný ile ilgili materyal geliþtirebilir veya var olan materyallerden en uygun olaný seçerek kullanýr.X
18
Fizik Öðretiminde en uygun olan öðrenme-öðretme ve ölçme-deðerlendirme yaklaþýmlarýný kullanýr.X
19
Laboratuvar yaklaþýmlarýný etkin ve güvenli bir þekilde kullanýr.X
20
Ortaöðretime yönelik fizik öðretim programlarýný etkin bir þekilde izler.X