GAZİ ÜNİVERSİTESİ BİLGİ PAKETİ - 2019 AKADEMİK YILI

DERS TANIMI
Yönetimde Problem Çözme Teknikleri/4120233
Dersin Adı: Yönetimde Problem Çözme Teknikleri
Dersin Kredisi: 3 Ders AKTS : 8
Dersin Yarıyılı: 1 Ders Türü : Seçmeli
DERS BİLGİLERİ
 -- DERSİN DİLİ
  Türkçe
 -- ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I
  Doç. Dr. Ferudun SEZGİN
 -- ÖĞRETİM ELEMANI WEB SİTESİ/SİTELERİ
  http://websitem.gazi.edu.tr/site/ferudun
 -- ÖĞRETİM ELEMANI E-POSTASI/E-POSTALARI
  ferudun@gazi.edu.tr
 -- ÖĞRENME ÇIKTILARI
Problemin tanımını, türlerini ve özelliklerini bilir.
Problem çözme sürecinin adımlarını listeler.
Yönetimde problem çözmenin önemini kavrar.
Eğitim kurumlarında karşılaşılan problemlerin çözümünde uygun bilimsel yöntem ve teknikleri kullanır.
Problem çözmede kullanılan yöntem ve tekniklerin benzer ve farklı yanlarını karşılaştırır.
Okul ortamında yaşanan örnek sorunlara ilişkin uygun çözüm önerileri geliştirir.



 -- DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
  Bu ders sadece yüz yüze eğitim şeklinde yürütülmektedir.
 -- DERSİN ÖNKOŞULLARI
  Bu dersin önkoşulu yada eş koşulu bulunmamaktadır.
 -- ÖNERİLEN DERSLER
  Bu dersle ilişkili önerilen başka dersler bulunmamaktadır.
 --DERS İÇERİĞİ
1. Hafta  Problemin Tanımı ve Türleri Problem Çözmenin Temelleri Problem Çözmenin Aşamaları
2. Hafta  Problem Çözme ve Karar Verme Yaratıcı Problem Çözme Yönetimde Problem Çözme Teknikleri
3. Hafta  Değerlere Dayalı Yönetim ve Etik Kriz Yönetimi Kaos Yönetimi Stres Yönetimi Çatışma Yönetimi
4. Hafta  Süreç Yönetimi GZFT Analizi PEST Analizi PUKO Döngüsü Kalite Çemberleri
5. Hafta  Okul Yönetim Gelişim Ekibi Veriye Dayalı Karar Verme Eylem Araştırması Yöneylem Araştırmaları ARGE
6. Hafta  Oyun Teorisi Altı Sigma (DMAIC) Balık Kılçığı Güç Alanı Analizi Senaryo Analizi
7. Hafta  Pareto Diyagramı Saçılma Diyagramı Histogram ve Bar Grafiği Çizgi Grafiği Akış Diyagramı
8. Hafta  Ara sınav
9. Hafta  Delphi Tekniği Nominal Grup Tekniği Beyin Fırtınası Zihin Haritası 6 Şapka Tekniği 5N 1K Tekniği
10. Hafta  Rasyonel Karar T-Grup (Duyarlılık Eğitimi) Şeytanın Avukatlığı Diyalektik Sorgu İlk-Öncü Kullanıcılar
11. Hafta  Maliyet Etkililik Analizi Dengeli Performans Karnesi Gantt Diyagramı Öncelikler Matrisi İş Planı
12. Hafta  Hata Türleri ve Etkileri Analizi Temel Yetenek Analizi Ayırıcı Özellik Yaklaşımı Kurum Kimliği İnşası Kıyaslama
13. Hafta  Problem Çözme Tekniklerinin Eğitimde Uygulanması: Örnek Olaylar
14. Hafta  Problem Çözme Tekniklerinin Eğitimde Uygulanması: Örnek Olaylar
15. Hafta  Problem Çözme Tekniklerinin Eğitimde Uygulanması: Örnek Olaylar
16. Hafta  Final sınavı
 -- ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
  Adair, J. (2000). Karar verme ve problem çözme (Çev. N. Kalaycı). Ankara: Gazi. Adair, J. (2001). Problem çözme (Çev. N. Kalaycı). Ankara: Gazi. Adair, J. (2010). Etkili liderlik ve yönetim için 100 harika fikir (Çev. S. Uyan). İstanbul: Babıali Kültür. Bonstingl, J. J. (2001). Kalite okulları (Çev. H. Köksal). İstanbul: Dünya. Çalık, T. (2003). Yönetimde problem çözme teknikleri. Ankara: Nobel. Glasser, W. (1999). Başarısızlığın olmadığı okul (Çev. K. Teksöz). İstanbul: Beyaz. Hallinger, P., & Bridges, E. M. (2007). A problem-based approach for management education: Preparing managers for action. Dordrecht, The Netherlands: Springer. Öğülmüş, S. (2006). Kişilerarası sorun çözme becerileri ve eğitimi. Ankara: Nobel. Sternberg, R. J. (1994). Thinking and problem solving. San Diego, CA: Academic. Sternberg, R. J. (1997). Managerial intelligence: Why IQ isn’t enough. Journal of Management, 23(3), 475-493.
 -- ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
  Anlatım Soru-Yanıt Gösterme Uygulama - Alıştırma
 -- STAJ / UYGULAMA
  YOK
 -- DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
 Ara Sınav
1
20
 Ödev
2
20
 Uygulama
0
0
 Projeler
0
0
 Pratik
0
0
 Quiz
0
0
 Yıliçinin Başarıya Oranı (%)  
40
 Finalin Başarıya Oranı (%)  
60
 -- İŞ YÜKÜ
 Etkinlik  Toplam hafta sayısı  Süre (Haftalık Saat)  Dönem boyu toplam iş yükü
 Haftalık teorik ders saati
14
3
42
 Haftalık uygulamalı ders saati
0
 Okuma Faaliyetleri
14
3
42
 İnternette tarama, kütüphane çalışması
10
2
20
 Materyal tasarlama, uygulama
0
 Rapor hazırlama
10
2
20
 Sunu hazırlama
10
3
30
 Sunum
10
3
30
 Ara sınav ve ara sınava hazırlık
1
10
10
 Final sınavı ve final sınavına hazırlık
1
14
14
 Diğer
0
 TOPLAM İŞ YÜKÜ: 
208
 TOPLAM İŞ YÜKÜ / 25 : 
8.32
 DERSİN AKTS KREDİSİ: 
8
 -- PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI KATKI DÜZEYLERİ
NO
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI
1
2
3
4
5
1
Eğitim yönetimi, teftişi, planlaması ve ekonomisi alanının bilimsel, toplumsal, psikolojik, tarihsel, teknolojik, felsefi ve ekonomik temellerini bilir ve bu bilgilerini alandaki kuramsal ve uygulamalı çalışmalarına yansıtır.X
2
Eğitim yönetimi, liderliği ve eğitimde politika analizine ilişkin edinilen bilgileri farklı düzeylerdeki eğitim örgütlerinin geliştirilmesi ve etkili yönetilmelerinde uygulayabilmek.X
3
Eğitim yönetimi, liderliği ve eğitimde politika analizine ilişkin model ve yaklaşımları eğitim yönetiminin sorunlarının belirlenmesinde ve çözümlenmesinde kullanır.X
4
Eğitim yönetimine ilişkin ulusal ve uluslararası yönelimleri ve toplumsal talepleri alandaki çalışmalar açısından irdeler ve analiz eder.X
5
Alanda sorunların çözümüne yönelik bilimsel araştırmalardan yararlanarak, analiz sonuçlarını ulusal ve uluslararası platformlarda paylaşır.X
6
Alana ilişkin konulara ve sorunlara yönelik, bilimsel araştırmalara dayalı, ulusal ve uluslararası düzeyde özgün çalışmalar yapar.X
7
Eğitim yönetimi alanına ilişkin çalışmalarında işbirliğinin yollarını arar ve ekip çalışması yapar.X
8
Yabancı bir dili, bilimsel düzeyde yapılan araştırma ve çalışmalarda etkin bir biçimde kullanır.X
9
Alanda sorunların çözümüne yönelik girişim ve çalışmalarda aktif rol alır.X
10
Eleştirel düşünme, problem çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri eğitim yönetimi, teftişi, planlaması ve ekonomisi alanındaki sorunların belirlenmesi ve çözümüne yönelik girişim ve çalışmalarına yansıtır.X
11
Alana yönelik konuların tartışılmasında etkili iletişim becerilerini kullanarak ve bilimsel esaslara dayalı olarak görüşlerini ifade eder ve savunur.X
12
Etik kuralları dikkate alarak alanı ile ilgili konularda karşılaşılan yönetsel, bilimsel, kültürel, toplumsal, yasal ve etik sorunların ortaya konması ve çözümlenmesine yönelik görüş geliştirir.X