Approaches to Learning and Teaching Arabic/ARÖ201 |
Course Title: |
Approaches to Learning and Teaching Arabic |
Credits |
2 |
ECTS |
3 |
Course Semester |
3 |
Type of The Course |
Compulsory |
|
COURSE INFORMATION |
-- (CATALOG CONTENT) |
|
-- (TEXTBOOK) |
|
-- (SUPPLEMENTARY TEXTBOOK) |
|
-- (PREREQUISITES AND CO-REQUISITES) |
|
-- LANGUAGE OF INSTRUCTION |
Turkish-Arabic |
-- COURSE OBJECTIVES |
|
-- COURSE LEARNING OUTCOMES |
Arapçada kullanılan öğretim yöntem ve tekniklerinden haberdar olma.
Arapçada kelime türetme yöntemlerinin öğrenilmesi. Arapça ve Türkçe seslerin farklılıklarının anlaşılması. Arapça ses problemlerinin giderilmesinin öğrenilmesi. Arapça kelime yapısının öğrenilmesi ve öğretilmesinin Sağlanması. Arapçadaki yaygın bazı kalıpların öğrenilmesi. Arapçadaki kalıpların öğretilme yönteminin kazandırılması. Arapçadaki en küçük çiftlerin öğrenilmesi. Arapçadaki en küçük çiftlerin öğretilme yönteminin kazandırılması. Arapça dil becerilerinin kazanılmasında tekrar türlerinin öğrenilmesi.
|
-- MODE OF DELIVERY |
Bu ders sadece yüz yüze eğitim şeklinde yürütülmektedir. |
--WEEKLY SCHEDULE |
1. Week |
Dilin Tanımı, Dilin Özellikleri, Dilbilim, Arap Dilinin Önemi. |
2. Week |
Yabancı Dil Öğretim Metotları, 1-Gramer ve Çeviri Metodu, 2-Direkt Metot.
| 3. Week |
3-Duyup -Konuşma Metodu, 4-Seçmeli Metot.
Öğretim Metotlarını Etkileyen Faktörler, Program Türleri, Etkin Öğretim. | 4. Week |
Öğretim Metotlarını Etkileyen Faktörler, Program Türleri, Etkin Öğretim.
| 5. Week |
Seslerin Öğretimi, Arapça’daki Sessizler (Ünsüzler), Arapça’daki Sesliler (Ünlüler), Bazı Telâffuz Sorunları.
| 6. Week |
Vize Sınavları.
| 7. Week |
Dil Kalıplarının Öğretimi, Gramer Teorileri, Geleneksel Teori, Direkt OluşumDil Kalıplarının Öğretimi, Gramer Teorileri, Geleneksel Teori, Direkt Oluşum Teorisi, Kalıplar Teorisi, Dönüşüm Teorisi. | 8. Week |
Dört Teori ve Öğretim, Gramatik-Dilbilgisel Anlam, Gramatik-Dilbilgisel Anlamın Öğretimi, Cümle ve Kalıp. | 9. Week |
Kalıplar Üzerine Alıştırma (Uygulama) Yapma, Sabit Haneye Bedel Getirme, | 10. Week |
Değişik Hanelere Bedel Getirme, Basit Bedel Getirme. | 11. Week |
Birden Fazla Haneye Bedel Getirme, Sözlü Anahtar Sözcükle
Anahtar Sözcüğün Resim Olarak Verildiği Bedel Getirme, Somut Şeyler Göstererek Yapılan Bedel Getirme. | 12. Week |
Etkisiz -Pasif Anahtar Sözcükle Bedel Getirme, Aktif Anahtar Sözcükle Bedel Getirme,
Birikmeli (Yığılmalı) Bedel Getirme, Birikmesiz Bedel Getirme, Halkalı Alıştırma,
Zincirleme Alıştırma, Dörtlü Alıştırma, Birleştirme Alıştırması, Ekleme Alıştırması, | 13. Week |
Etkisiz -Pasif Anahtar Sözcükle Bedel Getirme, Aktif Anahtar Sözcükle Bedel Getirme,
Birikmeli (Yığılmalı) Bedel Getirme, Birikmesiz Bedel Getirme, Halkalı Alıştırma,
Zincirleme Alıştırma, Dörtlü Alıştırma, Birleştirme Alıştırması, Ekleme Alıştırması,
Tamamlamalı Alıştırma.
| 14. Week |
Dönüştürme Alıştırması, Açılma (Genişleme) Alıştırması, Yerine Koyma (Bedel Koyma) Alıştırması, Boşluğu Doldurma Alıştırması, Düzenleme Alıştırması, | 15. Week |
Çoktan Seçmeli Alıştırma, Harekelendirme Alıştırması, Formu Doğrultma Alıştırması.
| 16. Week |
Kalıplar ve Konumlar (Pozisyonlar), Genel İlkeler, Dil Kalıbının Sunuluşu. |
|
-- TEACHING and LEARNING METHODS |
|
-- ASSESSMENT CRITERIA |
|
Quantity |
Total Weighting (%) |
Midterm Exams |
1 |
30 |
Assignment |
1 |
10 |
Application |
0 |
0 |
Projects |
0 |
0 |
Practice |
0 |
0 |
Quiz |
0 |
0 |
|
Percent of In-term Studies |
|
40 |
Percentage of Final Exam to Total Score |
|
60 |
|
|
-- WORKLOAD |
Activity |
Total Number of Weeks |
Duration (weekly hour) |
Total Period Work Load |
Weekly Theoretical Course Hours |
14 |
2 |
28 |
Weekly Tutorial Hours |
|
|
0 |
Reading Tasks |
|
|
0 |
Searching in Internet and Library |
|
|
0 |
Material Design and Implementation |
|
|
0 |
Report Preparing |
|
|
0 |
Preparing a Presentation |
12 |
1 |
12 |
Presentation |
12 |
1 |
12 |
Midterm Exam and Preperation for Midterm Exam |
13 |
1 |
13 |
Final Exam and Preperation for Final Exam |
|
|
0 |
Other (should be emphasized) |
|
|
0 |
TOTAL WORKLOAD: |
65 |
TOTAL WORKLOAD / 25: |
2.6 |
Course Credit (ECTS): |
3 |
|
|
-- COURSE'S CONTRIBUTION TO PROGRAM |
NO |
PROGRAM LEARNING OUTCOMES |
1
|
2 |
3 |
4 |
5 |
1 | 1)Teachers-to-be who know modern Arabic language. 2)Use Arabic language appropriately and effectively and have skills to be able to communicate with pupils effectively 3)Become teacher who is dedicated to Ataturk’s Principles and Reforms, believing in democracy, and conscious about Turkish national, spiritual, moral and cultural values and sensitive towards these values in their profession. 4)Acquire sufficient pedagogical content knowledge in primary education; know and apply contemporary teaching, measurement and assessment methods and techniques 5)Acquire sufficient technical and pedagogical skills in using information and communications technology for educational purposes 6)Acquire foreign language skills at the level of following resources written in foreign languages 7)Sensitive towards society, environment, human beings, art and sport activities around them and educate young ones who support lifelong learning and are beneficial to society, confident about the future, critical and explorers 8)Know the basic learning fields and objectives of the primary education curriculum | X | | | | |
2 | 2)Use Arabic language appropriately and effectively and have skills to be able to communicate with pupils effectively | X | | | | |
3 | 3)Become teacher who is dedicated to Ataturk’s Principles and Reforms, believing in democracy, and conscious about Turkish national, spiritual, moral and cultural values and sensitive towards these values in their profession. | | | | | |
4 | 4)Acquire sufficient pedagogical content knowledge in primary education; know and apply contemporary teaching, measurement and assessment methods and techniques | X | | | | |
5 | 5)Acquire sufficient technical and pedagogical skills in using information and communications technology for educational purposes | | X | | | |
6 | 6)Acquire foreign language skills at the level of following resources written in foreign languages | X | | | | |
7 | 7)Sensitive towards society, environment, human beings, art and sport activities around them and educate young ones who support lifelong learning and are beneficial to society, confident about the future, critical and explorers | | | | | |
8 | 8)Know the basic learning fields and objectives of the primary education curriculum | | | X | | |
9 | 8)Know the basic learning fields and objectives of the primary education curriculum | | | X | | |
10 | 8)Know the basic learning fields and objectives of the primary education curriculum | | | X | | |
|
|
-- NAME OF LECTURER(S) |
(Dr. Öğretim Üyesi Cihaner AKÇAY) |
-- WEB SITE(S) OF LECTURER(S) |
(http://www.websitem.gazi.edu.tr/cihaner/)
|
-- EMAIL(S) OF LECTURER(S) |
(cihaner@gazi.edu.tr)
|