GAZİ ÜNİVERSİTESİ BİLGİ PAKETİ - 2019 AKADEMİK YILI

DERS TANIMI
İLAÇ GELİŞTİRİLMESİNDE HÜCRE KÜLTÜRÜ ÇALIŞMALARI/FTE-2090
Dersin Adı: İLAÇ GELİŞTİRİLMESİNDE HÜCRE KÜLTÜRÜ ÇALIŞMALARI
Dersin Kredisi: 2 Ders AKTS : 7
Dersin Yarıyılı: 1 Ders Türü : Seçmeli
DERS BİLGİLERİ
 -- DERSİN DİLİ
  Türkçe
 -- ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I
  Doç.Dr.Zeynep Şafak Teksin, Doç.Dr.Tuba İnceçayır
 -- ÖĞRETİM ELEMANI WEB SİTESİ/SİTELERİ
  http://websitem.gazi.edu.tr/site/zsteksin, http://websitem.gazi.edu.tr/site/tincecayır
 -- ÖĞRETİM ELEMANI E-POSTASI/E-POSTALARI
  zsteksin@gazi.edu.tr, tincecayır@gazi.edu.tr
 -- ÖĞRENME ÇIKTILARI
İlaç geçişi ve hücre kültürü metodu ile ilgili temel kavramların ve bilgilerin tartışılarak öğrenir.
Hücre kültürlerinin genel tıp ve eczacılıkta kullanımını anlar.
Orijinal, jenerik yeni ilaç tasarımını, bunun proses validasyonunun değerlendirmesini, kalite güvencesini sağlayabilecek bilgi, beceri düzeyinde olur.
Edindiği bilgilerle ülke çıkarlarını gözeterek sağlık alanında strateji ve politika planlanmasına katkıda bulunur.
-
-
-
-
-
-
 -- DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
  Bu ders sadece yüz yüze eğitim şeklinde yürütülmektedir.
 -- DERSİN ÖNKOŞULLARI
  Bu dersin önkoşulu yada eş koşulu bulunmamaktadır.
 -- ÖNERİLEN DERSLER
  Bu dersle ilişkili önerilen başka dersler bulunmamaktadır.
 --DERS İÇERİĞİ
1. Hafta  Dersin amacı, tanımlar ve genel bilgiler, hücre kültürlerinin üstün olan ve olmayan özellikleri, primer ve sekonder hücre kültürleri, hücre kültüründe
2. Hafta  Hücre kültürlerinin hazırlanış yöntemleri, hücre kültürlerinin devamlılığı (cell line), hücrelerin yaşayabilirlik çalışmaları ve sitotoksisite
3. Hafta  Hücre kültürlerinin genel tıp ve eczacılıkta kullanımı
4. Hafta  Biyolojik bariyerler ve ilaçların geçiş yolları
5. Hafta  Hücre kültürü modelleri
6. Hafta  PAMPA'nın (paralel yapay membran permeabilitesi yöntemi) ilaç geçiş çalışmalarındaki önemi
7. Hafta  Caco-2 hücreleri (Colon carcinoma cell line), özellikleri ve ilaç geçiş çalışmalarındaki yeri
8. Hafta  MDCK (Madine-Darby canine kidney) hücreleri, pulmoner hücre kültürleri ve epidemal hücre kültürleri, özellikleri ve ilaç geçiş çalışmalarındaki yeri
9. Hafta  Biyofarmasötik Sınıflandırma Sisteminde (BCS) hücre kültürü çalışmalarının önemi
10. Hafta  Biyofarmasötik Sınıflandırma Sisteminde (BCS) hücre kültürü çalışmalarından örnekler
11. Hafta  İlaç formülasyonlarında çözünürlük ve permeabilitenin artırılmasının hücre kültürü ile incelenmesi
12. Hafta  İlaç formülasyonlarında çözünürlük ve permeabilitenin artırılmasının hücre kültürü ile incelenmesine örnekler
13. Hafta  Hücre kültürleriyle yapılan in vivo/in vitro korelasyon çalışmaları
14. Hafta  Biyoyararlanım/biyoeşdeğerlik çalışmalarından vazgeçme kriterlerinde hücre kültürü çalışmalarının önemi ve konu ile ilgili örnekler
15. Hafta  -
16. Hafta  -
 -- ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
  -Transport Processes in Pharmaceutical Systems (Drugs and the Pharmaceutical Sciences) Gordon L. Amidon, Ping Lee, and Elizabet Topp, Marcel Dekker, N
 -- ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
  Anlatım, Soru-Yanıt, Gösterme, Uygulama - Alıştırma
 -- STAJ / UYGULAMA
  yok
 -- DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
 Ara Sınav
0
0
 Ödev
1
10
 Uygulama
0
0
 Projeler
1
30
 Pratik
0
0
 Quiz
0
0
 Yıliçinin Başarıya Oranı (%)  
40
 Finalin Başarıya Oranı (%)  
60
 -- İŞ YÜKÜ
 Etkinlik  Toplam hafta sayısı  Süre (Haftalık Saat)  Dönem boyu toplam iş yükü
 Haftalık teorik ders saati
14
2
28
 Haftalık uygulamalı ders saati
0
 Okuma Faaliyetleri
12
3
36
 İnternette tarama, kütüphane çalışması
14
2
28
 Materyal tasarlama, uygulama
0
 Rapor hazırlama
10
3
30
 Sunu hazırlama
8
2
16
 Sunum
1
1
1
 Ara sınav ve ara sınava hazırlık
4
3
12
 Final sınavı ve final sınavına hazırlık
6
4
24
 Diğer
0
 TOPLAM İŞ YÜKÜ: 
175
 TOPLAM İŞ YÜKÜ / 25 : 
7
 DERSİN AKTS KREDİSİ: 
7
 -- PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI KATKI DÜZEYLERİ
NO
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI
1
2
3
4
5
1
Eczacılık Teknolojisi alanında geniş bir bilgi birikimine sahip olur, tüm ilaç şekillerinin önformülasyonları, formülasyon tasarımları, formülasyonların in vitro/in vivo değerlendirilmesini öğrenir.X
2
Teknolojideki yenilikleri yakından izleyebilme becerisi kazanır, eczacılık alanında literatür tarayabilme, değerlendirip, yorumlayabilme becerisine sahip olur.X
3
Etkin madde ve ilaç şekillerinin formülasyonları ve hazırlama teknolojileri ile ilgili patent tarayabilme, değerlendirebilme ve patentleyebilme becerisine sahip olurX
4
Tüm ilaç şekillerinin laboratuvar, pilot ve endüstriyel üretimleri, kalite kontrolleri, kalite güvence sistemi, iyi imalat uygulamaları (GMP) ve stabilitelerinin sağlanması alanında yeterli bilgiyi öğrenir.X
5
Orijinal ve jenerik ilaç tasarımını, işlem validasyonlarının değerlendirilmesini ve kalite güvencesini sağlayabilecek bilgi ve beceri düzeyini öğrenirX
6
Araştırma sonuçlarının yorumlanması, istatiksel değerlendirilmesini ve pratik açıdan uygulanmasını öğrenir.X
7
Yeni ilaç taşıyıcı sistemler hakkında bilgi sahibi olabilme ve bu sistemlerin hedeflendirilmesi ile ilgili uzman düzeyinde bilgi ve kapasiteye sahip olur.X
8
Biyoteknolojik ürünlerin tasarımı, formülasyonları, hazırlama teknikleri, fiziksel ve kimyasal stabilitelerini öğrenir.X
9
Araştırma boyunca karşılaştığı sorunlar hakkında çözüm üretebilme yeteneğini kazanır. Analitik düşünebilme becerisini kazanır. Deneysel sonuçlarını ulusal veya uluslararası dergilerde yayın yapabilme yeteneği kazanır.X
10
Dünyadaki önemli sağlık otoritelerinin (FDA, EMA, ICH ve WHO) yayınladığı kılavuzları ve resmi referans kitapları (farmakopeler, vb) takip edebilme, yorumlayabilme becerisi kazanır. Sonuç olarak sahip olduğu bilgileri eczacılık teknolojisi alanına aktarır, yeni yaklaşımlar geliştirir.X