GAZİ ÜNİVERSİTESİ BİLGİ PAKETİ - 2019 AKADEMİK YILI

DERS TANIMI
FARMASÖTİK TEKNOLOJİDE BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ VE YAYIN ETİĞİ/FTE-1110
Dersin Adı: FARMASÖTİK TEKNOLOJİDE BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ VE YAYIN ETİĞİ
Dersin Kredisi: 3 Ders AKTS : 6
Dersin Yarıyılı: 1 Ders Türü : Zorunlu
DERS BİLGİLERİ
 -- DERSİN DİLİ
  Türkçe
 -- ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I
  Prof.Dr.F.Acartürk, Prof.Dr.F.Tırnaksız, Prof.Dr.S.Takka, Doç.Dr.Z.Ş.Teksin, Doç.Dr.T.İnceçayır, Doç.Dr.S.İ.Tamer, Doç.Dr.F.T.Demiröz
 -- ÖĞRETİM ELEMANI WEB SİTESİ/SİTELERİ
  http://www.websitem.gazi.edu.tr/site/tfigen
 -- ÖĞRETİM ELEMANI E-POSTASI/E-POSTALARI
  acarturk@gazi.edu.tr, takka@gazi.edu.tr, tfigen@gazi.edu.tr, zsteksin@gazi.edu.tr, tincecayir@gazi.edu.tr, ilbasmis@gazi.edu.tr, fatmanur@gazi.edu.tr.
 -- ÖĞRENME ÇIKTILARI
Araştırmalarda ve yayınlarda etiğin neden çok önemli olduğunun farkına varmak
Etik kurulların gerekliliğini anlamak ve işlevlerini bilmek
Etik kurula başvurunun nasıl yapılacağını öğrenmek
Eleştirel makale okuyabilme becerisi kazanmak
Proje başvurusu yapmayı öğrenmek
Bilimsel makale yazma ve hazırlama kurallarını öğrenmek
Etkili sunu tekniklerini öğrenmiş olmak


 -- DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
  Bu ders sadece yüz yüze eğitim şeklinde yürütülmektedir.
 -- DERSİN ÖNKOŞULLARI
  Bu dersin önkoşulu yada eş koşulu bulunmamaktadır.
 -- ÖNERİLEN DERSLER
  Bu dersle ilişkili önerilen başka dersler bulunmamaktadır.
 --DERS İÇERİĞİ
1. Hafta  Bilim felsefesi, bilimsel düşünce ve temel kavramlar, bilimsel araştırmanın tanımı, planlanması ve kapsamı
2. Hafta  Eleştirel makale okuma, dikkat edilecek noktalar
3. Hafta  Bilimsel araştırma süreci ve teknikler, literatür tarama esasları, olası arama motorları ve patent taramasının önemi
4. Hafta  Araştırma konusu belirleme, proje yazım esasları, araştırmanın finansal desteği için başvurulacak kurumlar ve kurullar, bilim insanının bu kurum ve ku
5. Hafta  Bilimsel araştırmada sonuçların değerlendirilmesi, yorumu (tez hazırlama, rapor yazma, proje sonuç raporu hazırlama)
6. Hafta  Bilimsel yayın türleri (derleme, araştırma makalesi, case report vb), yayın için dergi seçimi, atıf yapma, kaynak yazma kuralları
7. Hafta  Sözlü sunum ve poster sunusu hazırlama teknikleri ve kuralları
8. Hafta  Örnek olarak bir araştırma projesinin hazırlanması
9. Hafta  Etik kavramı ve bilim etiği, araştırma etiği ve yayın etiği kavramı, bilimsel çalışma ve yayınlardaki etik sorunlar
10. Hafta  Yayın etiği ihlalleri, dünyada araştırma ve yayın etiği ihlallerine örnekler
11. Hafta  İn-vitro ve in-vivo çalışmalarda etik kavramı, temel ilkeler, in-vivo çalışmalar için etik kurallar (hayvan deneylerinde etik kurallar, insan deneyler
12. Hafta  Bilimsel yayınların etik ilkeleri ve kuralları
13. Hafta  Ülkemizde araştırma ve yayın etiği ve kuralları ile ilgili yasal düzenlemeler
14. Hafta  Örnek olarak etik kurul başvurusu hazırlamak
15. Hafta  
16. Hafta  
 -- ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
  Özdamar, K. 2017. Modern Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Nisan Kitabevi, Eskişehir. Kırbaş, D., Çevik, F.E., "Bilimsel Araştırma Yöntemleri ve Araştırma Etiği", Nobel Tıp Kitabevleri, 2017. Uçak, Ö, N. ve Birinci, G. H. (2008). Bilimsel etik ve intihal. Türk Kütüphaneciliği 22, 2 (2008), 187-204 https://www.publishingcampus.elsevier.com/websites/elsevier_publishingcampus/files/Guides/Brochure_Ethics_2_web.pdf http://www.tenk.fi/sites/tenk.fi/files/ethicalprinciples.pdf (Ethical principles of research in the humanities and social and behavioural sciences and proposals for ethical review, National Advisory Board on Research Ethics, Helsinki 2009).
 -- ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
  Anlatım, Soru-Yanıt, Gösterme
 -- STAJ / UYGULAMA
  -
 -- DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
 Ara Sınav
1
20
 Ödev
2
15
 Uygulama
0
0
 Projeler
2
15
 Pratik
0
0
 Quiz
0
0
 Yıliçinin Başarıya Oranı (%)  
50
 Finalin Başarıya Oranı (%)  
50
 -- İŞ YÜKÜ
 Etkinlik  Toplam hafta sayısı  Süre (Haftalık Saat)  Dönem boyu toplam iş yükü
 Haftalık teorik ders saati
14
2
28
 Haftalık uygulamalı ders saati
0
0
0
 Okuma Faaliyetleri
12
2
24
 İnternette tarama, kütüphane çalışması
12
4
48
 Materyal tasarlama, uygulama
0
0
0
 Rapor hazırlama
0
0
0
 Sunu hazırlama
1
5
5
 Sunum
1
1
1
 Ara sınav ve ara sınava hazırlık
6
3
18
 Final sınavı ve final sınavına hazırlık
13
2
26
 Diğer
0
 TOPLAM İŞ YÜKÜ: 
150
 TOPLAM İŞ YÜKÜ / 25 : 
6
 DERSİN AKTS KREDİSİ: 
6
 -- PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI KATKI DÜZEYLERİ
NO
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI
1
2
3
4
5
1
Eczacılık Teknolojisi alanında geniş bir bilgi birikimine sahip olur, tüm ilaç şekillerinin önformülasyonları, formülasyon tasarımları, formülasyonların in vitro/in vivo değerlendirilmesini öğrenir.X
2
Teknolojideki yenilikleri yakından izleyebilme becerisi kazanır, eczacılık alanında literatür tarayabilme, değerlendirip, yorumlayabilme becerisine sahip olur.X
3
Etkin madde ve ilaç şekillerinin formülasyonları ve hazırlama teknolojileri ile ilgili patent tarayabilme, değerlendirebilme ve patentleyebilme becerisine sahip olurX
4
Tüm ilaç şekillerinin laboratuvar, pilot ve endüstriyel üretimleri, kalite kontrolleri, kalite güvence sistemi, iyi imalat uygulamaları (GMP) ve stabilitelerinin sağlanması alanında yeterli bilgiyi öğrenir.X
5
Orijinal ve jenerik ilaç tasarımını, işlem validasyonlarının değerlendirilmesini ve kalite güvencesini sağlayabilecek bilgi ve beceri düzeyini öğrenirX
6
Araştırma sonuçlarının yorumlanması, istatiksel değerlendirilmesini ve pratik açıdan uygulanmasını öğrenir.X
7
Yeni ilaç taşıyıcı sistemler hakkında bilgi sahibi olabilme ve bu sistemlerin hedeflendirilmesi ile ilgili uzman düzeyinde bilgi ve kapasiteye sahip olur.
8
Biyoteknolojik ürünlerin tasarımı, formülasyonları, hazırlama teknikleri, fiziksel ve kimyasal stabilitelerini öğrenir.
9
Araştırma boyunca karşılaştığı sorunlar hakkında çözüm üretebilme yeteneğini kazanır. Analitik düşünebilme becerisini kazanır. Deneysel sonuçlarını ulusal veya uluslararası dergilerde yayın yapabilme yeteneği kazanır.X
10
Dünyadaki önemli sağlık otoritelerinin (FDA, EMA, ICH ve WHO) yayınladığı kılavuzları ve resmi referans kitapları (farmakopeler, vb) takip edebilme, yorumlayabilme becerisi kazanır. Sonuç olarak sahip olduğu bilgileri eczacılık teknolojisi alanına aktarır, yeni yaklaşımlar geliştirir.X