GAZİ ÜNİVERSİTESİ BİLGİ PAKETİ - 2019 AKADEMİK YILI

DERS TANIMI
İŞLETİM SİSTEMLERİ/MAT- 321
Dersin Adı: İŞLETİM SİSTEMLERİ
Dersin Kredisi: 3 Ders AKTS : 5
Dersin Yarıyılı: 5 Ders Türü : Seçmeli
DERS BİLGİLERİ
 -- DERSİN DİLİ
  Türkçe
 -- ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I
  Doç. Dr. Mustafa Fahri AKTAŞ
 -- ÖĞRETİM ELEMANI WEB SİTESİ/SİTELERİ
  http://websitem.gazi.edu.tr/site/mfahri/academic
 -- ÖĞRETİM ELEMANI E-POSTASI/E-POSTALARI
  mfahri@gazi.edu.tr
 -- ÖĞRENME ÇIKTILARI
İşletim sistemlerinin temel çalışma prensiplerinin nasıl olduğunu değerlendirmek
Öğrenciye tüm işletim sistemlerinin yapısı hakkında genel prensipleri öğretmiş ve bir işletim sisteminin dizaynı için gerekli temel bilgi ve beceriler







 -- DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
  Bu ders sadece yüz yüze eğitim şeklinde yürütülmektedir.
 -- DERSİN ÖNKOŞULLARI
  Bu dersin önkoşulu yada eş koşulu bulunmamaktadır.
 -- ÖNERİLEN DERSLER
  Bu dersle ilişkili önerilen başka dersler bulunmamaktadır.
 --DERS İÇERİĞİ
1. Hafta  İşletim sistemlerine giriş ve işletim sistemlerinin tarihsel gelişimi.
2. Hafta  Süreç kavramı. Batch süreçler. Süreç kavramının tarihsel gelişimi. Aynı anda birden çok sürecin tek işlemci ile çalıştırılması prensibi.
3. Hafta  Süreçlerin sıralanması ve durumları yöntemleri. FCFS, SJF, RR yöntemleri.
4. Hafta  Thread (kırmık) yaklaşımı ve avantajları dezavantajları.
5. Hafta  Klasik senkronizasyon problemleri. Üretici-Tüketici problemi. Semaforlar.
6. Hafta  Dinin Philosophers problemi, Fırıncı algoritması ve farklı süreçlerin senkronizasyonunda ileri yöntemler ve sorunların analizi.
7. Hafta  Deadlock durumları ve deadlock diyagramları. Deadlock belirlenmesi ve önlenmesi için algoritmalar.
8. Hafta  Ara Sınav.
9. Hafta  Bellek yönetimi. Adres relocation ve MMU yaklaşımları.
10. Hafta  Sanal bellek yaklaşımı. Paging ve Page fault durumları. Thrashing.
11. Hafta  Disk yönetimi. Disk yönetim algoritmaları. RAID.
12. Hafta  Dosya sistemi ve kütük sistemleri.
13. Hafta  Dağıtık Sistemler ve transaction.
14. Hafta  İşletim sistemlerinde güvenlik.
15. Hafta  İşletim sistemlerinde güvenlik.
16. Hafta  Final
 -- ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
  Operating System Concepts, Abraham Silberschatz 5, 6, 7 or 8. edition
 -- ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
  Anlatım, Soru-Yanıt, Gösterme, Uygulama - Alıştırma
 -- STAJ / UYGULAMA
  -
 -- DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
 Ara Sınav
1
40
 Ödev
0
0
 Uygulama
0
0
 Projeler
0
0
 Pratik
0
0
 Quiz
0
0
 Yıliçinin Başarıya Oranı (%)  
40
 Finalin Başarıya Oranı (%)  
60
 -- İŞ YÜKÜ
 Etkinlik  Toplam hafta sayısı  Süre (Haftalık Saat)  Dönem boyu toplam iş yükü
 Haftalık teorik ders saati
14
3
42
 Haftalık uygulamalı ders saati
0
 Okuma Faaliyetleri
9
3
27
 İnternette tarama, kütüphane çalışması
10
2
20
 Materyal tasarlama, uygulama
0
 Rapor hazırlama
0
 Sunu hazırlama
0
 Sunum
0
 Ara sınav ve ara sınava hazırlık
1
12
12
 Final sınavı ve final sınavına hazırlık
1
20
20
 Diğer
10
1
10
 TOPLAM İŞ YÜKÜ: 
131
 TOPLAM İŞ YÜKÜ / 25 : 
5.24
 DERSİN AKTS KREDİSİ: 
5
 -- PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI KATKI DÜZEYLERİ
NO
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI
1
2
3
4
5
1
Çağdaş, girişimci, kendine güvenen ve bağımsız karar verebilme yetisine sahip, özgün ve estetik değerleri olan bireyler yetiştirilmesi.X
2
Yeterince matematik donanımına sahip olabilmesi için programda yer alan cebir, geometri, uygulamalı matematik, topoloji ve analiz gibi dallarda iyi eğitimin verilmesi.X
3
Matematiksel düşünce yöntemlerinin kavratılarak matematiği sözlü ve yazılı olarak ifade edebilme yeteneğinin geliştirilmesi.X
4
Matematiğin tarihi ve bilimsel bilginin üretimiyle ilgili bilgi sahibi olan ve bu bilim dalındaki gelişmeleri takip edebilen bireylerin yetiştirilmesi.X
5
Finans, ekonometri, aktüarya, eğitim ve bankacılık gibi alanlarda pozisyon alabilmek için gerekli donanımın sağlanması.
6
Çeşitli bilim dallarında ve gerçek hayatta karşılaşılan problemleri matematiksel modelleme ile matematiksel yöntemler yoluyla çözebilme becerisinin kazandırılması.X
7
Matematiğin kullanıldığı alanlarda gerekli kaynak araştırması yapabilme ve erişilen bilgiyi kullanabilme yetisinin sağlanması.X
8
Gelişen bilişim sektöründe yer alabilmek için bilgisayar programlama ve algoritma oluşturma gibi alanlarda gerekli eğitimin verilmesi.
9
Lisansüstü düzeyde çalışma yapabilme altyapısının kazandırılması.X
10
Matematiğin dışındaki bilim alanları ile ilişki kurabilmenin kazandırılması.X