GAZİ ÜNİVERSİTESİ BİLGİ PAKETİ - 2019 AKADEMİK YILI

DERS TANIMI
MATEMATİK TARİHİ I/MAT- 215
Dersin Adı: MATEMATİK TARİHİ I
Dersin Kredisi: 3 Ders AKTS : 5
Dersin Yarıyılı: 3 Ders Türü : Seçmeli
DERS BİLGİLERİ
 -- DERSİN DİLİ
  Türkçe
 -- ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I
  Prof.Dr.Nurhayat İspir
 -- ÖĞRETİM ELEMANI WEB SİTESİ/SİTELERİ
  websitem.gazi.edu.tr/site/nispir
 -- ÖĞRETİM ELEMANI E-POSTASI/E-POSTALARI
  nispir@gazi.edu.tr
 -- ÖĞRENME ÇIKTILARI
Matematiğin gelişimi hakkında bakış açısı edinmek
Matematik kavramlarının tarihini öğrenir
aritmetik,cebir ,geometri, differensiyel denklemlerin tarihsel süreci hakkında bilgi edinir
Sayılar sisteminin tarihi gelişimini öğrenir
Matematik ile diğer disiplinler arasında ilişki kurmak ve matematiksel modeller geliştirmek




 -- DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
  Bu ders sadece yüz yüze eğitim şeklinde yürütülmektedir.
 -- DERSİN ÖNKOŞULLARI
  Bu dersin önkoşulu yada eş koşulu bulunmamaktadır. Örn: There is no prerequisite or co-requisite for this course.
 -- ÖNERİLEN DERSLER
  Bu dersle ilişkili önerilen başka dersler bulunmamaktadır.
 --DERS İÇERİĞİ
1. Hafta  İlkçağ Mağara İnsanı ve Aritmetik Eski Mısırlılarda Aritmetik
2. Hafta  Babil Sayma Sistemi Mezopotamyalılarda Aritmetik Eski Yunan'da Aritmetik
3. Hafta  Eski Hint Dünyası'nda Cebir Eski Yunan'da Cebir
4. Hafta  Mezopotamyalılar'da Cebir Eski Mısırlılar'da Cebir
5. Hafta  Mezopotamyalılar'da Geometri Eski Mısır'lılarda Geometri
6. Hafta  Eski Yunan'da Geometri Türk-İslam Dünyası'nda Geometri
7. Hafta  Eski Mezopotamyalılar'da Trigonometri Eski Mısırlılar'da Trigonometri Eski Hintliler'de Trigonometri
8. Hafta   Ara Sınav
9. Hafta  Yunanlılar'da Trigonometri Türk-İslam Dünyası'nda Trigonometri
10. Hafta  Diferansiyel Denklemlerin Tarihi Gelişimi ,türev,integral kavramları
11. Hafta  Lineer Cebirin Tarihsel Gelişimi
12. Hafta  Pisagor teoreminin tarihsel seyri,Pi sayısının tarihsel seyri
13. Hafta  Sıfır Rakamının Kronolojik Gelişimi
14. Hafta  Tümdengelim - Tümevarım Tarihsel Gelişimi
15. Hafta  Fibonacci sayıları, Altın Oran, Doğada Matematik
16. Hafta  Final Sınavı
 -- ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
  1.Ali Dönmez, Matematiğin öyküsü ve serüveni,1-11.Cilt,2002. 2.Kısa Matematik Tarihi, Dirk J. Struik, Doruk, 2002 3.) Matematiğin Tarihi, Richard Mankiewicz, Güncel, 2002 4.) Bilim Tarihine Giriş, Sevim Tekeli,2012
 -- ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
  Anlatım, Soru-Yanıt, Gösterme, Uygulama - Alıştırma
 -- STAJ / UYGULAMA
  YOK
 -- DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
 Ara Sınav
1
25
 Ödev
1
15
 Uygulama
0
0
 Projeler
0
0
 Pratik
0
0
 Quiz
0
0
 Yıliçinin Başarıya Oranı (%)  
40
 Finalin Başarıya Oranı (%)  
60
 -- İŞ YÜKÜ
 Etkinlik  Toplam hafta sayısı  Süre (Haftalık Saat)  Dönem boyu toplam iş yükü
 Haftalık teorik ders saati
14
3
42
 Haftalık uygulamalı ders saati
0
 Okuma Faaliyetleri
8
3
24
 İnternette tarama, kütüphane çalışması
8
3
24
 Materyal tasarlama, uygulama
4
3
12
 Rapor hazırlama
0
 Sunu hazırlama
4
2
8
 Sunum
1
1
1
 Ara sınav ve ara sınava hazırlık
1
6
6
 Final sınavı ve final sınavına hazırlık
1
10
10
 Diğer
0
 TOPLAM İŞ YÜKÜ: 
127
 TOPLAM İŞ YÜKÜ / 25 : 
5.08
 DERSİN AKTS KREDİSİ: 
5
 -- PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI KATKI DÜZEYLERİ
NO
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI
1
2
3
4
5
1
Çağdaş, girişimci, kendine güvenen ve bağımsız karar verebilme yetisine sahip, özgün ve estetik değerleri olan bireyler yetiştirilmesi.X
2
Yeterince matematik donanımına sahip olabilmesi için programda yer alan cebir, geometri, uygulamalı matematik, topoloji ve analiz gibi dallarda iyi eğitimin verilmesi.X
3
Matematiksel düşünce yöntemlerinin kavratılarak matematiği sözlü ve yazılı olarak ifade edebilme yeteneğinin geliştirilmesi.X
4
Matematiğin tarihi ve bilimsel bilginin üretimiyle ilgili bilgi sahibi olan ve bu bilim dalındaki gelişmeleri takip edebilen bireylerin yetiştirilmesi.X
5
Finans, ekonometri, aktüarya, eğitim ve bankacılık gibi alanlarda pozisyon alabilmek için gerekli donanımın sağlanması.X
6
Çeşitli bilim dallarında ve gerçek hayatta karşılaşılan problemleri matematiksel modelleme ile matematiksel yöntemler yoluyla çözebilme becerisinin kazandırılması.X
7
Matematiğin kullanıldığı alanlarda gerekli kaynak araştırması yapabilme ve erişilen bilgiyi kullanabilme yetisinin sağlanması.X
8
Gelişen bilişim sektöründe yer alabilmek için bilgisayar programlama ve algoritma oluşturma gibi alanlarda gerekli eğitimin verilmesi.X
9
Lisansüstü düzeyde çalışma yapabilme altyapısının kazandırılması.X
10
Matematiğin dışındaki bilim alanları ile ilişki kurabilmenin kazandırılması.X