GAZİ ÜNİVERSİTESİ BİLGİ PAKETİ - 2019 AKADEMİK YILI

DERS TANIMI
İSTATİSTİK VE OLASILIK I/İST- 291
Dersin Adı: İSTATİSTİK VE OLASILIK I
Dersin Kredisi: 3 Ders AKTS : 5
Dersin Yarıyılı: 3 Ders Türü : Seçmeli
DERS BİLGİLERİ
 -- DERSİN DİLİ
  Türkçe
 -- ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I
  Prof.Dr. .Semra Erbaş
 -- ÖĞRETİM ELEMANI WEB SİTESİ/SİTELERİ
  http:websitem.gazi.edu.tr/site/serbas
 -- ÖĞRETİM ELEMANI E-POSTASI/E-POSTALARI
  serbas@gazi.edu.tr
 -- ÖĞRENME ÇIKTILARI
Öğrenci olasılık kavramını ve olasılık hesabını öğrenir.
Olasılık dağılımlarını ve bunların günlük yaşamdaki örneklerini öğrenir.
Bir bilimsel araştırmanın nasıl planlanacağını ve yürütüleceğini öğrenir
İstatistiksel yöntemlerin neler olduğunu ve nasıl kullanılacağını öğrenir.





 -- DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
  Bu ders sadece yüz yüze eğitim şeklinde yürütülmektedir.
 -- DERSİN ÖNKOŞULLARI
  Bu dersin önkoşulu yada eş koşulu bulunmamaktadır
 -- ÖNERİLEN DERSLER
  Bu dersle ilişkili önerilen başka dersler bulunmamaktadır
 --DERS İÇERİĞİ
1. Hafta  İstatistik,değişken,ölçme düzeyleri
2. Hafta  Verilerin düzenlenmesi, tablolar,grafikler
3. Hafta  Merkezsel eğilim ölçüleri:Aritmetik ortalama,Ortanca,Tepedeğer,Geometrik ortalama,Harmonik ortalama
4. Hafta  Dağılım ölçüleri; Açıklık , Çeyrek ayrılış, Ortalama sapma , Varyans ve standart sapma , Değişim katsayısı
5. Hafta  Problem çözme
6. Hafta  Olasılık ,Koşullu olasılık ,istatistiksel bağımsızlık , Bayes teoremi
7. Hafta  Kesikli rastgele değişkenler ve olasılık dağılımları , beklenen değer ve varyansı
8. Hafta  Sürekli rastgele değişkenler ,beklenen değer ve varyansı, problem çözme
9. Hafta  Momentler ve bazı önemli eşitsizlikler,Chebychev's teoremi,problem çözme
10. Hafta  Ara Sınav
11. Hafta  Kesikli olasılık dağılımları;Kesikli düzgün dağılım,Bernoulli,Binom,Çok terimli,Geometrik,Negatif binom,Hipergeometrik ,Poisson dağılımı
12. Hafta  Sürekli olasılık dağılımları; Sürekli düzgün dağılım ,Üstel ,normal ,gamma , Beta , Cauchy , Weibull ,Ki-kare ,Student-t ,F, Erlang dağılımı
13. Hafta  Problem çözme
14. Hafta  Kesikli İki değişkenli olasılık dağılımları ,Ortak olasılık fonksiyonu, marjinal, koşullu olasılık fonksiyonları ,birikimli olasılık fonksiyonları
15. Hafta  Surekli iki değişkenli olasılık dağılımları,Ortak olasılık fonksiyonu, marjinal, koşullu olasılık fonksiyonları ,birikimli olasılık fonksiyonları
16. Hafta  Kovaryans ,Korelasyon,Problem çözme
 -- ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
  Oral Erbaş,S .Olasılık ve İstatistik. Gazi Kitabevi,2013
 -- ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
  Çeşitli istatistik tablolar ve ders kitabı, ders notları
 -- STAJ / UYGULAMA
  Yok
 -- DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
 Ara Sınav
1
30
 Ödev
1
5
 Uygulama
4
5
 Projeler
0
0
 Pratik
0
0
 Quiz
0
0
 Yıliçinin Başarıya Oranı (%)  
40
 Finalin Başarıya Oranı (%)  
60
 -- İŞ YÜKÜ
 Etkinlik  Toplam hafta sayısı  Süre (Haftalık Saat)  Dönem boyu toplam iş yükü
 Haftalık teorik ders saati
10
3
30
 Haftalık uygulamalı ders saati
4
3
12
 Okuma Faaliyetleri
0
0
0
 İnternette tarama, kütüphane çalışması
2
2
4
 Materyal tasarlama, uygulama
1
2
2
 Rapor hazırlama
1
2
2
 Sunu hazırlama
1
2
2
 Sunum
0
0
0
 Ara sınav ve ara sınava hazırlık
3
7
21
 Final sınavı ve final sınavına hazırlık
4
8
32
 Diğer
2
4
8
 TOPLAM İŞ YÜKÜ: 
113
 TOPLAM İŞ YÜKÜ / 25 : 
4.52
 DERSİN AKTS KREDİSİ: 
5
 -- PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI KATKI DÜZEYLERİ
NO
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI
1
2
3
4
5
1
Çağdaş, girişimci, kendine güvenen ve bağımsız karar verebilme yetisine sahip, özgün ve estetik değerleri olan bireyler yetiştirilmesi.X
2
Yeterince matematik donanımına sahip olabilmesi için programda yer alan cebir, geometri, uygulamalı matematik, topoloji ve analiz gibi dallarda iyi eğitimin verilmesi.X
3
Matematiksel düşünce yöntemlerinin kavratılarak matematiği sözlü ve yazılı olarak ifade edebilme yeteneğinin geliştirilmesi.X
4
Matematiğin tarihi ve bilimsel bilginin üretimiyle ilgili bilgi sahibi olan ve bu bilim dalındaki gelişmeleri takip edebilen bireylerin yetiştirilmesi.X
5
Finans, ekonometri, aktüarya, eğitim ve bankacılık gibi alanlarda pozisyon alabilmek için gerekli donanımın sağlanması.X
6
Çeşitli bilim dallarında ve gerçek hayatta karşılaşılan problemleri matematiksel modelleme ile matematiksel yöntemler yoluyla çözebilme becerisinin kazandırılması.X
7
Matematiğin kullanıldığı alanlarda gerekli kaynak araştırması yapabilme ve erişilen bilgiyi kullanabilme yetisinin sağlanması.X
8
Gelişen bilişim sektöründe yer alabilmek için bilgisayar programlama ve algoritma oluşturma gibi alanlarda gerekli eğitimin verilmesi.X
9
Lisansüstü düzeyde çalışma yapabilme altyapısının kazandırılması.X
10
Matematiğin dışındaki bilim alanları ile ilişki kurabilmenin kazandırılması.X