GAZİ ÜNİVERSİTESİ BİLGİ PAKETİ - 2019 AKADEMİK YILI

DERS TANIMI
GEBELİK BİYOKİMYASI/TBY-6370
Dersin Adı: GEBELİK BİYOKİMYASI
Dersin Kredisi: 1 Ders AKTS : 3
Dersin Yarıyılı: 1 Dersin Türü : Seçmeli
DERS BİLGİLERİ
 -- DERS KATALOG TANIMI (İÇERİĞİ)
 -- TEMEL DERS KİTABI
 -- YARDIMCI DERS KİTAPLARI
 -- DERSİN ÖNKOŞULLARI
 -- DERSİN DİLİ
  Türkçe
 -- DERSİN AMACI ve HEDEFİ
 -- DERSİN ÖĞRENİM ÇIKTILARI
Gebelikte değişikliğe uğrayan bazı metabolizmalar
Gebelikte karbohidrat metabolizması
Gebelikte lipid metabolizması
Gebelikte protein metabolizması ve endokrin değişiklikler
Gebelikte fetus ve plasentadan salınan hormonlar. Plasental hormonlar(hCG,hPL)
Feto-plasental dokudan salınan bazı hormonlar(Leptin, Ghrelin, İnsülin)
Gebelikte değişen bazı biyokimyasal parametreler
Gebelikte diyabet .HbA1c ve konjenital anomali ilişkisi, makrozomi ve LGA
Gebelik ve oksidatif stres
Gebelikte hipertansif hastalıklar, preeklampsi

 -- DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
  Bu ders sadece yüz yüze eğitim şeklinde yürütülmektedir.
 --DERSİN HAFTALIK DAĞILIMI
1. Hafta  Gebelikte biyokimyasal değişiklikler hakkında genel bilgi.Normal gebelikte değişikliğe uğrayan bazı metabolizmalar.
2. Hafta  Gebelikte karbohidrat metabolizması(açlık hipoglisemisi,tokluk hiperglisemisi,insülin rezistansı, hPL,fetusun enerjisi,glukozüri.
3. Hafta  Gebelikte lipid metabolizması(plazma lipidleri,ketonemi,ketonüri,fetusun beslenmesi
4. Hafta  Gebelikte protein metabolizması ve endokrin değişiklikler
5. Hafta  Gebelikte fetus ve plasentadan salınan hormonlar. Steroid hormonlar(Progesteron, östrojenler, androjenler, kortikosteroidler)
6. Hafta  Plasental hormonlar(hCG,hPL)
7. Hafta  Feto-plasental dokudan salınan bazı hormonlar(Leptin,Ghrelin,İnsülin)
8. Hafta  Gebelikte değişen bazı biyokimyasal parametreler(Bikarbonat,Kreatinin,Bilirubin,Albumin,Ürik asit,Na,K, Mg,Ca)
9. Hafta  Gebelikte değişen bazı biyokimyasal parametreler(FSH,LH,PRL,GH,TSH,ACTH,E2,TT4,TT3,PTH,Kortizol,Aldosteron)
10. Hafta  Gebelikte diyabet(Tip 1 DM, Tip 2 DM, Diğer spesifik tipler)
11. Hafta  Gebelikte Diyabetin sınıflandırması gestasyonel diyabet(GDM),pregestasyonel diyabet, komplikasyonlar.
12. Hafta  HbA1c ve konjenital anomali ilişkisi, makrozomi ve LGA
13. Hafta  Gebelik ve oksidatif stres
14. Hafta  Gebelikte hipertansif hastalıklar,gestasyonel ve kronik hipertansiyon, preeklampsi
15. Hafta  
16. Hafta  
 -- ÖĞRETİM FAALİYETLERİ
 -- DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ
 
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
 Ara Sınav
1
40
 Ödev
0
0
 Uygulama
0
0
 Projeler
0
0
 Pratik
0
0
 Quiz
0
0
 Dönemiçi Çalışmaların Yıliçi Başarıya Oranı (%)  
40
 Finalin Başarıya Oranı (%)  
60
 -- DERSİN İŞ YÜKÜ
 Etkinlik  Toplam hafta sayısı  Süre (Haftalık Saat)  Dönem boyu toplam iş yükü
 Haftalık teorik ders saati
14
1
14
 Haftalık uygulamalı ders saati
0
0
0
 Okuma Faaliyetleri
10
2
20
 İnternette tarama, kütüphane çalışması
10
1
10
 Materyal tasarlama, uygulama
0
0
0
 Rapor hazırlama
5
1
5
 Sunu hazırlama
1
1
1
 Sunum
3
1
3
 Ara sınav ve ara sınava hazırlık
5
2
10
 Final sınavı ve final sınavına hazırlık
10
2
20
 Diğer
4
1
4
 TOPLAM İŞ YÜKÜ: 
87
 TOPLAM İŞ YÜKÜ / 25 : 
3.48
 DERSİN AKTS KREDİSİ: 
3
 -- PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI KATKI DÜZEYLERİ
NO
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI
1
2
3
4
5
1
Biyokimyasal reaksiyonları ve mekanizmaları öğrenir, bunları birbiriyle ilişkilendirebilir, yapı-fonksiyon ilişkisini kavrarX
2
Canlı hücreleri denetleyen ve düzenleyen faktörlerin biyokimyasal temellere dayandırarak açıklarX
3
Sağlık ve hastalık hallerinde organizmada ne tür biyokimyasal değişiklikler meydana geldiğini bilimsel açıklamalara dayandırırX
4
Biyokimya alanında deneysel teknikleri ve protokolleri öğrenebilir, bu teknikleri laboratuvar ortamında geliştirebilir ve araştırmalarına aktarırX
5
Bilimsel araştırma metotlarına uygun olarak bir araştırma projesini planlar, yürütür, veri toplar ve saklar, deney sonuçlarını analiz eder ve bunları ulusal ve uluslararası dergilerde yayımlatır.X
6
Disiplin içi ve disiplinler arası meslekler ile uyumlu bir şekilde çalışabilir becerilerini kazanır ve projelerde etkin görev alarak uzmanlık bilgilerini ve yeteneklerini sergilerX
7
Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olarak, buna uygun akademik davranış gösterirX
8
Biyokimya alanında ileri düzeydeki bilgileri edinerek, özgün düşünce ve araştırma düzeyini geliştirir.X
9
Bilimsel literatürü takip eder, literatürü analiz eder, değerlendirir ve araştırmalarında kullanır,X
10
Disiplin içi ve disiplinler arası meslekler gruplarıyla kendi uzmanlık becerilerini kullanarak projelerde aktif görev alırr, çözümler üretir ve sonuçları yorumlarX
11
Doktora sonrası akademik araştırma planlar ve uygulamalarda aktif rol alır,X
12
Biyokimya alanında ilgili olduğu konuda bir araştırma tasarlar, uygun araştırma yöntemlerini belirleyerek uygular; elde ettiği bulguları analiz ederek bilimsel literatüre katkıda bulunurX
13
Yeni teknik ve yöntemleri analiz eder, doğruluğunu test eder, bu yöntemleri araştırma laboratuvarında uygular ve paylaşır,X
14
Bulunduğu toplumun örf ve adetlerini bilir ve uygular.X
15
Alanı ile ilgili stratejik planlama yapar, ülke politikalarını takip eder, ulusal ve uluslar arası sağlık politikası çalışmalarına biyokimyasal konularda katkıda bulur.X
16
Ekip çalışmasını uygular, ekiple uyum halinde çalışarak, üzerine düşen sorumlulukları yerine getirirX
17
Konuyla ilgili sözlü yazılı sunum yapar, ulusal dergilerde makale yayınlar.X
18
Yaşam boyu öğrenme bilincini kazanır ve uygular, kanıta dayalı uygulamaları takip eder ve konusuyla ilgili kanıt oluşturacak araştırmalar yaparX
19
Bilim alanı ile ilgili grupları tanır, toplantılara katılır, alanı ile ilgili bilgilerini ve özgün görüşünü paylaşır.X
20
Yabancı dilde sözlü ve yazılı iletişim kurar.X
 -- ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I
   (Prof. Dr. Hatice PAŞAOĞLU )
 -- ÖĞRETİM ELEMANI WEB SİTESİ/SİTELERİ
   (https://websitem.gazi.edu.tr/site/pasaogluh)
 -- ÖĞRETİM ELEMANI E-POSTASI/E-POSTALARI
   (pasaogluh@yahoo.com)