GAZİ ÜNİVERSİTESİ BİLGİ PAKETİ - 2019 AKADEMİK YILI

DERS TANIMI
TOKSİKOLOJİDE MOLEKÜLER BİYOLOJİ TEKNİKLERİ UYGULAMASI/FTO-5050
Dersin Adı: TOKSİKOLOJİDE MOLEKÜLER BİYOLOJİ TEKNİKLERİ UYGULAMASI
Dersin Kredisi: 3 Ders AKTS : 7.5
Dersin Yarıyılı: 1 Dersin Türü : Seçmeli
DERS BİLGİLERİ
 -- DERS KATALOG TANIMI (İÇERİĞİ)
 -- TEMEL DERS KİTABI
 -- YARDIMCI DERS KİTAPLARI
 -- DERSİN ÖNKOŞULLARI
 -- DERSİN DİLİ
  Türkçe ve İngil
 -- DERSİN AMACI ve HEDEFİ
 -- DERSİN ÖĞRENİM ÇIKTILARI
Moleküler biyoloji tekniklerini uygulamayı öğrenmek
Toksikolojik araştırmalarda edinilen laboratuar becerilerini etkin olarak kullanma yeteneği
Kompleks toksikolojik veri analizlerini yapabilme, yeni fikirleri analiz, sentez ve değerlendirebilme beceris
Problem çözme becerisinde mükemmellik ve yenilikçilik gösterme, entellektüel düzeyde yorumlama ve yüksek düzeyde sözlü ve yazılı iletişim yeteneği
İlaç ve diğer kimyasal maddelerin insanda ortaya çıkaracağı sağlık risklerini değerlendirme ve uygulama becerisi . Kimyasal risk değerlendirme beceris
Karsinojenik ve mutajenik etkenlerin etki mekanizmalarını anlama becerisi kazanır
Kimyasal etkenlerin toksik etkilerini in vivo ve in vitro test sistemlerinde uygulama ve değerlendirme prensiplerini öğrenir
İlaç ve diğer kimyasal maddelerin ortaya koyduğu toksik etkilerde hedef organların rolünü anlama becerisi kazanır
İlaçların istenmeyen etkilerini izleme, araştırma ve değerlendirme becerisi
Kimyasallar ve radyasyonun kadın ve erkek üreme sistemleri ve gelişen embriyo / fötus üzerindeki moleküler ve hücresel etkilerini analiz edebilme bece

 -- DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
  u ders sadece yüz yüze eğitim şeklinde yürütülmektedir.
 --DERSİN HAFTALIK DAĞILIMI
1. Hafta   Toksikolojide uygulanabilecek önemli moleküler biyoloji teknikleri
2. Hafta   Biyolojik materyalden (kan, sperm, çeşitli organ) DNA izolasyonu I
3. Hafta   Biyolojik materyalden (kan, sperm, çeşitli organ) DNA izolasyonu II
4. Hafta  DNA örneklerinin PCR (polimeraz zincir reaksiyonu) ile amplifikasyonu
5. Hafta  PCR ile amplifikasyon şartlarının optimize edilme prensipleri
6. Hafta   Yatay ve dikey elektroforez sistemleri için elektroforez jelleri hazırlama
7. Hafta   DNA örneklerinin agaroz jele uygulanması, Elektroforez
8. Hafta   DNA örneklerinin poliakrilamid jele uygulanması, elektroforez
9. Hafta   Tek nokta mutasyonlarının (SNP) RFLP (PCR ürünün restriksiyon enzim ile inkübasyonu) tekniği ile tespiti
10. Hafta   Tek ya da çoklu polimorfizmlerin RFLP tekniği ile tespiti ve uygulamaları
11. Hafta   İlaç metabolize edici, DNA onarım genleri gibi temel genlerdeki (GSTs, OGG1, NAT2) SNP’lerin sağlıklı popülasyondaki alel frekanslarının PCR- RFLP
12. Hafta   Spesifik hastalığı yatkınlıkta rol oynayan SNP’lerin hasta grubundaki (meme, akciğer, mesane kanseri gibi) alel frekanslarının PCR- RFLP ile tayin
13. Hafta   Sağlıklı ve hasta popülasyonu alel frekansları değerlendirilerek, HW denkliklerinin hesaplanması
14. Hafta   SNP’in hastalığa yatkınlıktaki rolünün belirlenmesi ve risk analizinin yapılması (Rölatif Risk ve ODD’s ratio hesabı
15. Hafta  
16. Hafta  
 -- ÖĞRETİM FAALİYETLERİ
 -- DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ
 
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
 Ara Sınav
1
25
 Ödev
1
25
 Uygulama
0
0
 Projeler
0
0
 Pratik
0
0
 Quiz
0
0
 Dönemiçi Çalışmaların Yıliçi Başarıya Oranı (%)  
50
 Finalin Başarıya Oranı (%)  
50
 -- DERSİN İŞ YÜKÜ
 Etkinlik  Toplam hafta sayısı  Süre (Haftalık Saat)  Dönem boyu toplam iş yükü
 Haftalık teorik ders saati
14
3
42
 Haftalık uygulamalı ders saati
0
 Okuma Faaliyetleri
2
10
20
 İnternette tarama, kütüphane çalışması
2
10
20
 Materyal tasarlama, uygulama
0
 Rapor hazırlama
2
10
20
 Sunu hazırlama
2
10
20
 Sunum
2
9
18
 Ara sınav ve ara sınava hazırlık
1
18
18
 Final sınavı ve final sınavına hazırlık
1
30
30
 Diğer
0
0
 TOPLAM İŞ YÜKÜ: 
188
 TOPLAM İŞ YÜKÜ / 25 : 
7.52
 DERSİN AKTS KREDİSİ: 
7.5
 -- PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI KATKI DÜZEYLERİ
NO
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI
1
2
3
4
5
1
Toksikoloji araştırmaları yürütebilme, deney sonuçlarını değerlendirme ve yorumlama becerisi kazanırX
2
Toksikolojik araştırmalarda edinilen laboratuar becerilerini etkin olarak kullanma yeteneğine sahip olurX
3
Kompleks toksikolojik veri analizlerini yapabilme, yeni fikirleri analiz, sentez ve değerlendirebilme becerisi kazanırX
4
Problem çözme becerisinde mükemmellik ve yenilikçilik gösterme, entellektüel düzeyde yorumlama ve yüksek düzeyde sözlü ve yazılı iletişim yeteneğine sahip olurX
5
İlaç ve diğer kimyasal maddelerin insanda ortaya çıkaracağı sağlık risklerini değerlendirme ve uygulama becerisi . Kimyasal risk değerlendirme becerisi kazanırX
6
Karsinojenik ve mutajenik etkenlerin etki mekanizmalarını anlama becerisi kazanırX
7
Kimyasal etkenlerin toksik etkilerini in vivo ve in vitro test sistemlerinde uygulama ve değerlendirme prensiplerini öğrenirX
8
İlaç ve diğer kimyasal maddelerin ortaya koyduğu toksik etkilerde hedef organların rolünü anlama becerisi kazanırX
9
İlaçların istenmeyen etkilerini izleme, araştırma ve değerlendirme becerisine sahip olurX
10
Kimyasallar ve radyasyonun kadın ve erkek üreme sistemleri ve gelişen embriyo / fötus üzerindeki moleküler ve hücresel etkilerini analiz edebilme becerisi kazanırX
11
Maddelerin veya kimyasal karışımların çevredeki sistemlerdeki davranışlarını ve bu çevrede yaşayan organizmalar üzerindeki toksik etkilerini değerlendirebilme becerisine sahip olurX
12
İmmün sistem üzerinde çeşitli ajanlar tarafından meydana getirilen değişikliklerin değerlendirilmesi için kullanılacak teknikler hakkında bilgi sahibi olmak ve bu yöntemler ile elde ettiği verileri risk değerlendirmesinde nasıl kullanacağını öğrenir
13
Beslenmenin metabolik yolaklarda ve homeostaz üzerinde meydana getirdiği genotipik ve fenotipik değişikliklerin öğrenir ve elde edilen verileri değerlendirir
14
Karsinojenesite riski taşıyan etkenlerin genotoksisite ve epigenetik etki mekanizmaları konusunda bilgi sahibi olur ve ilgili testleri uygulama becerisi kazanırX
15
Partiküller ve nanoteknoloji yoluyla üretilen ya da çevresel, mesleksel yollarla maruz kalınan nano boyutlu materyallerin; bulunuşları, üretimleri, kullanım alanları, toksisiteleri, toksisite testleri ve düzenlenmeleri ile ilgili devingen yapıyı takip eder.
 -- ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I
   (Prof. Dr. Bensu KARAHALİL)
 -- ÖĞRETİM ELEMANI WEB SİTESİ/SİTELERİ
   (http://www.websitem.gazi.edu.tr/site/bensu)
 -- ÖĞRETİM ELEMANI E-POSTASI/E-POSTALARI
   (bensu@gazi.edu.tr)