GAZİ ÜNİVERSİTESİ BİLGİ PAKETİ - 2019 AKADEMİK YILI

DERS TANIMI
OKSİDATİF STRES ve ANTİOKSİDAN SİSTEMLER/EBY-5040
Dersin Adı: OKSİDATİF STRES ve ANTİOKSİDAN SİSTEMLER
Dersin Kredisi: 2 Ders AKTS : 5
Dersin Yarıyılı: 1 Dersin Türü : Seçmeli
DERS BİLGİLERİ
 -- DERS KATALOG TANIMI (İÇERİĞİ)
 -- TEMEL DERS KİTABI
 -- YARDIMCI DERS KİTAPLARI
 -- DERSİN ÖNKOŞULLARI
 -- DERSİN DİLİ
  Türkçe
 -- DERSİN AMACI ve HEDEFİ
 -- DERSİN ÖĞRENİM ÇIKTILARI
Serbest radikaller, antioksidanlar savunmalar, oksidatif stresin öğrenilmesi.
Serbest radikal aracılıklı hastalıklar ve antioksidanların kullanımının öğrenilmesi.

 -- DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
  Bu ders sadece yüz yüze eğitim şeklinde yürütülmektedir.
 --DERSİN HAFTALIK DAĞILIMI
1. Hafta  Serbest radikalin tanımı,radikal reaksiyonların karakteristikleri ve serbest radikal türleri
2. Hafta  Serbest radikallerin endojen ve ekzojen kaynakları
3. Hafta  Vücuttaki reaktif oksijen türlerinin hedefleri; proteinler, lipidler ve DNA’ya hasarları
4. Hafta  Membran hasarı: lipid peroksidasyonu, mekanizmaları ve peroksit yıkılım ürünleri
5. Hafta  Enzimatik antioksidanlar: Süperoksit dismutaz (SOD), katalaz (CAT) ve glutatyon peroksidaz (GPx)
6. Hafta  Enzimatik olmayan antioksidanlar: β-karoten, C vitamini, E vitamini ve diğer bileşikler
7. Hafta  Oksidatif stresin tanımı, oksidatif stresin sonuçları: adaptasyon, hasar, onarım ve ölüm
8. Hafta  Çeşitli biyolojik materyallerde ölçülen oksidatif stres biyomarkerleri
9. Hafta  Serbest radikal hasarının tespitinde kullanılan biyomarkırların oksidatif stresin protokolleri
10. Hafta  Serbest radikaller ile ilgili hastalıklar; iskemi-reperfüzyon hasarı, kanser ve yaşlanma.
11. Hafta  Serbest radikaller ile ilgili hastalıklar; kardiyovasküler hastalık ve diyabet.
12. Hafta  Serbest radikaller ile ilgili hastalıklar; böbrek hastalığı, göz hastalıkları, inflamatuvar hastalıklar, nörodejeneratif hastalıklar ve diğerleri
13. Hafta  Hastalığın tedavisinde antioksidanların rolü, klinik çalışmalar
14. Hafta  Hastalığın önlenmesinde antioksidan vitaminlerin ve bileşiklerin kullanımı, klinik çalışmalar
15. Hafta  
16. Hafta  
 -- ÖĞRETİM FAALİYETLERİ
 -- DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ
 
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
 Ara Sınav
1
80
 Ödev
1
20
 Uygulama
0
0
 Projeler
0
0
 Pratik
0
0
 Quiz
0
0
 Dönemiçi Çalışmaların Yıliçi Başarıya Oranı (%)  
40
 Finalin Başarıya Oranı (%)  
60
 -- DERSİN İŞ YÜKÜ
 Etkinlik  Toplam hafta sayısı  Süre (Haftalık Saat)  Dönem boyu toplam iş yükü
 Haftalık teorik ders saati
14
2
28
 Haftalık uygulamalı ders saati
0
 Okuma Faaliyetleri
3
6
18
 İnternette tarama, kütüphane çalışması
3
6
18
 Materyal tasarlama, uygulama
0
 Rapor hazırlama
1
3
3
 Sunu hazırlama
3
6
18
 Sunum
3
6
18
 Ara sınav ve ara sınava hazırlık
1
6
6
 Final sınavı ve final sınavına hazırlık
1
8
8
 Diğer
0
 TOPLAM İŞ YÜKÜ: 
117
 TOPLAM İŞ YÜKÜ / 25 : 
4.68
 DERSİN AKTS KREDİSİ: 
5
 -- PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI KATKI DÜZEYLERİ
NO
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI
1
2
3
4
5
1
Moleküler düzeyde biyolojik sistemleri, biyokimyasal reaksiyonları ve mekanizmalarını açıklar, bunları birbiriyle ilişkilendirir, yapı-fonksiyon ilişkisini kavrarX
2
Biyokimya alanında bilimsel araştırma metotlarına uygun olarak bir araştırma projesi geliştir, deney sonuçlarını bilgisayar destekli programlarla istatistiksel olarak raporlandırır ve yorumlar.
3
Canlı hücrelerin metabolik aktivitelerini denetleyen ve düzenleyen faktörlerin biyokimyasal temellerini izah ederX
4
Hastalık hallerinde organizmada ne tür biyokimyasal değişiklikler meydana geldiği veya hastalığın hangi moleküler bozukluk sonucu oluştuğunu açıklarX
5
İnsan hastalıklarının tanı ve izlenmesi için klinik biyokimya uygulamalarının önemini kavrar ve sonuçları yorumlar
6
Mesleki ve etik sorumluluk bilincinde çalışmalarını yürütür, buna uygun akademik davranış gösterir.
7
Disiplin içi ve disiplinler arası meslekler ile uyumlu bir şekilde çalışma ilkelerini uygular
8
Bilimsel literatürü yorumlar, verileri değerlendirir ve araştırmalarınaaktarırX
9
Doktora sonrası proje hazırlar ve yeni projeler geliştirir
10
Özgün bilimsel araştırma geliştirir, ileri deneysel teknikleri ve protokolleri laboratuvar ortamında güvenli bir şekilde araştırmalarına uyarlar
11
Biyokimya alanındaki bilgisini özgün düşünce ve araştırma düzeyinde geliştirir ve toplum sağlığının korunmasında kullanırX
12
Yazılı sözlü ve görsel sunumlar aracılığı ile çalışmalarını raporlandırır ulusal ve uluslararası yayın hazırlarX
 -- ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I
   (Prof.Dr.Meral TORUN)
 -- ÖĞRETİM ELEMANI WEB SİTESİ/SİTELERİ
   (http://websitem.gazi.edu.tr/site/mtorun)
 -- ÖĞRETİM ELEMANI E-POSTASI/E-POSTALARI
   (mtorun@gazi.edu.tr)