GAZİ ÜNİVERSİTESİ BİLGİ PAKETİ - 2019 AKADEMİK YILI

DERS TANIMI
GELENEKSEL TÜRK MİMARİSİNDE HAT SANATI/GTS 618
Dersin Adı: GELENEKSEL TÜRK MİMARİSİNDE HAT SANATI
Dersin Kredisi: 3 Ders AKTS : 7.5
Dersin Yarıyılı: 2 Ders Türü : Seçmeli
DERS BİLGİLERİ
 -- DERSİN DİLİ
  Türkçe
 -- ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I
  Prof. Aysen SOYSALDI
 -- ÖĞRETİM ELEMANI WEB SİTESİ/SİTELERİ
  http://websitem.gazi.edu.tr/site/asoysal,
 -- ÖĞRETİM ELEMANI E-POSTASI/E-POSTALARI
  asoysal@gazi.edu.tr,
 -- ÖĞRENME ÇIKTILARI
Kendi kültür özelliklerinin bilincine varma
Kendi kültür özelliklerini evrensel düzeyde değerlendirebilme
geleneksel mimarimizin sanatsal incelikleri üzerine analizler yapma
Türk kültür ve sanat eserlerinin devamlılığın sağlama





 -- DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
  Bu ders sadece yüz yüze eğitim şeklinde yürütülmektedir.
 -- DERSİN ÖNKOŞULLARI
  Bu dersin önkoşulu yada eş koşulu bulunmamaktadır.
 -- ÖNERİLEN DERSLER
  Bu dersle ilişkili önerilen başka dersler bulunmamaktadır.
 --DERS İÇERİĞİ
1. Hafta  Mimari eserlerin tarihi açıdan önemi
2. Hafta  Mimari eserlerin genel sanatsal özellikleri
3. Hafta  Türk mimarisindeki başlıca mimari eserler
4. Hafta  Camilerin geleneksel sanatlar bakımından önemi
5. Hafta  Cami mimarisinde görülen en önemli hat örnekleri
6. Hafta  Celi yazıların özellikleri ve çeşitleri
7. Hafta  Celi yazı uygulama teknikleri
8. Hafta  Su yapılarında hat sanatı
9. Hafta  Vize
10. Hafta  hat sanatı bakımından önemli çeşmeler
11. Hafta  Türk saray mimarisinde hat örnekleri
12. Hafta  Hat sanatı bakımından önemli türbeler
13. Hafta  Celi yazıda meşhur Türk hattatları
14. Hafta  Değerlendirme
15. Hafta  Değerlendirme
16. Hafta  Final Sınavı
 -- ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
  ALPARSLAN, A., İslam Yazı Çeşitleri I, Kufi, Sanat Dünyamız, 1984. ALPARSLAN, A., İslam Yazı Çeşitleri II, Aklam-ı Sitte, Sanat Dünyamız, 1985. ALPARSLAN, A., İslam Yazı Çeşitleri III, Celi Sülüs, Sanat Dünyamız, 1985. ALPARSLAN, A., İslam Yazı Çeşitleri IV, Nestalik, Sanat Dünyamız, 1985. ALPARSLAN, A., İslam Yazı Çeşitleri V, Divani, Celi Divani, Sanat Dünyamız, 1986. ALPARSLAN, A., İslam Yazı Çeşitleri VI, Resim Yazı ve Tuğra, Sanat Dünyamız, 1986. ALPARSLAN, A., “Ta’lîk Yazının Büyük Üstâdı Hocam Hezarfen Necmeddin Okyay”, Toplumsal Tarih, Aralık 2001, s. 25-28. ALPARSLAN, A., “Hattat Hamid Aytaç”, Hayat Tarih Mecmuası, Sayı 2, 1972, s. 16-22. ALPARSLAN, A., Osmanlı Hat Sanatı Tarihi, İstanbul, 1999. ALPARSLAN, Ali (1976-77); “Mimârî Yapıların Yazı Sanatı Bakımından Önemi”, Boğaziçi Üniversitesi (Beşeri Bilimler) Dergisi, c. IV-V, s. 1-14. ALPARSLAN, Ali (Alparslan 1977); “Mimârî Yapıların Yazı Sanatı Bakımından Önemi”, Boğaziçi Üniversitesi (Beşeri Bilimler) Dergisi,
 -- ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
  Anlatım, Soru-Yanıt, Gösterme
 -- STAJ / UYGULAMA
  Bu ders için gerekli değildir.
 -- DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
 Ara Sınav
0
20
 Ödev
0
0
 Uygulama
0
0
 Projeler
0
20
 Pratik
0
0
 Quiz
0
0
 Yıliçinin Başarıya Oranı (%)  
40
 Finalin Başarıya Oranı (%)  
60
 -- İŞ YÜKÜ
 Etkinlik  Toplam hafta sayısı  Süre (Haftalık Saat)  Dönem boyu toplam iş yükü
 Haftalık teorik ders saati
14
3
42
 Haftalık uygulamalı ders saati
0
 Okuma Faaliyetleri
12
3
36
 İnternette tarama, kütüphane çalışması
12
3
36
 Materyal tasarlama, uygulama
0
 Rapor hazırlama
10
3
30
 Sunu hazırlama
12
3
36
 Sunum
1
1
1
 Ara sınav ve ara sınava hazırlık
2
3
6
 Final sınavı ve final sınavına hazırlık
2
3
6
 Diğer
0
 TOPLAM İŞ YÜKÜ: 
193
 TOPLAM İŞ YÜKÜ / 25 : 
7.72
 DERSİN AKTS KREDİSİ: 
7.5
 -- PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI KATKI DÜZEYLERİ
NO
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI
1
2
3
4
5
1
Geleneksel Türk Sanatları alanında Yüksek Lisans düzeyinde edindiği kuramsal yeterlikleri Sanatta yeterlik (Doktorate in art) düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme.X
2
Geleneksel Türk Sanatlarının diğer sanatlarla olan disiplinlerarası etkileşimini kavrayabilme.X
3
Türk sanatları alanında bilimsel araştırma yapabilme, özgün yöntem ve tasarımlarını farklı alanlara uygulayabilme
4
Geleneksel Türk Sanatlarında uzmanlık düzeyinde öğrendiği teknik bilgi ve beceriyi çalışmalarında kullanabilme.
5
Alanında edindiği bilgi ve becerileri farklı disiplin alanlarından edindiği bilgilerle yorumlayabilme.X
6
Uzmanlık alanında uygun renk, leke ve kompozisyon değerlerini içeren estetik değeri yüksek, özgün Türk sanat tasarımları oluşturabilme.
7
Yeni fikirler üretme ve bu fikirleri özgün tasarımlarda ifadelere dönüştürebilme.
8
Türk sanatları alanında özgün projeler tasarlayabilme, süreç yönetimini sağlayabilme ve projeleri başarılı bir şekilde verilen süre içerisinde tamamlayabilme.
9
Geleneksel Türk Sanatları alanındaki normları eleştirel bakışla inceleyebilme ve geliştirebilme.X
10
Geleneksel Türk Sanatları alanına ilişkin çalışmalarında edindiği bilgi birikimini bilimsel etik, kültürel değerlere ve çevreye duyarlı bir şekilde kullanabilme.X