GAZİ ÜNİVERSİTESİ BİLGİ PAKETİ - 2019 AKADEMİK YILI

DERS TANIMI
GELENEKSEL TEKSTİL SANATLARINDA RESTORASYON VE KONSERVASYON/GTS 609
Dersin Adı: GELENEKSEL TEKSTİL SANATLARINDA RESTORASYON VE KONSERVASYON
Dersin Kredisi: 3 Ders AKTS : 7.5
Dersin Yarıyılı: 1 Ders Türü : Seçmeli
DERS BİLGİLERİ
 -- DERSİN DİLİ
  Türkçe
 -- ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I
  Yrd.Doç.Dr. Hatice TOZUN
 -- ÖĞRETİM ELEMANI WEB SİTESİ/SİTELERİ
  www.gazi.edu.tr/~htozun
 -- ÖĞRETİM ELEMANI E-POSTASI/E-POSTALARI
  htozun@gazi.edu.tr
 -- ÖĞRENME ÇIKTILARI
Eser üzerinde meydana gelmiş olan bozulmalar ve tahribatların belgeleyebilmek
bilinçli bir şekilde uygun restorasyon yöntem ve tekniğinin uygulanmasını sağlamak.







 -- DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
  Bu ders sadece yüz yüze eğitim şeklinde yürütülmektedir.
 -- DERSİN ÖNKOŞULLARI
  Bu dersin önkoşulu yada eş koşulu bulunmamaktadır.
 -- ÖNERİLEN DERSLER
  Bu dersle ilişkili önerilen başka dersler bulunmamaktadır.
 --DERS İÇERİĞİ
1. Hafta  Derse ilişkin yayınların ve ders içeriğinin tanıtımı, Koruma, saklama ve koruma kültürü
2. Hafta  Koruma kültürünün dünyadaki gelişimi ve uluslar arası kuruluşlar
3. Hafta  Koruma kültürünün Türkiye’deki gelişimi, Osman Hamdi Bey ve döneminin koruma anlayışı Cumhuriyet Döneminde kültürel varlıkların korunması
4. Hafta  Koruma ile ilgili temel kavramlar
5. Hafta  Korumada belgelemenin önemi, Tekstil ürünlerinin korunmasında temel ilkeler
6. Hafta  Tekstil ürünlerinin korunmasında disiplinler arası çalışmanın önemi, Korumada yapılacak işin planlanması ve risk yönetimi
7. Hafta  Vize Sınav
8. Hafta  Tekstillerde hasar oluşumuna neden olan etkenler ve bu etkenlerin sınıflandırılması, Hasar oluşumuna neden olan fiziksel etkenler ve alınması gereken
9. Hafta  Hasar oluşumuna neden olan biyolojik etkenler, alınması gereken önlemler
10. Hafta  Hasar oluşumuna neden olan kimyasal etkenler ve alınması gereken önlemler
11. Hafta  Hasar oluşumuna neden olan diğer etkenler ve alınması gereken önlemler
12. Hafta  Geleneksel tekstillerde onarım ve onarımda karar verme ölçütleri
13. Hafta  Onarım öncesi yapılması gereken işlemler
14. Hafta  Onarım sırasında yapılması gereken işlemler
15. Hafta  Onarım sonrası yapılan işlemler ve genel değerlendirme
16. Hafta  Final Sınav
 -- ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
  AHUNBAY, Z. (1996). Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon. İstanbul: Tunçbay Matbaacılık. AKILLI, H. (1999) Restorasyon Eğitiminde Sanat ve Kültür Eğitimi Veren Disiplinlerin Etkileri, I. Ulusal Restorasyon Eğitimi, 3–5 Ekim, Safranbolu ALSAÇ, Ü. (1992). Türkiye’de Restorasyon. İstanbul: İletişim Yayınları. LANDI, Sheli.:(1998) The Textile Conservator’s Manual Çeviren: Elvan ANMAÇ, Great Britain, Butterworth Heineman, 340S MADRAN, E. ÖZGÜNEL, N. (2005) Kültürel ve Doğal Değerlerin Korunması, Ankara MERRITT, Jane. (1990) “A Considered Choice”, Halı, Volume: 12, Number: 6: Issue: 5 ÖZTÜRK, İ. (2007). Koruma Kültürü ve Geleneksel Tekstillerin Korunması-Onarımı. (1. Baskı). Ankara Morfil Yayınları.
 -- ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
  Anlatım, Soru-Yanıt, Gösterme, Uygulama - Alıştırma
 -- STAJ / UYGULAMA
  YOK
 -- DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
 Ara Sınav
1
25
 Ödev
0
0
 Uygulama
0
0
 Projeler
1
25
 Pratik
0
0
 Quiz
0
0
 Yıliçinin Başarıya Oranı (%)  
50
 Finalin Başarıya Oranı (%)  
50
 -- İŞ YÜKÜ
 Etkinlik  Toplam hafta sayısı  Süre (Haftalık Saat)  Dönem boyu toplam iş yükü
 Haftalık teorik ders saati
16
3
48
 Haftalık uygulamalı ders saati
0
 Okuma Faaliyetleri
2
9
18
 İnternette tarama, kütüphane çalışması
2
10
20
 Materyal tasarlama, uygulama
0
 Rapor hazırlama
4
16
64
 Sunu hazırlama
2
6
12
 Sunum
1
3
3
 Ara sınav ve ara sınava hazırlık
2
6
12
 Final sınavı ve final sınavına hazırlık
2
6
12
 Diğer
0
 TOPLAM İŞ YÜKÜ: 
189
 TOPLAM İŞ YÜKÜ / 25 : 
7.56
 DERSİN AKTS KREDİSİ: 
7.5
 -- PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI KATKI DÜZEYLERİ
NO
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI
1
2
3
4
5
1
Geleneksel Türk Sanatları alanında Yüksek Lisans düzeyinde edindiği kuramsal yeterlikleri Sanatta yeterlik (Doktorate in art) düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme.X
2
Geleneksel Türk Sanatlarının diğer sanatlarla olan disiplinlerarası etkileşimini kavrayabilme.X
3
Türk sanatları alanında bilimsel araştırma yapabilme, özgün yöntem ve tasarımlarını farklı alanlara uygulayabilmeX
4
Geleneksel Türk Sanatlarında uzmanlık düzeyinde öğrendiği teknik bilgi ve beceriyi çalışmalarında kullanabilme.X
5
Alanında edindiği bilgi ve becerileri farklı disiplin alanlarından edindiği bilgilerle yorumlayabilme.X
6
Uzmanlık alanında uygun renk, leke ve kompozisyon değerlerini içeren estetik değeri yüksek, özgün Türk sanat tasarımları oluşturabilme.X
7
Yeni fikirler üretme ve bu fikirleri özgün tasarımlarda ifadelere dönüştürebilme.X
8
Türk sanatları alanında özgün projeler tasarlayabilme, süreç yönetimini sağlayabilme ve projeleri başarılı bir şekilde verilen süre içerisinde tamamlayabilme.X
9
Geleneksel Türk Sanatları alanındaki normları eleştirel bakışla inceleyebilme ve geliştirebilme.X
10
Geleneksel Türk Sanatları alanına ilişkin çalışmalarında edindiği bilgi birikimini bilimsel etik, kültürel değerlere ve çevreye duyarlı bir şekilde kullanabilme.X