GAZİ ÜNİVERSİTESİ BİLGİ PAKETİ - 2019 AKADEMİK YILI

DERS TANIMI
GELENEKSEL TÜRK DOKUMALARININ DİLİ VE ÇAĞDAŞ UYGULAMALAR/GTS 605
Dersin Adı: GELENEKSEL TÜRK DOKUMALARININ DİLİ VE ÇAĞDAŞ UYGULAMALAR
Dersin Kredisi: 3 Ders AKTS : 7.5
Dersin Yarıyılı: 1 Ders Türü : Seçmeli
DERS BİLGİLERİ
 -- DERSİN DİLİ
  Türkçe
 -- ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I
  Yrd.Doç.Dr.Meltem KATIRANCI
 -- ÖĞRETİM ELEMANI WEB SİTESİ/SİTELERİ
  www.meltemkatiranci.com
 -- ÖĞRETİM ELEMANI E-POSTASI/E-POSTALARI
  meltemk@gazi.edu.tr, turkmen06@gmail.com, info@meltemkatiranci
 -- ÖĞRENME ÇIKTILARI
Kültürümüzü yansıtan geleneksel el dokumaların sembol özelliklerini kavrayabilme
Türklerde temel stilizasyon formlarını inceleyebilme
Geleneksel Dokumalarda yer alan milli değerleri(güzellik, beğeni, zevk, ahlak, din v.s) çağdaş uygulamalar la karşılaştırabilme
Geleneksel dokumalarda yer alan soyut kavramları tespit ederek çözümleyebilme
Geleneksel el dokumalarında yer alan renk ve biçimlerin farklı disiplinlerdeki yansımalarını belirleyebilme.




 -- DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
  Bu ders sadece yüz yüze eğitim şeklinde yürütülmektedir
 -- DERSİN ÖNKOŞULLARI
  Bu dersin önkoşulu yada eş koşulu bulunmamaktadır.
 -- ÖNERİLEN DERSLER
  Bu dersle ilişkili önerilen başka dersler bulunmamaktadır.
 --DERS İÇERİĞİ
1. Hafta  Dersin içeriği ve amaçlarının tartışılması
2. Hafta  Geleneksellik tanım ve içeriği
3. Hafta  Sembol, simge, bezeme, bezek, yanış, im ve imge gibi kavramların tanım, içerik ve karşılaştırılmaları
4. Hafta  Din ve inanışların geleneksellik sürecindeki rolü ve nesnelerdeki yansımaları, günümüzden örnekler
5. Hafta  Sanat eleştirisi yöntemi ile Pazırık halısının çözümlenmesi
6. Hafta  “Kilim Terminolojisi” araştırma ödevi
7. Hafta  Ara Sınav
8. Hafta  Proje araştırmalarında yöntem ve basamakların belirlenmesi ve çağdaş dokuma örnekleri
9. Hafta  Türklerde temel stilizasyon formlarının incelenmesi (Üslup, stilize, soyut, arabesk) ve çağdaş uygulamalarla karşılaştırılmaları
10. Hafta  Türklerde temel stilizasyon formlarının incelenmesi (Üslup, stilize, soyut, arabesk) ve çağdaş uygulamalarla karşılaştırılmaları
11. Hafta  Şamanizm felsefesinde sanat eleştirisi yöntemi ile ritüellere bakış
12. Hafta  Geleneksel Türk Dokumalarına yönelik yabancı kaynaklarda yer alan eleştirel düşüncelerin değerlendirilmesi
13. Hafta  Geleneksel Türk Dokumalarına yönelik yabancı kaynaklarda yer alan eleştirel düşüncelerin değerlendirilmesi
14. Hafta  Araştırma Projelerinin sunumu
15. Hafta  Araştırma Projelerinin sunumu
16. Hafta  Final Sınavı
 -- ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
  Belkıs Balpınar ACAR, (1982) K,lim, Cicim, Zili, Sumak Türk Düz Dokuma Yaygılar, Eren Yayınları, İstanbul. Mehmet ATEŞ,(1996) Mitolojiler, Semboller ve Halılar, yeni alaş matb., İstanbul. Hüseyin KILIÇKAN, (1993)Tarih Boyunca Bezeme Sanatı ve Örnekleri, Taç Yayınevi, İstanbul. L.Carmen ARMSTRONG, (1994) Designing Assesment in Art,N.A.E.A. Virginia. Latif TOKAT, Dinde Sembolizm, (2004) Ankara Okulu Yayınları, Ankara. Fuat TEKÇE, (1993) Pazırık Altaylar’dan Bir Halının Öyküsü, Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara.
 -- ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
  Anlatım, Soru-Yanıt, Gösterme,araştırma
 -- STAJ / UYGULAMA
  bu ders için gerekli değildir
 -- DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
 Ara Sınav
2
25
 Ödev
1
5
 Uygulama
0
0
 Projeler
1
30
 Pratik
0
0
 Quiz
0
0
 Yıliçinin Başarıya Oranı (%)  
40
 Finalin Başarıya Oranı (%)  
60
 -- İŞ YÜKÜ
 Etkinlik  Toplam hafta sayısı  Süre (Haftalık Saat)  Dönem boyu toplam iş yükü
 Haftalık teorik ders saati
4
12
48
 Haftalık uygulamalı ders saati
0
0
0
 Okuma Faaliyetleri
5
15
75
 İnternette tarama, kütüphane çalışması
3
9
27
 Materyal tasarlama, uygulama
0
0
0
 Rapor hazırlama
2
6
12
 Sunu hazırlama
2
6
12
 Sunum
2
6
12
 Ara sınav ve ara sınava hazırlık
1
3
3
 Final sınavı ve final sınavına hazırlık
1
3
3
 Diğer
0
 TOPLAM İŞ YÜKÜ: 
192
 TOPLAM İŞ YÜKÜ / 25 : 
7.68
 DERSİN AKTS KREDİSİ: 
7.5
 -- PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI KATKI DÜZEYLERİ
NO
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI
1
2
3
4
5
1
Geleneksel Türk Sanatları alanında Yüksek Lisans düzeyinde edindiği kuramsal yeterlikleri Sanatta yeterlik (Doktorate in art) düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme.X
2
Geleneksel Türk Sanatlarının diğer sanatlarla olan disiplinlerarası etkileşimini kavrayabilme.X
3
Türk sanatları alanında bilimsel araştırma yapabilme, özgün yöntem ve tasarımlarını farklı alanlara uygulayabilmeX
4
Geleneksel Türk Sanatlarında uzmanlık düzeyinde öğrendiği teknik bilgi ve beceriyi çalışmalarında kullanabilme.X
5
Alanında edindiği bilgi ve becerileri farklı disiplin alanlarından edindiği bilgilerle yorumlayabilme.X
6
Uzmanlık alanında uygun renk, leke ve kompozisyon değerlerini içeren estetik değeri yüksek, özgün Türk sanat tasarımları oluşturabilme.X
7
Yeni fikirler üretme ve bu fikirleri özgün tasarımlarda ifadelere dönüştürebilme.X
8
Türk sanatları alanında özgün projeler tasarlayabilme, süreç yönetimini sağlayabilme ve projeleri başarılı bir şekilde verilen süre içerisinde tamamlayabilme.X
9
Geleneksel Türk Sanatları alanındaki normları eleştirel bakışla inceleyebilme ve geliştirebilme.X
10
Geleneksel Türk Sanatları alanına ilişkin çalışmalarında edindiği bilgi birikimini bilimsel etik, kültürel değerlere ve çevreye duyarlı bir şekilde kullanabilme.X