GAZİ ÜNİVERSİTESİ BİLGİ PAKETİ - 2019 AKADEMİK YILI

DERS TANIMI
ÇOK ÖLÇÜTLÜ KARAR VERME/5571307
Dersin Adı: ÇOK ÖLÇÜTLÜ KARAR VERME
Dersin Kredisi: 3 Ders AKTS : 7.5
Dersin Yarıyılı: 1 Dersin Türü : Seçmeli
DERS BİLGİLERİ
 -- DERS KATALOG TANIMI (İÇERİĞİ)
 -- TEMEL DERS KİTABI
 -- YARDIMCI DERS KİTAPLARI
 -- DERSİN ÖNKOŞULLARI
 -- DERSİN DİLİ
  Türkçe
 -- DERSİN AMACI ve HEDEFİ
 -- DERSİN ÖĞRENİM ÇIKTILARI
Bu ders öğrencilerin kişisel ve organizasyonel olarak vermiş oldukları kararların kalitesinin artmasını sağlayacaktır.
Öğrencilerin karar verme becerilerinin, problemleri sistematik olarak analiz edebilme yeteneklerinin ve verdikleri kararlara güvenlerini

 -- DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
  Bu ders sadece yüz yüze eğitim şeklinde yürütülmektedir.
 --DERSİN HAFTALIK DAĞILIMI
1. Hafta  Karar Verme, Karar Verme Süreci, Karar Vermeye Destek Olan Yaklaşımlar, Çok Kriterli Karar Verme, Tarihçesi, Problem Türleri
2. Hafta  Çok Amaçlı Karar Verme ve Çok Nitelikli Karar Verme, Kriter Normalizasyonu, Tercihlerin Ölçümü ve Ölçüm Teknikleri
3. Hafta  Çok Kriterli Sıralama Ve Derecelendirme: Kardinal ve Kardinal Olmayan Modeller, Baskınlık – Pareto, Sözlüksel Sıralama, Minimaks, Maksimin, SAW ve SWP
4. Hafta  Uzlaşma Modeli: TOPSIS Yöntemi: Bilgisayar Uygulama (Excel, Triptych: TOPSIS)
5. Hafta  Hiyerarşik Yapılar: Analitik Hiyerarşi Süreci (AHS), tutarlılık analizi, bilgisayar uygulaması
6. Hafta  Bağımlılık ve Geri bildirim Durumunda Karar Verme: Analitik Ağ Süreci (ANP), Etki matrisi, Duyarlılık analizi, DEMATEL
7. Hafta  Ara sınav
8. Hafta  Üst Derecelendirme (Uyum-Uyumsuzluk) Yöntemleri: ELECTRE metodları, Electre I,Iv, Is, II, III, IV, ELECTRE-Tri, Bilgisayar Uygulama (Excel,ELECTRE Is)
9. Hafta  Üst Derecelendirme (Uyum-Uyumsuzluk) Yöntemleri: PROMETHEE, PROMETHEE I ve PROMETHEE II, GAIA düzlemi, Duyarlılık Analizi, PROMETHEE GDSS, FlowSort
10. Hafta  SMAA (JSMAA), Çok Kriterli Performans Ölçümü, Veri Zarflama Analizi (VZA), Dinamik VZA: Pencere Analizi, Win4DEAP, Frontier Analyst
11. Hafta  Çok Kriterli Sınıflandırma Problemi: UTA, UTADIS, Bilg. Uyg., MACBETH, LP-MACBETH, Değer ağacı, Duyarlılık analizi, Yazılım: M- MACBETH
12. Hafta  Multi-attribute Utility Theory (MAUT), Simple Multi Attribute Rating Technique (SMART), The UTA method, UTAGMS, GRIP, VİKOR, TODIM
13. Hafta  Diğer sıralama yöntemleri: QUALIFLEX, REGIME, ORESTE, ARGUS, EVAMIX, TACTIC, MELCHIOR
14. Hafta  Diğer sıralama yöntemleri: MAPPAC & PRAGMA, IDRA & PACMAN
15. Hafta  Bulanık Çok Kriterli Karar Verme, Çok Amaçlı Optimizasyon: Hedef Programlama, Extensions of the goal programming:Weighted goal programming, Lexicograp
16. Hafta  Dönem Sonu Sınavı
 -- ÖĞRETİM FAALİYETLERİ
 -- DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ
 
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
 Ara Sınav
1
40
 Ödev
1
20
 Uygulama
0
0
 Projeler
0
0
 Pratik
0
0
 Quiz
0
0
 Dönemiçi Çalışmaların Yıliçi Başarıya Oranı (%)  
60
 Finalin Başarıya Oranı (%)  
40
 -- DERSİN İŞ YÜKÜ
 Etkinlik  Toplam hafta sayısı  Süre (Haftalık Saat)  Dönem boyu toplam iş yükü
 Haftalık teorik ders saati
14
3
42
 Haftalık uygulamalı ders saati
0
 Okuma Faaliyetleri
0
 İnternette tarama, kütüphane çalışması
4
5
20
 Materyal tasarlama, uygulama
0
 Rapor hazırlama
5
10
50
 Sunu hazırlama
2
5
10
 Sunum
0
 Ara sınav ve ara sınava hazırlık
2
10
20
 Final sınavı ve final sınavına hazırlık
3
11
33
 Diğer
0
 TOPLAM İŞ YÜKÜ: 
175
 TOPLAM İŞ YÜKÜ / 25 : 
7
 DERSİN AKTS KREDİSİ: 
7.5
 -- PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI KATKI DÜZEYLERİ
NO
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI
1
2
3
4
5
1
Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular.X
2
Mühendislikte uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgi sahibidir.
3
Belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri kullanarak, bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlar ve uygular; değişik disiplinlere ait bilgileri bir arada kullanabilir.
4
Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkındadır, ihtiyaç duyduğunda bunları inceler ve öğrenir.
5
Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, çözmek için yöntem geliştirir ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygular.X
6
Yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler geliştirir.
7
Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular; bu süreçte karşılaşılan karmaşık problemleri irdeler ve çözümler.
8
Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilir, bu tür takımlarda liderlik yapabilir ve karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilir; bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır.
9
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak, sözlü ve yazılı iletişim kurar.X
10
Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya alan dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarır.X
11
Mühendislik uygulamalarının sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuk boyutları ile proje yönetimi ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların mühendislik uygulamalarına getirdiği kısıtların farkındadır.
12
Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.X
 -- ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I
   (Prof. Dr. Metin DAĞDEVİREN , Prof. Dr. Mehmet KABAK ve diğer ilgili öğretim üyeleri)
 -- ÖĞRETİM ELEMANI WEB SİTESİ/SİTELERİ
   (websitem.gazi.edu.tr/metindag , websitem.gazi.edu.tr/mkabak)
 -- ÖĞRETİM ELEMANI E-POSTASI/E-POSTALARI
   (metindag@gazi.edu.tr , mkabak@gazi.edu.tr)