GAZİ ÜNİVERSİTESİ BİLGİ PAKETİ - 2019 AKADEMİK YILI

DERS TANIMI
SINIF VE SİYASET/5930041
Dersin Adı: SINIF VE SİYASET
Dersin Kredisi: 3 Ders AKTS : 7.5
Dersin Yarıyılı: 2 Ders Türü : Seçmeli
DERS BİLGİLERİ
 -- DERSİN DİLİ
  Türkçe
 -- ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I
  Prof. Dr. Suna Başak
 -- ÖĞRETİM ELEMANI WEB SİTESİ/SİTELERİ
  http://websitem.gazi.edu.tr/site/subasak
 -- ÖĞRETİM ELEMANI E-POSTASI/E-POSTALARI
  subasak@gazi.edu.tr
 -- ÖĞRENME ÇIKTILARI
Paradigma dönüşümleri bağlamında sanayi toplumlarında sınıf kavramının yerini anlar.
“Toplumsal sınıf”tan “toplumsal hareket”e geçişi ve bu geçişlerin siyasi sonuçlarını tartışır.
Çağdaş Dünya'daki sosyoloji tartışmalarına dair bilgi sahibi olur.
Sosyal sınıfların geleceğine dair güçlü bir bakış geliştirir.
Eleştirel düşünce yetenekleri kazanır.
-
-
-
-
-
 -- DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
  Bu ders sadece yüz yüze eğitim şeklinde yürütülmektedir.
 -- DERSİN ÖNKOŞULLARI
  Bu dersin önkoşulu yada eş koşulu bulunmamaktadır.
 -- ÖNERİLEN DERSLER
  Bu dersle ilişkili önerilen başka dersler bulunmamaktadır.
 --DERS İÇERİĞİ
1. Hafta  İşlevselci Tabakalaşma Kuramı ve Eleştirisi
2. Hafta  Çatışmacı Sınıf Kuramı ve Eleştirisi
3. Hafta  Üretici olan ve olmayan emek, sınıf ilişkilerinin biçimi, sınıf ilişkilerinin yapılaşması ve sınıf bilincinin oluşumu
4. Hafta  Weberci Eleştiri: Sınıf ve Statü Grupları
5. Hafta  Çatışmacı Yapısalcılığın Sınıf Anlayışı: Lewis Coser, Ralph Dahrendorf ve Gerhard Lenski
6. Hafta  Toplumsal Hareketler Kuramı ve Yeni Toplumsal Hareketler
7. Hafta  Yeni Toplumsal Hareketler Bağlamında Alain Touraine: "Programlı Toplum"
8. Hafta  Ara sınav
9. Hafta  Orta Sınıfın Büyümesi
10. Hafta  Kapitalist Toplumda İşçi Sınıfı
11. Hafta  Kapitalist ve Sosyalist Toplumda Sınıf ve Parti
12. Hafta  Çağdaş Toplumlarda Sınıflar
13. Hafta  Sınıf Toplumunun Geleceği
14. Hafta  Tartışma
15. Hafta  Tartışma
16. Hafta  Final Sınavı
 -- ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
  1-Pierre Bourdieu; Pratik Nedenler / Eylem Kuramı Üzerine, (çev.) Hülya Uğur Tanrıöver, Hil Yayinları, İstanbul, 2006. 2-Anthony Giddens; İleri Toplumların Sınıf Yapısı, (çev.) Ömer Baldık, Birey Yayıncılık, İstanbul, 1999. 3-Wright Mills; Toplumbilimsel Düşün, (çev.) Ünsal Oskay, Der Yayınları, İstanbul, 2007. 4-Wright Mills; İktidar Seçkinleri, (çev.) Ünsal Oskay, Bilgi Yayınevi, İstanbul, 1974. 5-Alain Touraine; Eşitliklerimiz ve Farklılıklarımızla Birlikte Yaşayabilecek miyiz?, (çev) Olcay Kunal, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul, 2000. 6-Alain Touraine; Modernliğin Eleştirisi, (çev.) Hülya Tufan, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul, 2000. 7-Alain Touraine; Kadınların Dünyası, (çev.) Mehmet Moralı, Kırmızı Yayınları, İstanbul, 2007.
 -- ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
  Anlatım, Soru-Yanıt
 -- STAJ / UYGULAMA
  Yok
 -- DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
 Ara Sınav
1
40
 Ödev
0
0
 Uygulama
0
0
 Projeler
0
0
 Pratik
0
0
 Quiz
0
0
 Yıliçinin Başarıya Oranı (%)  
40
 Finalin Başarıya Oranı (%)  
60
 -- İŞ YÜKÜ
 Etkinlik  Toplam hafta sayısı  Süre (Haftalık Saat)  Dönem boyu toplam iş yükü
 Haftalık teorik ders saati
14
3
42
 Haftalık uygulamalı ders saati
0
 Okuma Faaliyetleri
4
3
12
 İnternette tarama, kütüphane çalışması
14
2
28
 Materyal tasarlama, uygulama
0
 Rapor hazırlama
0
 Sunu hazırlama
8
5
40
 Sunum
14
3
42
 Ara sınav ve ara sınava hazırlık
1
10
10
 Final sınavı ve final sınavına hazırlık
1
15
15
 Diğer
0
 TOPLAM İŞ YÜKÜ: 
189
 TOPLAM İŞ YÜKÜ / 25 : 
7.56
 DERSİN AKTS KREDİSİ: 
7.5
 -- PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI KATKI DÜZEYLERİ
NO
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI
1
2
3
4
5
1
Sosyolojik muhayyilesi (imgelem) gelişkin, toplumsal gerçeklerin ayrımına varabilen bir zihinsel beceriye sahip olmak,X
2
Toplumsal sorunları doğru algılama, bu sorunları doğuran çok faktörlü sosyal etmenleri görebilme, tahlil etme ve sosyolojik çözüm önerilerinde bulunabilme yetkinliği taşıyabilmek,X
3
Sosyolojinin bilim olarak ortaya çıkmasını sağlayan XIX. yüzyıl şartlarını, bunu hızlandıran çifte devrim sürecini derinlemesine tahlil edebilmek,X
4
Sosyolojinin klasik dönemine damgasını vuran kurucu isimleri, eserleri ve öne çıkan sosyolojik bakış açılarıyla yakından tanımak,X
5
Sosyolojinin gelişim trendi içersinde XX. yüzyılda tanık olunacak olan belli başlı kuramcıları ve sosyolojik teorideki etkilerini yakından değerlendirebilme yetisini taşımak,X
6
Güncel sosyolojik kavramsallaştırmalara (örneğin küreselleşme, çokkültürlülük, kimlik, postmodernizm), bu kavramların üretildiği merkezlerin tekyönlü etkisine maruz kalmadan, eleştirel bir boyutta bakabilmek,X
7
Ülkemizde sosyoloji biliminin başlangıçtan günümüze sürdürmüş olduğu macerayı, bu bilime katkı sağlayan belli başlı öncüleri ekseninde yakından değerlendirebilmek,X
8
Sosyolojik bilgi birikimini pratik sorunlar önünde kullanabilme doğrultusunda yeterli yöntem bilgisine sahip olabilmek, bu alanda bulunan bilgisayar programlarını (SPSS gibi) etkin bir şekilde kullanabilmek,X
9
Sosyoloji bilimini teori ve pratik ayrımının ötesine geçerek, her iki yöntemi de yapacağı çalışmalarda kullanabilme becerisine sahip olmak,X
10
Sosyolojik muhayyilesini daha etkin bir şekilde işletebilmek için sosyolojinin alt disiplinlerini (edebiyat, sanat, bilgi, kültür, din, iktisat, siyaset, aile sosyolojisi gibi) yakından tanımak ve bu disiplinlerle çalışabilmek,X
11
Sosyolojiyi diğer toplum bilimleriyle (tarih, felsefe, psikoloji, siyaset bilimi, edebiyat, işletme, çalışma ekonomisi v.b.) disiplinlerarası bir düzlemde etkili bir şekilde işletebilecek kapasiteye ve çoklu işbirliklerine açık olmak,X
12
Gerek kamu gerekse de özel sektörün farklı çalışma alanlarında kendisinden istifade edilmesini sağlayacak donanıma sahip olmak. Bu doğrultuda kendi disiplininin temel beklentilerini karşılamanın yanı sıra yeterli düzeyde yabancı dil ve bilgisayar bilgisiyle techiz olmak,X