GAZİ ÜNİVERSİTESİ BİLGİ PAKETİ - 2019 AKADEMİK YILI

DERS TANIMI
TÜRK MİNYATÜR SANATINDA ÜSLUP SORUNU/5690064
Dersin Adı: TÜRK MİNYATÜR SANATINDA ÜSLUP SORUNU
Dersin Kredisi: 3 Ders AKTS : 7
Dersin Yarıyılı: 2 Ders Türü : Seçmeli
DERS BİLGİLERİ
 -- DERSİN DİLİ
  Türkçe
 -- ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I
  Doç.Dr. Sevay OKAY ATILGAN
 -- ÖĞRETİM ELEMANI WEB SİTESİ/SİTELERİ
  
 -- ÖĞRETİM ELEMANI E-POSTASI/E-POSTALARI
  atilgans@gazi.edu.tr
 -- ÖĞRENME ÇIKTILARI
9.-10. yüzyıllardaki Uygur dönemine ait kitap sanatlarının ilk örneklerinden itibaren minyatür üslupları hakkında bilgi sahibi olabilmeli,
Türk-İslam minyatür sanatının gelişme gösterdiği sanat merkezleri, el yazması kitap üretim atölyelerinin (kitap-hane/nakkaş-hane) organizasyon ve işle
İçerik, kompozisyon ve ikonografik gelişimleri bakımından minyatürlü yazma eserlerde görülen üslup farklılıkları ve kaynak sorunlarının tespitine yöne
Tarihsel süreç içerisindeki etkileşim noktalarının analitik ve metodolojik yöntemlerle tespiti konusunda ; 4-1- Farklı dönemlerde ve farklı bölgel





 -- DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
  Bu ders sadece yüz yüze eğitim şeklinde yürütülmektedir.
 -- DERSİN ÖNKOŞULLARI
  Bu dersin önkoşulu yada eş koşulu bulunmamaktadır.
 -- ÖNERİLEN DERSLER
  Bu dersle ilişkili önerilen başka dersler bulunmamaktadır.
 --DERS İÇERİĞİ
1. Hafta  Türk-İslam Minyatür Sanatında “üslup” sorunu : Terminoloji ve Kaynaklar
2. Hafta  Türk Minyatür Sanatının Kaynakları ; “Uygur Üslubu”, Etki Alanları ve Sorunlar
3. Hafta  Ortaçağ’da İran ve Çevresi : Çok Uluslu Kültürel Ortamların Ayrıştırılması Sorunu
4. Hafta  Moğol ve İlhanlı Dönemi Uzakdoğu Etkileri : Üslup Değişimlerinde Köken Sorunu
5. Hafta  Ortaçağ’da Anadolu Kültür Çevresi : “Selçuklu Üslubu” ve Etkileşim Sorunları
6. Hafta  Timurlu Rönesansı (Altın Çağ) ; “Şiraz ve Herat Üslubu”, “Eyalet Üslupları” ve Sorunlar
7. Hafta  Karakoyunlu ve Akkoyunlu Türkmenleri Dönemi : “Türkmen” ve “Ticari Türkmen Üslubu" Kavramı, Kaynak ve Köken Sorunları
8. Hafta  Ara Sınav
9. Hafta  Safavi-Osmanlı Etkileşimi ; “Tebriz”, “Kazvin” ve “Isfahan” Üslupları ve Sanatkar Göçleri
10. Hafta  Erken Osmanlı Minyatür Üslubunun Gelişiminde Doğu-Batı Etkileri , “Portre Üslubu” , Yeni Eğilimler ve Sorunlar
11. Hafta  II. Bayezıd ve I. Selim Dönemi “Horasani-nakışçı üslup”; Sanatkar Göçü, Kaynak ve Sorunlar
12. Hafta  Osmanlı Minyatüründe Yükseliş Dönemi ; “Saz Üslubu”, “Topografik Ressamlık” , “Klasik Üslup”, Köken ve Kaynak Sor
13. Hafta  III.Mehmed , I. Ahmed ve II. Osman Dönemleri; Yeni konular, Murakka (Albüm) Yapımcılığı ve Eyalet Üslubu Sorunu
14. Hafta  III. Ahmed ve Batılılaşma Dönemi ; Levni ve Yeni Portre Üslubu; Türk Minyatür Sanatında Çözülmeler ve Sorunlar.
15. Hafta  
16. Hafta  
 -- ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
  C.E. Arseven, Türk Sanatı Tarihi , Menşeinden Bugüne Kadar Heykel,Oyma ve Resim, Cilt:III, 1. Fasikül, Milli Eğitim Basımevi, İstanbul (tarihsiz). L. Binyon, J.V.S. Wilkinson and B. Gray, Persian Miniature Painting, London 1933. E. J. Grube, The Classical Style in Islamic Painting, The Early School of Herat and its Impact on Islamic Painting of the Later 15th, the 16th, and the 17th Centuries, Lugano, Edizioni Oriens 1968. F.Çağman-Z.Tanındı, Topkapı Sarayı Müzesi İslam Minyatürleri, İstanbul 1979. B.W. Robinson, “The Turkman School to 1503”, The Arts of the Book in Central Asia 14th-16th Centuries, (ed. B. Gray), London 1979, s.215-247. Güner İnal, Türk Minyatür Sanatı (Başlangıcından Osmanlılara Kadar), Atatürk Kültür, Dil ve Tarih Yüksek Kurumu, Atatürk Kültür Merkezi Yayını-Sayı: 63, Ankara 1995. Banu Mahir, Osmanlı Minyatür Sanatı, Kabalcı Yayınevi, İstanbul 2005. Serpil Bağcı, Filiz Çağman, Günsel Renda, Zeren Tanındı, Osmanlı Resim Sanatı , Kültür ve T
 -- ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
  Anlatım, Soru-Yanıt, Gösterme, Uygulama - Alıştırma
 -- STAJ / UYGULAMA
  YOK
 -- DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
 Ara Sınav
1
50
 Ödev
0
0
 Uygulama
0
0
 Projeler
0
0
 Pratik
0
0
 Quiz
0
0
 Yıliçinin Başarıya Oranı (%)  
50
 Finalin Başarıya Oranı (%)  
50
 -- İŞ YÜKÜ
 Etkinlik  Toplam hafta sayısı  Süre (Haftalık Saat)  Dönem boyu toplam iş yükü
 Haftalık teorik ders saati
14
3
42
 Haftalık uygulamalı ders saati
0
 Okuma Faaliyetleri
12
4
48
 İnternette tarama, kütüphane çalışması
10
7
70
 Materyal tasarlama, uygulama
0
 Rapor hazırlama
1
6
6
 Sunu hazırlama
1
4
4
 Sunum
1
1
1
 Ara sınav ve ara sınava hazırlık
1
4
4
 Final sınavı ve final sınavına hazırlık
0
 Diğer
0
 TOPLAM İŞ YÜKÜ: 
175
 TOPLAM İŞ YÜKÜ / 25 : 
7
 DERSİN AKTS KREDİSİ: 
7
 -- PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI KATKI DÜZEYLERİ
NO
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI
1
2
3
4
5
1
Sanat tarihi çalışma alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirerek, derinleştirmek için çalışmalar yürütüp alanına yenilik getirecek özgün tanım ve kavramlar oluşturabilme.X
2
Disiplinlerarası etkileşimi kavrayarak, yeni ve karmaşık fikirleri tartışmaları ve gelişmeleri çözümleyerek sistematik olarak değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşabilme.X
3
Sanat tarihi alanındaki ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri geliştirebilmek ve derinleştirebilmek için yerli ve yabancı bilgi kaynaklarını tanıyabilme.X
4
Sanat tarihi alanındaki gelişmeleri ve bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirip inceleyerek kullanabilme.X
5
Alana yenilik getiren bir düşünce, yöntem ve uygulama geliştirerek, bilinen bir düşünce yöntem ve uygulamayı farklı bir alana uygulayabilme.X
6
Özgün bir konuyu araştırıp, kavradıktan sonra edindiği verileri yorumlayarak bilginin sınırlarını genişletebilme.X
7
Sanat tarihi Araştırma yöntem ve tekniklerini en üst düzeyde kullanabilme.X
8
Özgün bir çalışmayı, programı ve projeyi zamanında ve istenilen nitelikte bağımsız olarak gerçekleştirerek ilgili alandaki bilimsel çalışmalara katkıda bulunabilme.X
9
Sanat tarihi alanında edindiği bilgileri kullanarak Ulusal ve uluslararası projelerde yer alabilme ve projeler geliştirerek alanına yenilik getirecek uluslararası ve ulusal yayınlar yapabilme.X
10
Sanat tarihi alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşüncelerin analizini, sentezini ve eleştirel değerlendirmesini yaparak yeni öneriler getirebilme.X
11
Alanının ileri düzey bilgilerini, kuramsal ve uygulamalı çalışmalarla sorumluluğu altındaki kişilere anlatabilme.X
12
Alanındaki ilişkileri yönlendiren norm ve kuralları eleştirel bakış açısıyla inceleyip geliştirebilme ve gerektiğinde değiştirmeye yönelik eylemleri yönetebilme.X
13
Alanındaki bilgi birikimi ile kendi alanında ve farklı alanlardaki uzmanlarla konuları tartışırken özgün görüşler öne sürerek alanındaki yetkinliğini ve disiplinlerarası bakış açısını gösteren etkin iletişim kurabilme.X
14
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 düzeyinde kullanarak ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurabilme ve tartışabilme.X
15
Sanat tarihi alanındaki bilimsel, kültürel ve sanatsal gelişmeleri tanıtarak, yaşadığı toplumun bilgi toplumu olma ve bunu sürdürebilme sürecine katkıda bulunabilme.X
16
Sanat tarihi alanındaki konularda karşılaşılan bilimsel, kültürel, sanatsal ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunabilme ve bu değerlerin gelişimini destekleyebilme.X
17
Alanla ilgili karşılaşılan sorunların çözümüne yönelik yapılan çalışmalarla ilgili kişi ve kuruluşların karar alma süreçlerini destekleyebilme.X
18
Tarihi ve kültürel mirasın ve çevrenin korunmasına yönelik olarak, akademik ve mesleki kurum ve kuruluşların faaliyetlerine katkıda bulunabilme.X
19
Kendi uzmanlık alanında akademik anlamda yetkin bilim adamlarının yetiştirilmesi ile ilgili eğitim programlarında eğitimci olarak hizmet verebilme. . Bu çalışmalarda bilişim ve iletişim teknolojileri ile araştırma yöntem ve tekniklerini kullanabilme.X
20
Sanat Tarihi bilimine katlıda bulunacak, özgüveni yüksek, akademik anlamda ve kişilik olarak araştırma ve danışmanlık hizmeti verebilme.X