GAZİ ÜNİVERSİTESİ BİLGİ PAKETİ - 2019 AKADEMİK YILI

DERS TANIMI
İRAN COĞRAFYASI KÜLTÜR TARİHİ/4690051
Dersin Adı: İRAN COĞRAFYASI KÜLTÜR TARİHİ
Dersin Kredisi: 3 Ders AKTS : 7
Dersin Yarıyılı: 1 Ders Türü : Seçmeli
DERS BİLGİLERİ
 -- DERSİN DİLİ
  Türkçe
 -- ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I
  Doç. Dr. Sevay Okay Atılgan
 -- ÖĞRETİM ELEMANI WEB SİTESİ/SİTELERİ
  atilgans@gazi.edu.tr
 -- ÖĞRETİM ELEMANI E-POSTASI/E-POSTALARI
  atilgans@gazi.edu.tr
 -- ÖĞRENME ÇIKTILARI
Kültür tarihi bakımından İran bölgesinin içerik ve kapsamını tanımlayabileceği coğrafi bilgilere sahip olabilmeli
Ortaçağ'da İran ve çevresindeki kültürel ortamları Türk sanatının gelişimi açısından değerlendirme hususunda beceri kazanabilmeli
Ortaya konulan gelişmeleri üslup özellikleri çerçevesinde irdeleyebilmeli
Farklı uygulama ve benzerliklerin tespitine dair yorum yapabilmeli
Tarihsel süreç içerisindeki etkileşim noktalarının analitik ve metodolojik yöntemlerle tespiti konusunda beceri kazanabilmeli
Farklı dönemlerde ve İran coğrafyasının farklı bölgelerinde karşılaşılan gelişmeleri karşılaştırma örnekleri ışığında ayrıştırabilmeli



 -- DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
  Bu ders sadece yüz yüze eğitim şeklinde yürütülmektedir.
 -- DERSİN ÖNKOŞULLARI
  Bu dersin önkoşulu yada eş koşulu bulunmamaktadır.
 -- ÖNERİLEN DERSLER
  Bu dersle ilişkili önerilen başka dersler bulunmamaktadır.
 --DERS İÇERİĞİ
1. Hafta  Ortaçağ'da İran’ında kültürel çevrenin tanımlanması ; coğrafi açılım ve sınırlar.
2. Hafta  İran coğrafyası kültür tarihinin İslam öncesi hanedanları
3. Hafta  Türk-İslam sanatı açısından Ortaçağ'da İran ve çevresindeki bilimsel ve edebi literatür.
4. Hafta  Ortaçağ'da İran ve çevresindeki eski kültür başkentleri ve önemi.
5. Hafta  Ortaçağ'da İran-Anadolu İlişkileri : Selçuklu Devleti Kültür Alanı
6. Hafta  Moğol İstilasının İran Kültür tarihindeki yeri ve önemi ; İlhanlı-Moğol kültür alanı
7. Hafta  İlhanlı sonrası, yerel sülaleler döneminde İran ve Çevresindeki kültürel ortam
8. Hafta  Arasınav
9. Hafta  Geçiş dönemi etkileşim ve dönüşüm süreçlerinin İran kültür tarihindeki yeri
10. Hafta  Timurlu Döneminde İran ve Çevresindeki kültürel ortam: Çevre kültürlerle etkileşim
11. Hafta  Karakoyunlu ve Akkoyunlu Türkmenleri döneminde İran ve çevresindeki kültürel ortam
12. Hafta  Safevi Döneminde İran ve Çevresindeki kültürel ortam ; gelişim ve dönüşüm süreçleri
13. Hafta  İran kültür tarihinde çok uluslu yapı ve önemi : Fars ve Türk unsurlarının ayrıştırılması
14. Hafta  İran Kültür Tarihi Araştırmalarına yönelik kaynak ve sorunlar
15. Hafta  
16. Hafta  
 -- ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
  Binyon, L., J.V.S. Wilkinson and B. Gray, Persian Miniature Painting, London 1933. Berthels, E.,"İran", III. Kısım, İslam Ansiklopedisi, C. 5, 2. Kısım, (Çev.: A. Ateş), İstanbul 1950, s.1041-1053. The Arts of the Book in Central Asia 14th-16th Centuries, (ed. B. Gray), London 1979, s.215-247. Özgüdenli, O. G. , Ortaçağ Türk-İran Tarihi Araştırmaları, İstanbul 2006. Bakır, Abdulhalik-Altıngök, Ahmet, “Klasik ve Çağdaş Kaynaklar Işığında Turan-İran Kavramı ve Tarihsel Coğrafyası”, Tarih İncelemeleri Dergisi, Cilt/Volume XXVI, Sayı/Number 2, Aralık/December İstanbul 2011, 361-422.
 -- ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
  Anlatım, Soru-Yanıt, Gösterme,
 -- STAJ / UYGULAMA
  YOK
 -- DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
 Ara Sınav
1
50
 Ödev
1
50
 Uygulama
0
0
 Projeler
0
0
 Pratik
0
0
 Quiz
0
0
 Yıliçinin Başarıya Oranı (%)  
50
 Finalin Başarıya Oranı (%)  
50
 -- İŞ YÜKÜ
 Etkinlik  Toplam hafta sayısı  Süre (Haftalık Saat)  Dönem boyu toplam iş yükü
 Haftalık teorik ders saati
14
3
42
 Haftalık uygulamalı ders saati
0
 Okuma Faaliyetleri
12
4
48
 İnternette tarama, kütüphane çalışması
10
7
70
 Materyal tasarlama, uygulama
0
 Rapor hazırlama
1
6
6
 Sunu hazırlama
1
4
4
 Sunum
1
1
1
 Ara sınav ve ara sınava hazırlık
1
4
4
 Final sınavı ve final sınavına hazırlık
0
 Diğer
0
 TOPLAM İŞ YÜKÜ: 
175
 TOPLAM İŞ YÜKÜ / 25 : 
7
 DERSİN AKTS KREDİSİ: 
7
 -- PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI KATKI DÜZEYLERİ
NO
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI
1
2
3
4
5
1
Sanat tarihi çalışma alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirerek, derinleştirmek için çalışmalar yürütüp alanına yenilik getirecek özgün tanım ve kavramlar oluşturabilme.X
2
Disiplinlerarası etkileşimi kavrayarak, yeni ve karmaşık fikirleri tartışmaları ve gelişmeleri çözümleyerek sistematik olarak değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşabilme.X
3
Sanat tarihi alanındaki ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri geliştirebilmek ve derinleştirebilmek için yerli ve yabancı bilgi kaynaklarını tanıyabilme.X
4
Sanat tarihi alanındaki gelişmeleri ve bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirip inceleyerek kullanabilme.X
5
Alana yenilik getiren bir düşünce, yöntem ve uygulama geliştirerek, bilinen bir düşünce yöntem ve uygulamayı farklı bir alana uygulayabilme.X
6
Özgün bir konuyu araştırıp, kavradıktan sonra edindiği verileri yorumlayarak bilginin sınırlarını genişletebilme.X
7
Sanat tarihi Araştırma yöntem ve tekniklerini en üst düzeyde kullanabilme.X
8
Özgün bir çalışmayı, programı ve projeyi zamanında ve istenilen nitelikte bağımsız olarak gerçekleştirerek ilgili alandaki bilimsel çalışmalara katkıda bulunabilme.X
9
Sanat tarihi alanında edindiği bilgileri kullanarak Ulusal ve uluslararası projelerde yer alabilme ve projeler geliştirerek alanına yenilik getirecek uluslararası ve ulusal yayınlar yapabilme.X
10
Sanat tarihi alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşüncelerin analizini, sentezini ve eleştirel değerlendirmesini yaparak yeni öneriler getirebilme.X
11
Alanının ileri düzey bilgilerini, kuramsal ve uygulamalı çalışmalarla sorumluluğu altındaki kişilere anlatabilme.X
12
Alanındaki ilişkileri yönlendiren norm ve kuralları eleştirel bakış açısıyla inceleyip geliştirebilme ve gerektiğinde değiştirmeye yönelik eylemleri yönetebilme.X
13
Alanındaki bilgi birikimi ile kendi alanında ve farklı alanlardaki uzmanlarla konuları tartışırken özgün görüşler öne sürerek alanındaki yetkinliğini ve disiplinlerarası bakış açısını gösteren etkin iletişim kurabilme.X
14
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 düzeyinde kullanarak ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurabilme ve tartışabilme.X
15
Sanat tarihi alanındaki bilimsel, kültürel ve sanatsal gelişmeleri tanıtarak, yaşadığı toplumun bilgi toplumu olma ve bunu sürdürebilme sürecine katkıda bulunabilme.X
16
Sanat tarihi alanındaki konularda karşılaşılan bilimsel, kültürel, sanatsal ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunabilme ve bu değerlerin gelişimini destekleyebilme.X
17
Alanla ilgili karşılaşılan sorunların çözümüne yönelik yapılan çalışmalarla ilgili kişi ve kuruluşların karar alma süreçlerini destekleyebilme.X
18
Tarihi ve kültürel mirasın ve çevrenin korunmasına yönelik olarak, akademik ve mesleki kurum ve kuruluşların faaliyetlerine katkıda bulunabilme.X
19
Kendi uzmanlık alanında akademik anlamda yetkin bilim adamlarının yetiştirilmesi ile ilgili eğitim programlarında eğitimci olarak hizmet verebilme. . Bu çalışmalarda bilişim ve iletişim teknolojileri ile araştırma yöntem ve tekniklerini kullanabilme.X
20
Sanat Tarihi bilimine katlıda bulunacak, özgüveni yüksek, akademik anlamda ve kişilik olarak araştırma ve danışmanlık hizmeti verebilme.X