GAZİ ÜNİVERSİTESİ BİLGİ PAKETİ - 2019 AKADEMİK YILI

DERS TANIMI
OSMANLILARDA NÜFÜS VE YERLEŞME II/5430051
Dersin Adı: OSMANLILARDA NÜFÜS VE YERLEŞME II
Dersin Kredisi: 3 Ders AKTS : 7.5
Dersin Yarıyılı: 2 Ders Türü : Seçmeli
DERS BİLGİLERİ
 -- DERSİN DİLİ
  Türkçe
 -- ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I
  Prof. Dr. Hale Şıvgın
 -- ÖĞRETİM ELEMANI WEB SİTESİ/SİTELERİ
  http://www.websitem.gazi.edu.tr/site/sivgin
 -- ÖĞRETİM ELEMANI E-POSTASI/E-POSTALARI
  sivgin@gazi.edu.tr
 -- ÖĞRENME ÇIKTILARI
1300-1600 yılları arasında Osmanlı Devleti’nde görülen yerleşme düzeni ve bu düzenin Osmanlı sosyal yapısına tesirlerinin öğrenilmesi
Osmanlı Devleti’nin demografik yapısının öğrenilmesi
Nüfus hareketlerine yol açan sürecin öğrenilmesi
Osmanlı Devleti’nde sosyal tabakalaşmanın öğrenilmesi
Osmanlı Devleti’nde sosyal hareketliliğin öğrenilmesi




 -- DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
  Bu ders sadece yüz yüze eğitim şeklinde yürütülmektedir.
 -- DERSİN ÖNKOŞULLARI
  Bu dersin önkoşulu yada eş koşulu bulunmamaktadır.
 -- ÖNERİLEN DERSLER
  Bu dersle ilişkili önerilen başka dersler bulunmamaktadır.
 --DERS İÇERİĞİ
1. Hafta  Dersin konusu, işleniş şekli ve kaynakları hakkında bilgilendirme
2. Hafta  Mirî arazi rejimi – Toprakta devlet mülkiyeti
3. Hafta  Mirî arazi rejimi – Tapulu ve mukataalı topraklar
4. Hafta  Mirî arazi rejimi – Timar arazi
5. Hafta  Mevat ve temlik araziler
6. Hafta  Divanî-malikâne sistemi
7. Hafta  Ara Sınav
8. Hafta  Arazi tahrirleri – tahrir ameliyesi
9. Hafta  Arazi tahrirleri – tahrir defterleri
10. Hafta  Çift-hâne sistemi
11. Hafta  Çift-hâne sistemi
12. Hafta  Yerleşim – kırsal yerleşim alanları ve tarlalar
13. Hafta  Yerleşim – göçerlerin iskânı
14. Hafta  Mezraalar ve boş çiftlikler
15. Hafta  Şenlendirme ve Kolonizasyon
16. Hafta  Final Sınavı
 -- ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
  Ayn Ali, Kavanin-i Al-i Osman Der Hülasa-i Mezamin-i Defter-i Divan, İstanbul 1280 Erhan Afyoncu, “Defterhâne”, DİA, c.9, s.100–103. Feridun Emecen, “Beylikten Sancağa: Batı Anadolu’da İlk Osmanlı Sancaklarının Kuruluşuna Dair Bazı Mülâhazalar”, Belleten, c.LX, s.227 (1996), s.81–91 Halil İnalcık, Osmanlı İmparatorluğu’nun Ekonomik ve Sosyal Tarihi, C. I (1300-1600), çev. Halil Berktay, İstanbul 2000. Halil İnalcık, “Eyalet”, DİA, c.11, s.548–550 İlhan Şahin, “Mezraa”, DİA, c.29, s.546–548 İlhan Şahin, “Nahiye”, DİA, c.32, s.306–308 İlhan Şahin, “Sancak”, DİA, c.36, s.97–99 M.Tayyib Gökbilgin, “Kanuni Sultan Süleyman Devri Başlarında Rumeli Eyaleti, Livaları, Şehir ve Kasabaları”, Belleten, c.XX, S.78 (1956), s.247–294 M.Tayyib Gökbilgin, XV-XVI. Asırlarda Edirne ve Paşa Livası, İstanbul 1952 Mehmet İpşirli, “Beylerbeyi”, DİA, c.6, s.69–74 Metin Kunt, Sancaktan Eyalete, 1550–1650 Arasında Osmanlı Ümerası ve İl İdaresi, İstanbul 1978 Mustafa Akdağ, “Osmanlı İmparatorluğu’nun
 -- ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
  Anlatım, soru-cevap tartışma, birinci elden kaynak tetkiki
 -- STAJ / UYGULAMA
  yok
 -- DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
 Ara Sınav
1
40
 Ödev
0
0
 Uygulama
0
0
 Projeler
0
0
 Pratik
0
0
 Quiz
0
0
 Yıliçinin Başarıya Oranı (%)  
40
 Finalin Başarıya Oranı (%)  
60
 -- İŞ YÜKÜ
 Etkinlik  Toplam hafta sayısı  Süre (Haftalık Saat)  Dönem boyu toplam iş yükü
 Haftalık teorik ders saati
14
3
42
 Haftalık uygulamalı ders saati
0
0
0
 Okuma Faaliyetleri
4
6
24
 İnternette tarama, kütüphane çalışması
5
5
25
 Materyal tasarlama, uygulama
0
0
0
 Rapor hazırlama
4
8
32
 Sunu hazırlama
4
7
28
 Sunum
5
6
30
 Ara sınav ve ara sınava hazırlık
1
3
3
 Final sınavı ve final sınavına hazırlık
1
3
3
 Diğer
0
 TOPLAM İŞ YÜKÜ: 
187
 TOPLAM İŞ YÜKÜ / 25 : 
7.48
 DERSİN AKTS KREDİSİ: 
7.5
 -- PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI KATKI DÜZEYLERİ
NO
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI
1
2
3
4
5
1
Programı tüm gereksinimlerini yerine getirerek başarı ile tamamlayan mezunlar "Yeniçağ Tarihi alanında Doktora Diploması" derecesi alırlar. Bu program mezunları akademisyen, öğretmen, müzeci, arşiv uzmanı olabilir.X
2
2.Yeni Çağ Tarihi alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri uzmanlık düzeyinde kullanabilme becerisi kazanma.X
3
3. Yeni Çağ Tarihinin gelişimini gözlemleyebilme ve buna bağlı olarak çalışmalar yapabilme becerisi kazanma.X
4
4.Yeni Çağ Tarihi alanıyla ilgili yapacağı bilimsel çalışmalarda kaynaklara ulaşabilme, kaynaktan aracısız yararlanabilme, metinleri orijinallerinden okuyup anlayabilme becerisi kazanma.X
5
5.Yeni ÇağTarihi alanıyla ilgili yaptığı çalışmalarda elde ettiği verileri derleme, sınıflandırabilme, analiz edebilme ve yorumlama ile bilimsel araştırma ve çalışma yöntemlerini kavrayabilme becerisi kazanma.X
6
6. Alanı ile ilgili olarak gruplar (bilim dalları) arası ve interdisipliner çalışabilme becerisi kazanma.X
7
7. Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahip olabilme noktasına gelebilme.X
8
8. Bireysel çalışma becerisi ve bağımsız karar verebilme yeteneği, fikirlerini sözlü ve yazılı, ifade edebilme ve sağlıklı iletişim kurabilme becerisi kazanma.X
9
9. Tanımlanmış bir hedef doğrultusunda bir süreci çözümleyebilme becerisi kazanma.X
10
10. Hayat boyu öğrenmenin önemini benimseyerek, gelişen bilgi ve konular hakkındaki değişme ve ilerlemeleri izleyerek kendini geliştirebilme; bu işi yaparken teknolojiden yararlanabilme becerisi kazanma.X