GAZİ ÜNİVERSİTESİ BİLGİ PAKETİ - 2019 AKADEMİK YILI

DERS TANIMI
İLETİŞİM, İDEOLOJİ VE İKTİDAR/5350068
Dersin Adı: İLETİŞİM, İDEOLOJİ VE İKTİDAR
Dersin Kredisi: 3 Ders AKTS : 7.5
Dersin Yarıyılı: 2 Ders Türü : Seçmeli
DERS BİLGİLERİ
 -- DERSİN DİLİ
  Türkçe
 -- ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I
  Doç.Dr.Selda BULUT
 -- ÖĞRETİM ELEMANI WEB SİTESİ/SİTELERİ
  -
 -- ÖĞRETİM ELEMANI E-POSTASI/E-POSTALARI
  selda@gazi.edu.tr, seldabulut@gmail.com
 -- ÖĞRENME ÇIKTILARI
Ders sonunda öğrenciler; İdeoloji ve iktidara ilişkin kuramsal tartışmaları,
İletişim ve ideoloji arasındaki ilişkiyi,
İktidar ve ideolojinin iletişim çalışmalarındaki yerini kavrar






 -- DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
  Bu ders sadece yüz yüze eğitim şeklinde yürütülmektedir.
 -- DERSİN ÖNKOŞULLARI
  Bu dersin önkoşulu yada eş koşulu bulunmamaktadır.
 -- ÖNERİLEN DERSLER
  Bu dersle ilişkili önerilen başka dersler bulunmamaktadır.
 --DERS İÇERİĞİ
1. Hafta  Giriş ve ders tanıtımı: İdeoloji kavramı üzerine genel tartışma
2. Hafta  Bir yanlış bilinç formu olarak ideoloji I: Karl Marx ve F. Engels
3. Hafta  Bir yanlış bilinç formu olarak ideoloji II: Karl Marx ve F. Engels
4. Hafta  Eleştirel kuram ve İdeoloji I: Adorno ve Horkheimer
5. Hafta  Eleştirel kuram ve İdeoloji II: Habermas ve Yeni Akıl
6. Hafta  İletişim çalışmalarında, yanlış bilinç, altyapı ve meta fetişizmi tartışmaları
7. Hafta  İktidar ve hegemonya: Gramsci
8. Hafta  Ara Sınav
9. Hafta  Yapısalcılık, Postyapısalcılık ve ideoloji kuramları Althusser, Foucault
10. Hafta  Yapısalcı Marksizmin eleştirisi: Laclau ve Mouffe
11. Hafta  İdeolojiyi, iktidar ve hegemonya temelli iletişim çalışmaları
12. Hafta  İdeolojiyi, semiyotik ve iletişim
13. Hafta  Psikanaliz ve ideoloji kuramları: Freud, Lacan ve Žižek
14. Hafta  İdeoloji, özne, psikanaliz ve iletişim çalışmaları
15. Hafta  sunumlar
16. Hafta  Final Sınavı
 -- ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
  Althusser L., İdeoloji ve Devletin İdeolojik Aygıtları, İletişim yay. 1978. Barrett, M., Marx'tan Foucault'ya İdeoloji, Mavi Ada, 2000. Barthes, Roland (1993). Göstergebilimsel Serüven. Çev. Mehmet Rifat ve Sema Firat. 2. baskı. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları Barthes, Roland (1998). Çağdaş Söylenler. Çev. Tahsin Yücel. İstanbul: Metis Yayınları. Chomsky, Noam ve Edward S. Herman (2006). Rızanın İmalatı: Kitle Medyasının Ekonomi Politiği. Çev. Ender Abadoğlu. İstanbul: Aram Yayıncılık Coward, R. ve J. Ellis, Dil ve Maddecilik, İletişim yay.1985. Çelenk, Sevilay (der.) (2008). İletişim Çalışmalarında Kırılmalar ve Uzlaşmalar içinde. Ankara: De Ki Yayınları Garnham, Nicholas (1990). Capitalism and Communication: Global Culture and the Economics of Information. London, Newbury Park and New Delhi: Sage Publications Gitlin, Todd (2001). Media Unlimited: How the Torrent of Images and Sounds Overwhelms Our Lives. New York: Metropolitan Books Golding, Peter ve Graham Murdock (2002)
 -- ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
  Anlatım
 -- STAJ / UYGULAMA
  -
 -- DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
 Ara Sınav
1
0
 Ödev
0
0
 Uygulama
0
0
 Projeler
0
0
 Pratik
0
0
 Quiz
0
0
 Yıliçinin Başarıya Oranı (%)  
40
 Finalin Başarıya Oranı (%)  
60
 -- İŞ YÜKÜ
 Etkinlik  Toplam hafta sayısı  Süre (Haftalık Saat)  Dönem boyu toplam iş yükü
 Haftalık teorik ders saati
10
3
30
 Haftalık uygulamalı ders saati
4
3
12
 Okuma Faaliyetleri
14
5
70
 İnternette tarama, kütüphane çalışması
14
4
56
 Materyal tasarlama, uygulama
0
 Rapor hazırlama
2
3
6
 Sunu hazırlama
1
3
3
 Sunum
1
1
1
 Ara sınav ve ara sınava hazırlık
0
 Final sınavı ve final sınavına hazırlık
0
 Diğer
0
 TOPLAM İŞ YÜKÜ: 
178
 TOPLAM İŞ YÜKÜ / 25 : 
7.12
 DERSİN AKTS KREDİSİ: 
7.5
 -- PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI KATKI DÜZEYLERİ
NO
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI
1
2
3
4
5
1
Gazetecilik alanıyla ilgili yeni ve karmaşık sorunları analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlar çıkarır.X
2
Gazetecilik alanı ile ilgili yayınlanan ulusal ve uluslararası akademik çalışmaları tartışır.X
3
Yüksek Lisans yeterliliklerini temel alarak, gazetecilik alanı ile ilgili akademik bilgi birikimini pekiştirir.X
4
Gazetecilik alanında özgün bir çalışmayı yürütebilir.X
5
Gazetecilik alanındaki yeni bilgileri sistematik bir biçimde kullanır.X
6
Gazetecilik alanına ilişkin yeni düşüncelerin eleştirel analizini yapar.X
7
Gazetecilik alanındaki akademik bilgi birikimine katkı sağlayan özgün bir çalışmayı üretir.X
8
Disiplinlerarası bakış açısıyla yeni fikir ve yöntemleri gazetecilik alanına uygular.X
9
Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak gazetecilik alanıyla ilgili yeni düşünce ve yaklaşımlar oluşturabilir.X
10
Uzman bir topluluk karşısında, gazetecilik alanında gerçekleştirdiği özgün araştırmaları ortaya koyar.X
11
Gazetecilik alanında karşılaşılan toplumsal, teknolojik, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara ilişkin çözümler önerir.X
12
Gazetecilik alanında özümsediği ve ürettiği bilgiyi ulusal ve uluslararası düzeydeki çalışmalarda kullanır.X