GAZİ ÜNİVERSİTESİ BİLGİ PAKETİ - 2019 AKADEMİK YILI

DERS TANIMI
ORTADOĞU DA TEMEL SORUNLAR/5340048
Dersin Adı: ORTADOĞU DA TEMEL SORUNLAR
Dersin Kredisi: 3 Ders AKTS : 7.5
Dersin Yarıyılı: 1 Ders Türü : Seçmeli
DERS BİLGİLERİ
 -- DERSİN DİLİ
  Türkçe
 -- ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I
  Prof. Dr. Türel YILMAZ ŞAHİN
 -- ÖĞRETİM ELEMANI WEB SİTESİ/SİTELERİ
  http://websitem.gazi.edu.tr/site/turely
 -- ÖĞRETİM ELEMANI E-POSTASI/E-POSTALARI
  turely66@yahoo.com
 -- ÖĞRENME ÇIKTILARI
Ortadoğu'daki su sorunu, terör, silahlanma gibi güncel sorunları öğrenir.
Sorunlara yönelik çözüm önerileri getirmeyi öğrenir.
Bölgedeki terör örgütlerinin oluşum ve etkilerini analiz eder.
Türkiye'nin bölge sorunlarına yönelik yaklaşımını analiz eder.
İsrail-Filistin uyuşmazlığının temel nedenlerini öğrenir.
Büyük güçlerin bölgesel sorunlardaki etkisini analiz etmeyi öğrenir.



 -- DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
  Bu ders sadece yüz yüze eğitim şeklinde yürütülmektedir.
 -- DERSİN ÖNKOŞULLARI
   Bu dersin önkoşulu yada eş koşulu bulunmamaktadır.
 -- ÖNERİLEN DERSLER
  Bu dersle ilişkili önerilen başka dersler bulunmamaktadır.
 --DERS İÇERİĞİ
1. Hafta  Orta Doğu’daki Güncel Sorunlara Bakış
2. Hafta  Orta Doğu’da Terörizm ve Terör Örgütleri
3. Hafta  Arap-İsrail anlaşmazlığı (1948-1990)
4. Hafta  İsrail-Filistin Anlaşmazlığı (1990-günümüze)
5. Hafta  Filistin Sorunu: FKÖ-HAMAS
6. Hafta  Bölgede Silahlanma: Nükleer Silah Programına İlişkin Sorunlar
7. Hafta  Bölgede Su Sorunu ve Enerji Kaynaklarının Kontrolüne ilişkin sorunlar
8. Hafta  Vize Haftası
9. Hafta  Irak’ın Kuveyt’i İşgali ve Sonuçları
10. Hafta  ABD’nin Irak’ı İşgali ve Sonuçları
11. Hafta  Bölgede ABD-İran Anlaşmazlığı
12. Hafta  Bölgede Demokratikleşme Hareketleri
13. Hafta  Lübnan-İsrail Anlaşmazlığı
14. Hafta  Türkiye’nin Bölgedeki Sorunlara Yaklaşımı
15. Hafta  Orta Doğu’daki Etnik ve Mezhepsel Sorunlara Bakış
16. Hafta  Final Haftası
 -- ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
  ZORUNLU KAYNAKLAR:Türel YILMAZ, Uluslararası Politikada Ortadoğu, Ankara: Barış Kitabevi,2009; William L. Cleveland and Martin Bunton, A History the Modern Middle East, Colorado: Westview Press, 2013. ÖNERİLEN KAYNAKLAR:Raymond A Hinnebusch and Anoushiravan Ehteshami, The Foreign Policies of Middle East States, Colorado: Lynne Rienner Publishers, 2002; Türkkaya Ataöv, Siyonizm ve Irkçılık, İstanbul: İleri Yayınları, 2006; Veysel Ayhan, Arap Baharı, İsyanlar, Devrimler ve Değişim, Bursa: MKM,2012; Adeed Dawisha, Arab Nationalism in the Twentieth Century: From Triumph to Despair, New Jersey: Princeton University Press, 2005; Fleh A. Jabar, Aşiretler ve İktidar/ Ortadoğu'da Etnisite ve Milliyetçilik, İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi, 2013.
 -- ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
  Anlatma ve Tartışma
 -- STAJ / UYGULAMA
  Yok.
 -- DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
 Ara Sınav
1
40
 Ödev
1
60
 Uygulama
0
0
 Projeler
0
0
 Pratik
0
0
 Quiz
0
0
 Yıliçinin Başarıya Oranı (%)  
40
 Finalin Başarıya Oranı (%)  
60
 -- İŞ YÜKÜ
 Etkinlik  Toplam hafta sayısı  Süre (Haftalık Saat)  Dönem boyu toplam iş yükü
 Haftalık teorik ders saati
15
3
45
 Haftalık uygulamalı ders saati
0
 Okuma Faaliyetleri
15
3
45
 İnternette tarama, kütüphane çalışması
15
2
30
 Materyal tasarlama, uygulama
0
 Rapor hazırlama
0
 Sunu hazırlama
5
3
15
 Sunum
5
3
15
 Ara sınav ve ara sınava hazırlık
0
 Final sınavı ve final sınavına hazırlık
1
20
20
 Diğer
1
20
20
 TOPLAM İŞ YÜKÜ: 
190
 TOPLAM İŞ YÜKÜ / 25 : 
7.6
 DERSİN AKTS KREDİSİ: 
7.5
 -- PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI KATKI DÜZEYLERİ
NO
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI
1
2
3
4
5
1
Uluslararası ilişkiler teorileri, siyasî tarih ve uluslararası hukuk alanlarında akademik kariyer yapabilecek derecede uzmanlaşmaX
2
Uluslararası ilişkiler disiplinin bir gerekliliği olarak hukuk bilimleri, sosyoloji, tarih, ekonomi gibi sosyal bilimler alanlarında kuramsal bilgi ve donanıma haiz olarak bu bilim dallarını etkin bir şekilde kullanabilme ve bu bilim dallarına katkıda bulunabilmeX
3
Disiplinlerarası bir bilgi birikiminin avantajıyla detaylı ve kapsayıcı akademik faaliyetlerde bulunabilmeX
4
Uluslararası ilişkilere yön veren bölgesel ve küresel kurum ve kuruluşlar hakkında uzmanlık derecesinde bilgi sahibi olmaX
5
Türkiye ve uluslararası alandaki diğer aktörlerin uluslararası sistemdeki yerini kuramsal, tarihsel ve olgusal bir perspektiften kavrayabilme ve yorumlamaX
6
Uluslararası sistemi bölgesel bir perspektifle analiz ederek Ortadoğu, Rusya- Kafkasya, Latin Amerika, Asya- Pasifik, Avrupa, Afrika bölgeleri hakkında tarihsel, eknomik, sosyolojik ve stratejik bakımdan analiz yapabilme ve bu alanlardan birisi üzerinde uzmanlaşmaX
7
Uluslararası alanda karşılaşılan gelişmeler karşısında uluslarası hukuk açısından akademik yorumlarda bulunabilme ve literatüre katkı sunabilmeX
8
Günümüz uluslararası sistemi hakkında XIX. ve XX. yüzyıl siyasî tarihini kullanarak literatüre katkı sunabilmeX
9
Birey, devlet ve sistem analiz düzeylerinde uluslararası ilişkiler teorilerini kullanabilme, analiz yapabilme, hipotez üretebilme ve çözüm önerileri geliştirebilmeX
10
Meslekî, insanî ve bilimsel etik davranışların ve buna dair ilkelerin bilincinde olmaX
11
Uluslararası ilişkiler disiplini ile ilgili gelişmeleri ve literatürü takip edebilecek ve bu literatüre katkı sunabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine ve kaynaklara ulaşma becerisine sahip olmaX
12
Sürekli öğrenme ilkesine bağlı olarak bilişim teknolojilerini ve temel bilgisayar programlarını etkin bir şekilde kullanabilmeX
13
Grup çalışmasına uyumlu, inisiyatif alabilen, yenilikçi fikirlere açık, analitik düşünme yetisine sahip bir biçimde ülkesel, bölgesel ve küresel ölçekte ortaya çıkan sorunlar karşısında çözüm önerileri geliştirebilme, proje, taslak, program, rapor vb. doküman hazırlayabilme becerisine malik olmaX