GAZİ ÜNİVERSİTESİ BİLGİ PAKETİ - 2019 AKADEMİK YILI

DERS TANIMI
DOĞU SORUNU BAĞLAMINDA OSMANLI DİPLOMASİ TARİHİ/4340072
Dersin Adı: DOĞU SORUNU BAĞLAMINDA OSMANLI DİPLOMASİ TARİHİ
Dersin Kredisi: 3 Ders AKTS : 7.5
Dersin Yarıyılı: 1 Ders Türü : Seçmeli
DERS BİLGİLERİ
 -- DERSİN DİLİ
  Türkçe
 -- ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I
  Prof. Dr. Fırat PURTAŞ
 -- ÖĞRETİM ELEMANI WEB SİTESİ/SİTELERİ
   http://websitem.gazi.edu.tr/site/purtas
 -- ÖĞRETİM ELEMANI E-POSTASI/E-POSTALARI
  purtas@gazi.edu.tr
 -- ÖĞRENME ÇIKTILARI
19. Yüzyıl dünyasındaki gelişmeleri analiz eder.
Dünya devletlerinin, özellikle de Avrupa devletlerinin, nasıl ortaya çıktıklarını anlar.
Devletler arasındaki anlaşmazlıkları ve savaşları nedenleri ve sonuçları ile değerlendirir.
Söz konusu dönemdeki gelişmeleri, günümüz dünyası ile karşılaştırır.
Bütün bu gelişmelerde Osmanlı Devletinin politikalarını da takip eder.
İtalyan Milli Birliğinin Kuruluşu ve Alman Milli Birliğinin Kuruluşunu kavrar.
Latin Amerika'daki Bağımsızlık Hareketlerini kavrar.
Doğu Sorunu'nun Osmanlı diplomasisini nasıl etkilediğini öğrenir.

 -- DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
  Bu ders sadece yüz yüze eğitim şeklinde yürütülmektedir.
 -- DERSİN ÖNKOŞULLARI
  Bu dersin önkoşulu yada eş koşulu bulunmamaktadır.
 -- ÖNERİLEN DERSLER
  Bu dersle ilişkili önerilen başka dersler bulunmamaktadır.
 --DERS İÇERİĞİ
1. Hafta  Fransız İhtilali: Sebepleri, gelişmeleri
2. Hafta  Viyana Kongresi
3. Hafta  Viyana Sisteminin Korunması, Viyana Sistemine Tepkiler
4. Hafta  Avrupa'da 1830 İhtilalleri: Nedenleri ve Sonuçları
5. Hafta  Avrupa'da 1848 İhtilalleri: Nedenleri ve Sonuçları
6. Hafta  Yunanistan'ın Bağımsızlığını Kazanması, Cezayir'in Fransa Tarafından İşgali, Mısır Sorunu: Mehmet Ali Paşa Ayaklanması
7. Hafta  Kırım Savaşı ve Sonuçları
8. Hafta  Ara Sınav
9. Hafta  İtalyan Milli Birliğinin Kuruluşu, Alman Milli Birliğinin Kuruluşu
10. Hafta  Avrupa'da Alman Üstünlüğü: Üçlü İttifak, Almanya-Avusturya Macaristan İttifakı, İkinci Üç İmparatorlar Ligi
11. Hafta  Osmanlı-Rus Savaşı (1877-1878): Nedenleri ve Sonuçları, Avusturya'nın Bosna-Hersek'i İşgali, Arnavutluk Ayaklanması
12. Hafta  Girit Sorunu ve Türk-Yunan Savaşı
13. Hafta  Amerika Kıtasında Gelişmeler: Latin Amerika'da Bağımsızlık Hareketleri
14. Hafta  Amerika Birleşik Devletleri; Monroe Doktrini, Amerika'da İç Savaş
15. Hafta  Uzak Doğu Gelişmeleri: Çin ve Japonya
16. Hafta  Dönem Sonu Sınavı
 -- ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
   Zorunlu Kaynak: Matthew Smith, Doğu Sorunu - 1774-1923 Uluslararası İlişkiler Üzerine Bir İnceleme, YKY, 2010. J.A.R. Marriott, The Eastern Question: An Historical Study of European Diplomacy. Oxford University: The Clarendon Press, 1919. Önerilen Kaynak: Gül Akyılmaz, Osmanlı Diplomasi Tarihi ve Teşkilatı, Tablet, 2000. İlber Ortaylı, İmparatorluğun En Uzun yüz yılı, Timaş, 2011. J.C. Hurevitz, “Ottoman diplomacy and the European State System”, Middle East Journal, V.15, No.2, Spring 1961.
 -- ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
  Anlatım, Soru-Yanıt, Gösterme
 -- STAJ / UYGULAMA
  Yok
 -- DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
 Ara Sınav
1
40
 Ödev
0
0
 Uygulama
0
0
 Projeler
0
0
 Pratik
0
0
 Quiz
0
0
 Yıliçinin Başarıya Oranı (%)  
40
 Finalin Başarıya Oranı (%)  
60
 -- İŞ YÜKÜ
 Etkinlik  Toplam hafta sayısı  Süre (Haftalık Saat)  Dönem boyu toplam iş yükü
 Haftalık teorik ders saati
14
5
70
 Haftalık uygulamalı ders saati
15
1
15
 Okuma Faaliyetleri
16
5
80
 İnternette tarama, kütüphane çalışması
0
 Materyal tasarlama, uygulama
0
 Rapor hazırlama
0
 Sunu hazırlama
0
 Sunum
0
 Ara sınav ve ara sınava hazırlık
1
10
10
 Final sınavı ve final sınavına hazırlık
1
15
15
 Diğer
0
 TOPLAM İŞ YÜKÜ: 
190
 TOPLAM İŞ YÜKÜ / 25 : 
7.6
 DERSİN AKTS KREDİSİ: 
7.5
 -- PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI KATKI DÜZEYLERİ
NO
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI
1
2
3
4
5
1
Uluslararası ilişkiler teorileri, siyasî tarih ve uluslararası hukuk alanlarında akademik kariyer yapabilecek derecede uzmanlaşmaX
2
Uluslararası ilişkiler disiplinin bir gerekliliği olarak hukuk bilimleri, sosyoloji, tarih, ekonomi gibi sosyal bilimler alanlarında kuramsal bilgi ve donanıma haiz olarak bu bilim dallarını etkin bir şekilde kullanabilme ve bu bilim dallarına katkıda bulunabilmeX
3
Disiplinlerarası bir bilgi birikiminin avantajıyla detaylı ve kapsayıcı akademik faaliyetlerde bulunabilmeX
4
Uluslararası ilişkilere yön veren bölgesel ve küresel kurum ve kuruluşlar hakkında uzmanlık derecesinde bilgi sahibi olmaX
5
Türkiye ve uluslararası alandaki diğer aktörlerin uluslararası sistemdeki yerini kuramsal, tarihsel ve olgusal bir perspektiften kavrayabilme ve yorumlamaX
6
Uluslararası sistemi bölgesel bir perspektifle analiz ederek Ortadoğu, Rusya- Kafkasya, Latin Amerika, Asya- Pasifik, Avrupa, Afrika bölgeleri hakkında tarihsel, eknomik, sosyolojik ve stratejik bakımdan analiz yapabilme ve bu alanlardan birisi üzerinde uzmanlaşmaX
7
Uluslararası alanda karşılaşılan gelişmeler karşısında uluslarası hukuk açısından akademik yorumlarda bulunabilme ve literatüre katkı sunabilmeX
8
Günümüz uluslararası sistemi hakkında XIX. ve XX. yüzyıl siyasî tarihini kullanarak literatüre katkı sunabilmeX
9
Birey, devlet ve sistem analiz düzeylerinde uluslararası ilişkiler teorilerini kullanabilme, analiz yapabilme, hipotez üretebilme ve çözüm önerileri geliştirebilmeX
10
Meslekî, insanî ve bilimsel etik davranışların ve buna dair ilkelerin bilincinde olma
11
Uluslararası ilişkiler disiplini ile ilgili gelişmeleri ve literatürü takip edebilecek ve bu literatüre katkı sunabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine ve kaynaklara ulaşma becerisine sahip olmaX
12
Sürekli öğrenme ilkesine bağlı olarak bilişim teknolojilerini ve temel bilgisayar programlarını etkin bir şekilde kullanabilme
13
Grup çalışmasına uyumlu, inisiyatif alabilen, yenilikçi fikirlere açık, analitik düşünme yetisine sahip bir biçimde ülkesel, bölgesel ve küresel ölçekte ortaya çıkan sorunlar karşısında çözüm önerileri geliştirebilme, proje, taslak, program, rapor vb. doküman hazırlayabilme becerisine malik olma