GAZİ ÜNİVERSİTESİ BİLGİ PAKETİ - 2019 AKADEMİK YILI

DERS TANIMI
HALK BİLİMİ METODOLOJİSİ/5050042
Dersin Adı: HALK BİLİMİ METODOLOJİSİ
Dersin Kredisi: 3 Ders AKTS : 7.5
Dersin Yarıyılı: 2 Ders Türü : Seçmeli
DERS BİLGİLERİ
 -- DERSİN DİLİ
  Türkçe
 -- ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I
  Prof. Dr. M. Muhtar KUTLU
 -- ÖĞRETİM ELEMANI WEB SİTESİ/SİTELERİ
  
 -- ÖĞRETİM ELEMANI E-POSTASI/E-POSTALARI
  muhtarkutlu@yahoo.com, mkutlu@ankara.edu.tr
 -- ÖĞRENME ÇIKTILARI
Öğrenci halkbilimsel araştırmanın kısa tarihçesini öğrenir.
Öğrenci erken dönem etnografya örnekleri hakkında bilgi sahibi olur.
Alan çalışmasında planlama, derleme ve raporlaştırma tekniklerini öğrenir.
Halkbilim araştırmalarında etik sorunları öğrenir.
Alan araştırması teknikleri hakkında bilgi sahibi olur.
Alan araştırmalarındaki emik ve etik yaklaşımları öğrenir.
Halkbilim araştırmalarındaki derleme ve alan çalışmaları hakkında bilgi sahibi olur.


 -- DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
  Bu ders sadece yüz yüze eğitim şeklinde yürütülmektedir.
 -- DERSİN ÖNKOŞULLARI
  Bu dersin önkoşulu yada eş koşulu bulunmamaktadır.
 -- ÖNERİLEN DERSLER
  Bu dersle ilişkili önerilen başka dersler bulunmamaktadır
 --DERS İÇERİĞİ
1. Hafta  Etnografya Nedir?
2. Hafta  Etnografik Araştırmanın Kısa Tarihçesi
3. Hafta  Etnografik Paradigmalar: erken dönem etnografya örnekleri
4. Hafta  Etnografik Paradigmalar: geç dönem etnografya örnekleri
5. Hafta  Etnografik Paradigmalar: etnografik araştırmanın kurumsallaşması
6. Hafta  Alan Araştırması Yapmak: planlama, derleme, bakış ve hareket noktaları.
7. Hafta  Katılarak Gözlem
8. Hafta  Görüşme
9. Hafta  “Yerli” ve “Yabancı” olmak
10. Hafta  Emik ve Etik yaklaşımlar, Etnolog/halkbilimcinin pratiği, topluluğu “temsil” sorunu özne (araştırıcı)-nesne (topluluk) ilişkisi.
11. Hafta  Bilginin “üretimi”: Folklorik / etnografik materyali nasıl toplarız? Elde edilen bilginin “kaydı”: Alan çalışması notları: Nas
12. Hafta  Etik sorunlar: Araştırıcı kendini ne ölçüde tanıtmalı; ne dereceye kadar katılımcı olmalı; nerede mesafe koymalı.
13. Hafta  Bilgi edinme deneyimi: Araştırıcının pozisyonu, alan deneyimi, “Ben” ve “Öteki”.
14. Hafta  Yapılmış etnografi örnekleri: Tartışma ve değerlendirme.
15. Hafta  Genel Değerlendirme.
16. Hafta  Genel Değerlendirme.
 -- ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
  Bruce Jackson (1987) Fieldwork, Urbana: University of Illinois Press. Belkıs Kümbetoğlu (2005) Sosyoloji ve Antropolojide Niteliksel Yöntem ve Araştırma, Bağlam Yayınları, İstanbul. Doğan Özlem (1998) “Doğa Bilimleri ve ‘Sosyal Bilimler’ ayrımının dünü ve bugünü üzerine”. Toplum ve Bilim, Bahar (1998), no: 76, s. 7-40. Martin Hammersley-Paul Atkinson (1995) Ethnography: Principles in Practice (second edition), Routledge: London and New York, 1995. Tayfun Atay (1996) “Sosyal Antropoloji’de Yöntem ve Etik Sorunu: ‘Klasik Etnografi’den Diyalojik Etnografi’ye Doğru’ ”. İnsan, Toplum, Bilim (der. Kuvvet Lordoğlu) 4. Ulusal Sosyal Bilimler Kongresi Bildirileri. 1995 (içinde) 1996 s. 221-240. N. Serpil Altuntek (2009) ‘Yerli’nin Bakışı Etnografya: Kuram ve Yöntem. Ütopya Yayınları, Ankara. R.M. Emerson, R.I.Fretz, L.L. Shaw (2008) Bütün Yönleriyle Alan Çalışması, Etnografik Alan Notları Yazımı, Birleşik
 -- ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
  Anlatım, Soru-Yanıt, Gösterme.
 -- STAJ / UYGULAMA
  YOK
 -- DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
 Ara Sınav
1
40
 Ödev
0
0
 Uygulama
0
0
 Projeler
0
0
 Pratik
0
0
 Quiz
0
0
 Yıliçinin Başarıya Oranı (%)  
40
 Finalin Başarıya Oranı (%)  
60
 -- İŞ YÜKÜ
 Etkinlik  Toplam hafta sayısı  Süre (Haftalık Saat)  Dönem boyu toplam iş yükü
 Haftalık teorik ders saati
14
3
42
 Haftalık uygulamalı ders saati
0
 Okuma Faaliyetleri
14
3
42
 İnternette tarama, kütüphane çalışması
14
2
28
 Materyal tasarlama, uygulama
0
 Rapor hazırlama
10
3
30
 Sunu hazırlama
4
3
12
 Sunum
2
1
2
 Ara sınav ve ara sınava hazırlık
3
2
6
 Final sınavı ve final sınavına hazırlık
3
3
9
 Diğer
6
2
12
 TOPLAM İŞ YÜKÜ: 
183
 TOPLAM İŞ YÜKÜ / 25 : 
7.32
 DERSİN AKTS KREDİSİ: 
7.5
 -- PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI KATKI DÜZEYLERİ
NO
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI
1
2
3
4
5
1
Kültürel süreçlere bütüncül yaklaşabilmek için sosyal bilimlerin farklı disiplinlerinden elde ettiği verileri kullanarak disiplinler arası incelemeler yapabilir.X
2
Medya, turizm, animasyon gibi alanlarda temel teorik bilgileri kazanır, bunları uygulamalı halkbilimi çalışmalarına uyarlar.
3
Dünya kültürleri ve mitolojileri arasında ilgi kurabilir; karşılaştırmalı çalışmalar yapabilir.
4
Kültürel mirası tanımlama, arşivleme, depolama, sergileme, koruma bağlamında halkbilimi müzeciliği yapabilir.X
5
Halkbilimi çalışmaları tarihine dair bilgi sahibi olup Türk halkbilimi çalışmalarının dünya halkbilimi çalışmaları içindeki yerini kavrayabilir.X
6
Bilgi ve internet teknolojilerini kullanarak Türk Halkbilimi alanında bilgi oluşturur, düzenler ve paylaşır.X
7
Geleneksel Türk halk tiyatrosu, halk müziği ve halk oyunları gibi gösteri sanatlarına dair teorik bilgisini ve uygulama becerisini kullanabilir
8
Gelenek, görenek ve halk inançlarına dayalı toplumsal uygulamaları analiz eder, tartışır ve uygulamalı halkbilimi alanında yeni modeller geliştirir.X
9
Türk kültür tarihinin yazılı ve sözlü kaynakları tanıyıp kullanır.
10
Türk edebiyatının dönemlerine ve metinlerine hâkim olabilme ve Türk kültürünü edebî metinler üzerinden analiz edebilir.