GAZİ ÜNİVERSİTESİ BİLGİ PAKETİ - 2019 AKADEMİK YILI

DERS TANIMI
TÜRK HALK HİKAYELERİ/5050045
Dersin Adı: TÜRK HALK HİKAYELERİ
Dersin Kredisi: 3 Ders AKTS : 7.5
Dersin Yarıyılı: 2 Ders Türü : Seçmeli
DERS BİLGİLERİ
 -- DERSİN DİLİ
  Türkçe
 -- ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I
  Prof. Dr. Ali Yakıcı
 -- ÖĞRETİM ELEMANI WEB SİTESİ/SİTELERİ
  http://www.websitem.gazi.edu.tr/site/yakici
 -- ÖĞRETİM ELEMANI E-POSTASI/E-POSTALARI
  yakici@gazi.edu.tr
 -- ÖĞRENME ÇIKTILARI
Öğrenci, halk hikâyelerinin ortaya çıkışı ve dönüşüm süreçlerini öğrenerek günlük yaşantıdaki yerini ve önemini kavrar.
Öğrenci, halk hikâyelerini halk bilimsel kuramlar aracılığıyla çözümleme ve sonuçlarını eleştirel bir gözle değerlendirme yetisi kazanır.
Öğrenci, hikâye anlatma olgusunu eleştirel bir bakışla kavrar.
Öğrenci, hikâye anlatma geleneğinden hareketle kültürel kodlar ve geleneğin sürekliliği üzerine düşünme yetisine sahip olur.
Öğrenci, "Neden hikâye anlatırız?", "Hikâyelerin günlük yaşamımızdaki önemi nedir?" gibi sorulara yanıt arayarak analitik düşünme yetisi kazanır.




 -- DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
  Bu ders sadece yüz yüze eğitim şeklinde yürütülmektedir.
 -- DERSİN ÖNKOŞULLARI
  Bu dersin önkoşulu yada eş koşulu bulunmamaktadır.
 -- ÖNERİLEN DERSLER
  Bu dersle ilişkili önerilen başka dersler bulunmamaktadır.
 --DERS İÇERİĞİ
1. Hafta  Tanışma, alışma ve paylaşma
2. Hafta  Ateş başı hikâyelerinden mum ışığı sohbetlerine hikâye anlatma ihtiyacı.
3. Hafta  Şamandan “show men”e hikâye anlatıcıları.
4. Hafta  Hikâye mi, tarih mi? Halk hikâyeleri ve tarihsellik.
5. Hafta  Bade rüyaları: Âşıklar ve aşkları.
6. Hafta  Aşığın yol hikâyeleri: Kahramanın evreleri, erginlemeleri.
7. Hafta  Âşıkların mekânı aşan sözleri: Kahve altı sohbetleri.
8. Hafta  Kıssadan hisse hikâyeler: Kutsal anlatılar.
9. Hafta  Hemşerim sen de bir hikâye anlat: Karşılaştırmalı hikâye anlatma geleneği.
10. Hafta  Hikâyelerdeki ekolojik kodlar: çevre, mekân ve insan ilişkisi.
11. Hafta  Kadim hikâyelerin popüler dili: Sinema filmleri ve diziler.
12. Hafta  Önce kadınlar ve çocuklar lütfen: Halk hikâyelerinde toplumsal cinsiyet rolleri.
13. Hafta  Hikâyelerin coğrafya ötesi bağlamı: siber âlemde dijital hikâyeler.
14. Hafta  Konserve hikâyeler: SOKÜM Sözleşmesi, değerlendirme ve çay partisi.
15. Hafta  
16. Hafta  
 -- ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
  Alptekin, Ali Berat. Halk Hikâyelerinin Motif Yapısı. Ankara: Akçağ Yayınları, 1997. Bascom, William. “Folklorun Biçimleri Nesir Anlatılar.” çev. R. Nur Aktaş, Banu Aktepe vd. Halkbiliminde Kuramlar ve Yaklaşımlar. Ed. Oğuz, Öcal vd. Ankara: Milli Folklor Yayınları, 2003. Boratav, Pertev Naili. Halk Hikâyeleri ve Halk Hikâyeciliği, Ankara: Tarih Vakfı Yurt Yayınları, 2000. Görkem, İsmail. Halk Hikâyeleri Araştırmaları: Çukurovalı Âşık Mustafa Köse ve Hikâye Repertuarı. Ankara: Akçağ Yayınları, 2000. Türkmen, Fikret, Mete Taşılova, Nail Tan: Aşık Şeref Taşlıova’dan Derlenen Halk Hikayeleri. Ankara: TDK Yayınları, 2008. Ong, Walter J. Sözlü ve Yazılı Kültür: Sözün Teknolojileşmesi. çev. Sema Postacıoğlu Banon. İstanbul: Metis Yayınları, 1999.
 -- ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
  Anlatım, Soru-Yanıt
 -- STAJ / UYGULAMA
  yok
 -- DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
 Ara Sınav
1
40
 Ödev
0
0
 Uygulama
0
0
 Projeler
0
0
 Pratik
0
0
 Quiz
0
0
 Yıliçinin Başarıya Oranı (%)  
40
 Finalin Başarıya Oranı (%)  
60
 -- İŞ YÜKÜ
 Etkinlik  Toplam hafta sayısı  Süre (Haftalık Saat)  Dönem boyu toplam iş yükü
 Haftalık teorik ders saati
14
3
42
 Haftalık uygulamalı ders saati
14
3
42
 Okuma Faaliyetleri
6
6
36
 İnternette tarama, kütüphane çalışması
3
3
9
 Materyal tasarlama, uygulama
0
 Rapor hazırlama
2
2
4
 Sunu hazırlama
4
4
16
 Sunum
2
2
4
 Ara sınav ve ara sınava hazırlık
3
3
9
 Final sınavı ve final sınavına hazırlık
4
4
16
 Diğer
0
 TOPLAM İŞ YÜKÜ: 
178
 TOPLAM İŞ YÜKÜ / 25 : 
7.12
 DERSİN AKTS KREDİSİ: 
7.5
 -- PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI KATKI DÜZEYLERİ
NO
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI
1
2
3
4
5
1
Kültürel süreçlere bütüncül yaklaşabilmek için sosyal bilimlerin farklı disiplinlerinden elde ettiği verileri kullanarak disiplinler arası incelemeler yapabilir.X
2
Medya, turizm, animasyon gibi alanlarda temel teorik bilgileri kazanır, bunları uygulamalı halkbilimi çalışmalarına uyarlar.X
3
Dünya kültürleri ve mitolojileri arasında ilgi kurabilir; karşılaştırmalı çalışmalar yapabilir.X
4
Kültürel mirası tanımlama, arşivleme, depolama, sergileme, koruma bağlamında halkbilimi müzeciliği yapabilir.X
5
Halkbilimi çalışmaları tarihine dair bilgi sahibi olup Türk halkbilimi çalışmalarının dünya halkbilimi çalışmaları içindeki yerini kavrayabilir.X
6
Bilgi ve internet teknolojilerini kullanarak Türk Halkbilimi alanında bilgi oluşturur, düzenler ve paylaşır.X
7
Geleneksel Türk halk tiyatrosu, halk müziği ve halk oyunları gibi gösteri sanatlarına dair teorik bilgisini ve uygulama becerisini kullanabilirX
8
Gelenek, görenek ve halk inançlarına dayalı toplumsal uygulamaları analiz eder, tartışır ve uygulamalı halkbilimi alanında yeni modeller geliştirir.X
9
Türk kültür tarihinin yazılı ve sözlü kaynakları tanıyıp kullanır.X
10
Türk edebiyatının dönemlerine ve metinlerine hâkim olabilme ve Türk kültürünü edebî metinler üzerinden analiz edebilir.X