GAZİ ÜNİVERSİTESİ BİLGİ PAKETİ - 2019 AKADEMİK YILI

DERS TANIMI
GÖRSEL HALK BİLİMİ/4050043
Dersin Adı: GÖRSEL HALK BİLİMİ
Dersin Kredisi: 3 Ders AKTS : 7.5
Dersin Yarıyılı: 1 Ders Türü : Seçmeli
DERS BİLGİLERİ
 -- DERSİN DİLİ
  Türkçe
 -- ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I
  Prof. Dr. M. Muhtar KUTLU
 -- ÖĞRETİM ELEMANI WEB SİTESİ/SİTELERİ
  
 -- ÖĞRETİM ELEMANI E-POSTASI/E-POSTALARI
  muhtarkutlu@yahoo.com, mkutlu@ankara.edu.tr
 -- ÖĞRENME ÇIKTILARI
Öğrenci görsel antropolojinin ne olduğunu ve halkbilimle ilişkisini öğrenir.
Görsel etnografi ve halkbilim hakkında bilgi sahibi olur.
Fotoğraf ve film üzerine tarihsel bilgi birikim kazanır.
Fotoğrafın halkbilimsel araştırmalardaki kullanım alanları hakkında bilgi sahibi olur.
Fotoğrafın belge fotoğrafı olma özelliğini öğrenir.
Fotoğrafın nasıl okunduğunu öğrenir.
Belgesel sinemanın evrimi ve belgesel türlerini öğrenir.


 -- DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
  Bu ders sadece yüz yüze eğitim şeklinde yürütülmektedir.
 -- DERSİN ÖNKOŞULLARI
  Bu dersin önkoşulu yada eş koşulu bulunmamaktadır.
 -- ÖNERİLEN DERSLER
  Bu dersle ilişkili önerilen başka dersler bulunmamaktadır.
 --DERS İÇERİĞİ
1. Hafta  Görsel antropoloji nedir? Görsel antropoloji ve halkbilim ilişkisi.
2. Hafta  Halkbilimsel yöntemin bir parçası olarak görsel etnografi
3. Hafta  Halkbilim çalışmalarında fotoğraf ve filmin erken tarihçesi.
4. Hafta  Halkbilim araştırmalarında fotoğrafın çok yönlü kullanımı
5. Hafta  Fotoğraf üzerine: fotoğrafın tanıklığı ve belge fotoğrafı.
6. Hafta  Fotoğraf çalışmaları/fotoğraf okuma ve tartışma.
7. Hafta  Fotoğraf okuma ve tartışma
8. Hafta  Film üzerine: belgesel sinemanın evrimi ve belgesel türleri.
9. Hafta  Etnografik filmin tarihçesi / önemli yönetmenler ve filmler.
10. Hafta  Etnografik film: R.Flaherty ve J. Rouch.
11. Hafta  Belgesel film izleme ve tartışma
12. Hafta  Belgesel film izleme ve tartışma
13. Hafta  Fotoğraf ve film çekiminde izlenecek kurallar ve etik sorunlar.
14. Hafta  Genel değerlendirme.
15. Hafta  Genel değerlendirme.
16. Hafta  Genel değerlendirme.
 -- ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
  Banks, M., Morphy, H., (1997), Rethinking Visual Anthropology, London: Yale Unv. Press. Barthes, R., (2000)), Camera Lucida, Çev.: Reha Akçakaya, İstanbul: Altıkırkbeş Yayın Berger, J., (2004), Görme Biçimleri, Çev.:Yurdanur Salman, İstanbul: Metis Yayınları. Berger, J. ve Jean Moir, (2007), Anlatmanın Başka Bir Biçimi, İstanbul: Agora Kitaplığı. Cereci, S., (1997), Belgesel Film, İstanbul: Şule Yayınları. Edwards, E.(ed), (1992), Anthropology and Photography, New Haven and London: Yale University Press. Freund, G., (2007), Fotoğraf ve Toplum, İstanbul: Sel Yayıncılık. Hockings, P.(ed), (1995), Principles of Visual Anthropology, Berlin ve New York: Mouton. Pink, S., (2001), Doing Visual Ethnography, London: Sage Publications. Rotha, P., (2000), Belgesel Sinema, İstanbul: İzdüşüm Yayınları. Sontag, S., (1999), Fotoğraf Üzerine, Çev.: Reha Akçakaya, İstanbul: Altıkırkbeş Yayın. Toplumbilim Dergisi, Fotoğraf Özel Sayısı, Sayı:19, Mart 2006.
 -- ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
  Anlatım, Soru-Yanıt, Gösterme.
 -- STAJ / UYGULAMA
  YOK
 -- DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
 Ara Sınav
1
40
 Ödev
0
0
 Uygulama
0
0
 Projeler
0
0
 Pratik
0
0
 Quiz
0
0
 Yıliçinin Başarıya Oranı (%)  
40
 Finalin Başarıya Oranı (%)  
60
 -- İŞ YÜKÜ
 Etkinlik  Toplam hafta sayısı  Süre (Haftalık Saat)  Dönem boyu toplam iş yükü
 Haftalık teorik ders saati
14
3
42
 Haftalık uygulamalı ders saati
0
 Okuma Faaliyetleri
14
3
42
 İnternette tarama, kütüphane çalışması
14
2
28
 Materyal tasarlama, uygulama
0
 Rapor hazırlama
10
3
30
 Sunu hazırlama
4
3
12
 Sunum
2
1
2
 Ara sınav ve ara sınava hazırlık
2
3
6
 Final sınavı ve final sınavına hazırlık
3
3
9
 Diğer
6
2
12
 TOPLAM İŞ YÜKÜ: 
183
 TOPLAM İŞ YÜKÜ / 25 : 
7.32
 DERSİN AKTS KREDİSİ: 
7.5
 -- PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI KATKI DÜZEYLERİ
NO
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI
1
2
3
4
5
1
Kültürel süreçlere bütüncül yaklaşabilmek için sosyal bilimlerin farklı disiplinlerinden elde ettiği verileri kullanarak disiplinler arası incelemeler yapabilir.X
2
Medya, turizm, animasyon gibi alanlarda temel teorik bilgileri kazanır, bunları uygulamalı halkbilimi çalışmalarına uyarlar.X
3
Dünya kültürleri ve mitolojileri arasında ilgi kurabilir; karşılaştırmalı çalışmalar yapabilir.X
4
Kültürel mirası tanımlama, arşivleme, depolama, sergileme, koruma bağlamında halkbilimi müzeciliği yapabilir.X
5
Halkbilimi çalışmaları tarihine dair bilgi sahibi olup Türk halkbilimi çalışmalarının dünya halkbilimi çalışmaları içindeki yerini kavrayabilir.X
6
Bilgi ve internet teknolojilerini kullanarak Türk Halkbilimi alanında bilgi oluşturur, düzenler ve paylaşır.X
7
Geleneksel Türk halk tiyatrosu, halk müziği ve halk oyunları gibi gösteri sanatlarına dair teorik bilgisini ve uygulama becerisini kullanabilirX
8
Gelenek, görenek ve halk inançlarına dayalı toplumsal uygulamaları analiz eder, tartışır ve uygulamalı halkbilimi alanında yeni modeller geliştirir.X
9
Türk kültür tarihinin yazılı ve sözlü kaynakları tanıyıp kullanır.X
10
Türk edebiyatının dönemlerine ve metinlerine hâkim olabilme ve Türk kültürünü edebî metinler üzerinden analiz edebilir.X