GAZİ ÜNİVERSİTESİ BİLGİ PAKETİ - 2019 AKADEMİK YILI

DERS TANIMI
AŞIK ŞİİRLERİ MESELELERİ/4040042
Dersin Adı: AŞIK ŞİİRLERİ MESELELERİ
Dersin Kredisi: 3 Ders AKTS : 7.5
Dersin Yarıyılı: 1 Ders Türü : Seçmeli
DERS BİLGİLERİ
 -- DERSİN DİLİ
  Türkçe
 -- ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I
  Doç.Dr. Fatma Ahsen TURAN
 -- ÖĞRETİM ELEMANI WEB SİTESİ/SİTELERİ
  websitem.gazi.edu.tr/site/aturan
 -- ÖĞRETİM ELEMANI E-POSTASI/E-POSTALARI
  aturan@gazi.edu.tr
 -- ÖĞRENME ÇIKTILARI
Âşık edebiyatının yüzyıllara göre özellikleri ve temsilcileri hakkında bilgi verilmesi. Bazı folklor kuramlarının halk şiirine uygulanması ve âşık ede
Âşık edebiyatının geçmişten günümüze kadar önemli temsilcileri ve gelişim süreci hakkında bilgi sahibi olunur.
Âşık edebiyatının icra mekânları, temel terminolojisi hakkında bilgi sahibi olunur.
Âşık edebiyatının bilinen örnekleri üzerinde şiir ve kuram incelemesi yapma becerisi kazanılır.





 -- DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
  Bu ders sadece yüz yüze eğitim şeklinde yürütülmektedir.
 -- DERSİN ÖNKOŞULLARI
  Bu dersin önkoşulu yada eş koşulu bulunmamaktadır.
 -- ÖNERİLEN DERSLER
  Bu dersle ilişkili önerilen başka dersler bulunmamaktadır.
 --DERS İÇERİĞİ
1. Hafta  Şekil ve tür kavramlarının tartışılması
2. Hafta  Âşık edebiyatında tür ve şekil
3. Hafta  Tür ve şekillerin icra, yapı ve işlev özellikleri ve bunların örnek metinler üzerinde gösterilmesi
4. Hafta  Âşık şiirinde ezgi, makam, usul üzerine bir değerlendirme
5. Hafta  Cönklerin sözlü şiir geleneği açısından değerlendirilmesi
6. Hafta  Tarihi yeniden kurma kuramı ve bu kurama göre âşık şiirinin değerlendirilmesi
7. Hafta  Jan Vansia'nın "Oral Tradition as History" adlı eserinin okunarak değerlendirilmesi
8. Hafta  Ara Sınav
9. Hafta  Albert Lord'un "The Singer of Tales" adlı eserinin okunup değerlendirilmesi
10. Hafta  Albert Lord'un "The Singer of Tales" adlı eserindeki formül nazariyesinin âşık tarzı destanlara uygulanması
11. Hafta  Kadın âşıkların geleneğin içindeki yeri ve icraları
12. Hafta  Performans teoriye göre gelenek ve icracıları
13. Hafta  Âşık tarzı kültür geleneğinin divan ve tekke tarzı kültür gelenekleriyle müşterek ve farklılıkları
14. Hafta  Genel Değerlendirme
15. Hafta  
16. Hafta  
 -- ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
  1. GÜNAY, Umay; Türkiye’de Âşık Tarzı Şiir Geleneği ve Rüya Motifi, Ankara, Akçağ 1999. 2. KÖPRÜLÜ, Fuat; Türk Saz Şairleri, Ankara, Güven Basımevi, 1962. 3. ARTUN, Erman; Âşıklık Geleneği ve Âşık Edebiyatı, Ankara, 2001. 4. ONAY, Ahmet Talat; Halk Şiirinin Şekil ve Nev’i, Hazırlayan: Cemal Kurnaz, Ankara, Kurgan, 2012. 5. TURAN, Fatma Ahsen; “Halk Şairlerinin Sanatlarını İcra Ettikleri Mekânlar”, Journal of Turkish Studies, Türklük Bilgisi Araştırmaları, Festschrift in Honor of Walter G. Andrews III Guest Editor: Mehmet Kalpaklı Published at the Department of Near Eastern Languages and Civilizations Harvard Universty, Volume 35/1, June 2011, 285-304. 6. BORATAV, Pertev Naili; İzahlı Türk Halk Edebiyatı Antolojisi, İstanbul, Tarih Vakfı, 2001. 7. DİZDAROĞLU, Hikmet; Halk Şiirinde Türler, Ankara, TDK, 1969. 8. ÇOBANOĞLU, Özkul; Âşık Tarzı Kültür Geleneği ve Destan Türü, Ankara, Akçağ, 2000. 9. SAKAOĞLU, Saim; Türk Saz Şiiri, Türk Dili Türk Şiiri Özel Sayısı III, 1989.
 -- ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
  Anlatım, Soru-Yanıt, Gösterme, Uygulama - Alıştırma
 -- STAJ / UYGULAMA
  Yok
 -- DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
 Ara Sınav
1
40
 Ödev
0
0
 Uygulama
0
0
 Projeler
0
0
 Pratik
0
0
 Quiz
0
0
 Yıliçinin Başarıya Oranı (%)  
40
 Finalin Başarıya Oranı (%)  
60
 -- İŞ YÜKÜ
 Etkinlik  Toplam hafta sayısı  Süre (Haftalık Saat)  Dönem boyu toplam iş yükü
 Haftalık teorik ders saati
14
3
42
 Haftalık uygulamalı ders saati
0
 Okuma Faaliyetleri
14
3
42
 İnternette tarama, kütüphane çalışması
14
5
70
 Materyal tasarlama, uygulama
0
 Rapor hazırlama
0
 Sunu hazırlama
0
 Sunum
0
 Ara sınav ve ara sınava hazırlık
1
14
14
 Final sınavı ve final sınavına hazırlık
1
20
20
 Diğer
0
 TOPLAM İŞ YÜKÜ: 
188
 TOPLAM İŞ YÜKÜ / 25 : 
7.52
 DERSİN AKTS KREDİSİ: 
7.5
 -- PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI KATKI DÜZEYLERİ
NO
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI
1
2
3
4
5
1
Uzmanlık alanında edinmiş olduğu bilgi ve yeterliliği, Türk Halk Edebiyatı doktora düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve alana yenilik kazandırır.X
2
Türk Halk Edebiyatının Türk Halk Bilimi başta olmak üzere beşeri bilimlerin bütün sahalarında disiplinler arası çalışmalardaki etkinliğini kullanarak özgün sonuçlara ulaşır.X
3
Türk Halk Edebiyatı sahasında yapılan güncel verileri takip ederek bunları akademik çalışmalarında değerlendirebilir.X
4
Türk Halk Edebiyatı alanında yeni bilgi alanları oluşturur, bunları disiplinler arası çalışmalarda kullanabilir.X
5
Türk Halk Edebiyatına has yeni problem alanlarını tespit edip araştırma yöntemlerini kullanarak bunlara çözümler üretir.X
6
Türk Halk Edebiyatı alanı ile ilgili çalışmalarda araştırma yöntemlerini kullanabilmede üst düzey beceriler kazanır.X
7
Türk Halk Edebiyatı alanına has bir konuyu bağımsız olarak inceleme ve alanındaki ilerlemeye katkıda bulunabilme becerisi kazanır.X
8
Türk Halk Edebiyatı alanına has bir konuyu ulusal veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlatır ve akademik ilerlemeye katkıda bulunur.X
9
Türk Halk Edebiyatına has bir konuyu disiplinler arası çalışmalarda ve akademik ortamlarda sunma ve tartışma becerisi kazanır, bilime katkıda bulunur.X
10
Türk Halk Edebiyatı alanında edinmiş olduğu uzmanlık düzeyindeki bilgisini eleştirel bir yaklaşımla yeni ve özgün çalışmalarında kullanabilir.X
11
Türk Halk Edebiyatı alanındaki bilgi ve becerisini akademik verilerle destekleyerek toplumun yararına olacak şekilde paylaşır.X
12
Türk Halk Edebiyatı alanındaki bilgi ve becerisini alanında uzman kişilerle tartışır ve fikir üretir.X
13
Yabancı dil bilgi ve becerisini kullanarak Türk Halk Edebiyatı alanındaki problemleri yabancı meslektaşları ile tartışır, bilgi paylaşımında bulunur.X
14
Türk Halk Edebiyatı alanı ile ilgili bilgi ve becerisini içinde bulunduğu toplumun bilgi toplumu olma sürecine katkıda bulanacak şekilde paylaşır.X
15
Türk Halk Edebiyatı alanında stratejik, politik ve uygulamaya dayalı plan ve programlar geliştirir ve bunları işlevsel olarak kullanabilir.X
16
Türk Halk Edebiyatı alanında özümsemiş olduğu bilgiyi, beceriyi toplumsal, hukuksal, etik ve kültürel problemlerin çözümünde kullanabilme ve toplumsal gelişime destek olabilme becerisi kazanır.X