GAZİ ÜNİVERSİTESİ BİLGİ PAKETİ - 2019 AKADEMİK YILI

DERS TANIMI
TARİHİ VE ÇAĞDAŞ TÜRK LEHÇELERİNDE SÖZ DİZİMİ/4030049
Dersin Adı: TARİHİ VE ÇAĞDAŞ TÜRK LEHÇELERİNDE SÖZ DİZİMİ
Dersin Kredisi: 3 Ders AKTS : 7.5
Dersin Yarıyılı: 1 Ders Türü : Seçmeli
DERS BİLGİLERİ
 -- DERSİN DİLİ
  Türkçe
 -- ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I
  Doç. Dr. Habibe YAZICI ERSOY
 -- ÖĞRETİM ELEMANI WEB SİTESİ/SİTELERİ
  http://websitem.gazi.edu.tr/site/yhabibe
 -- ÖĞRETİM ELEMANI E-POSTASI/E-POSTALARI
  yhabibe@gazi.edu.tr
 -- ÖĞRENME ÇIKTILARI
Öğrenciler Türkçe söz dizimi kurallarını tanır.
Öğrenciler cümlenin temel ve yardımcı ögelerini tanıyıp tahlilini yapar.
Öğrenciler Türkçenin tarihî ve çağdaş metinlerine ait cümlelerin tahlilini yapar.
Öğrenciler cümle içerisinde kelime gruplarını tespit edip tahlil eder.





 -- DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
  Bu ders sadece yüz yüze eğitim şeklinde yürütülmektedir.
 -- DERSİN ÖNKOŞULLARI
   Bu dersin önkoşulu yada eş koşulu bulunmamaktadır.
 -- ÖNERİLEN DERSLER
  Bu dersle ilişkili önerilen başka dersler bulunmamaktadır.
 --DERS İÇERİĞİ
1. Hafta  Söz dizimi nedir? Dünya dillerinin söz dizimi yapıları.
2. Hafta  Türkçenin söz dizimsel özellikleri. Cümle ve ögeleri.
3. Hafta  Kelime grupları.
4. Hafta  Tarihî ve çağdaş Türk Lehçeleri alanında söz dizimi üzerine yapılan çalışmalar.
5. Hafta  Köktürkçenin cümle yapısı. Örnek cümleler üzerinde cümle tahlilleri.
6. Hafta  Eski Uygurcanın cümle yapısı. Örnek cümleler üzerinde cümle tahlilleri.
7. Hafta  Karahanlı Türkçesinin cümle yapısı. Örnek cümleler üzerinde cümle tahlilleri.
8. Hafta  Ara Sınav
9. Hafta  Harezm-Kıpçak Türkçesinin cümle yapısı. Örnek cümleler üzerinde cümle tahlilleri.
10. Hafta  Çağatay ve Eski Anadolu Türkçelerinin cümle yapıları. Örnek cümleler üzerinde cümle tahlilleri.
11. Hafta  Türkiye Türkçesinin söz dizimi özellikleri. Örnek cümleler üzerinde cümle tahlilleri.
12. Hafta  Güneybatı Türk lehçelerinin söz dizimi özellikleri. Örnek cümleler üzerinde cümle tahlilleri.
13. Hafta  Kuzeybatı Türk lehçelerinin söz dizimi özellikleri. Örnek cümleler üzerinde cümle tahlilleri.
14. Hafta  Genel Değerlendirme
15. Hafta  
16. Hafta  
 -- ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
  1. ALYILMAZ, Cengiz; Orhun Yazıtlarının Söz Dizimi, Erzurum, Atatürk Ü. Kâzım Karabekir Eğitim Fak. Yay., 1994. 2. ATABAY, Neşe-ÖZEL, Sevgi-ÇAM, Ayfer; Türkiye Türkçesinin Söz Dizimi, Ankara, TDK Yay., 1981. 3. CEMİLOĞLU, İsmet; 14. Yüzyıla Ait Bir Kısas-ı Enbiyâ Nüshası Üzerinde Sentaks İncelemesi, Ankara, TDK Yay., 1994. 4. CERİTOĞLU, Murat; Kırgız Türkçesinin Söz Dizimi, İstanbul, Kesit Yayıncılık, 2013. 5. DENY, Jean; Türk Dili Grameri, İstanbul, Kabalcı Yayınevi, 2012. 6. DRİMBA Viladimir; Syntaxe Cormane, Leiden, Brill Publisher, 1971. 7. ERGİN, Muharrem; Üniversiteler İçin Türk Dili, İstanbul, Bayrak Yayınları, 1987. 8. HATİPOĞLU, Vecihe; Türkçenin Sözdizimi, Ankara, TDK Yayınları, 1972. 9. KARAHAN, Leylâ; Türkçede Söz Dizimi, Ankara, Akçağ Yayınları, 2000. 10. KARAÖRS, Metin; Türk Lehçelerinde Karşılaştırmalı Şekil Ve Cümle Bilgisi, Ankara, Akçağ Yayınları, 2005.
 -- ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
  Anlatım, Soru-Yanıt, Gösterme, Uygulama - Alıştırma Örn: Lecture, Question & Answer, Demonstration, Drill - Practise
 -- STAJ / UYGULAMA
  Yok.
 -- DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
 Ara Sınav
1
40
 Ödev
0
0
 Uygulama
0
0
 Projeler
0
0
 Pratik
0
0
 Quiz
0
0
 Yıliçinin Başarıya Oranı (%)  
40
 Finalin Başarıya Oranı (%)  
60
 -- İŞ YÜKÜ
 Etkinlik  Toplam hafta sayısı  Süre (Haftalık Saat)  Dönem boyu toplam iş yükü
 Haftalık teorik ders saati
14
3
42
 Haftalık uygulamalı ders saati
0
 Okuma Faaliyetleri
14
3
42
 İnternette tarama, kütüphane çalışması
14
3
42
 Materyal tasarlama, uygulama
0
 Rapor hazırlama
0
 Sunu hazırlama
12
3
36
 Sunum
10
3
30
 Ara sınav ve ara sınava hazırlık
1
1
1
 Final sınavı ve final sınavına hazırlık
1
1
1
 Diğer
0
 TOPLAM İŞ YÜKÜ: 
194
 TOPLAM İŞ YÜKÜ / 25 : 
7.76
 DERSİN AKTS KREDİSİ: 
7.5
 -- PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI KATKI DÜZEYLERİ
NO
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI
1
2
3
4
5
1
Uzmanlık alanında edinmiş olduğu bilgi ve yeterliliği, Türk Dili doktora düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve alana yenilik kazandırır.X
2
Türk Dilinin tarihi ve modern bütün tarihî, etimolojik vs. verilerini başta dilbilim, dil tarihi alanları olmak üzere beşeri bilimlerin bütün sahalarında disiplinler arası çalışmalardaki etkinliğini kullanarak özgün sonuçlara ulaşır.X
3
Türk Dili sahasında yapılan akademik, güncel verileri takip ederek bunları değerlendirebilir.X
4
Türk Dili alanında yeni bilgi alanları oluşturur, bunları disiplinler arası çalışmalarda kullanabilir.X
5
Türk Dili sahasına has yeni problem alanlarını tespit edip araştırma yöntemlerini kullanarak bunlara çözümler üretir ve değerlendirir.X
6
Türk Dili alanı ile ilgili çalışmalarda araştırma yöntemlerini kullanabilmede üst düzey beceriler kazanır.X
7
Türk Dili alanına has bir konuyu bağımsız olarak inceleme ve alanındaki ilerlemeye katkıda bulunabilme becerisi kazanır.X
8
Türk Dili alanına has bir konuyu ulusal veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlatır ve akademik ilerlemeye katkıda bulunur.X
9
Türk Dili sahasına has bir konuyu disiplinler arası çalışmalarda ve çalıştaylarda sunma ve tartışma becerisi kazanır.X
10
Türk Dili alanında edinmiş olduğu uzmanlık düzeyindeki bilgisini eleştirel bir yaklaşımla yeni ve özgün çalışmalarında kullanabilir.X
11
Türk Dili alanındaki bilgi ve becerisini akademik verilerle destekleyerek toplumun yararına olacak şekilde paylaşır.X
12
Türk Dili alanındaki bilgi ve becerisini alanında uzman kişilerle tartışır ve fikir üretir.X
13
Yabancı dil bilgi ve becerisini kullanarak Türk Dili alanındaki problemleri yabancı meslektaşları ile tartışır, bilgi paylaşımında bulunur.X
14
Türk Dili alanı ile ilgili bilgi ve becerisini içinde bulunduğu toplumun bilgi toplumu olma sürecine katkıda bulanacak şekilde paylaşır.X
15
Türk Dili alanında stratejik, politik ve uygulamaya dayalı plan ve program geliştirir ve bunları işlevsel olarak kullanabilir.X
16
Türk Dili alanında özümsemiş olduğu bilgiyi, beceriyi toplumsal, hukuksal, etik ve kültürel problemlerin çözümünde kullanabilme ve toplumsal gelişime destek olabilme becerisi kazanır.X