GAZİ ÜNİVERSİTESİ BİLGİ PAKETİ - 2019 AKADEMİK YILI

DERS TANIMI
YENİ TÜRK EDEBİYATINDA FİKİR AKIMLARI/5020060
Dersin Adı: YENİ TÜRK EDEBİYATINDA FİKİR AKIMLARI
Dersin Kredisi: 3 Ders AKTS : 7.5
Dersin Yarıyılı: 2 Ders Türü : Seçmeli
DERS BİLGİLERİ
 -- DERSİN DİLİ
  Türkçe
 -- ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I
  Yrd. Doç .Dr. METİN KAYAHAN ÖZGÜL
 -- ÖĞRETİM ELEMANI WEB SİTESİ/SİTELERİ
  http://websitem.gazi.edu.tr/site/kozgul
 -- ÖĞRETİM ELEMANI E-POSTASI/E-POSTALARI
  kozgul@gazi.edu.tr
 -- ÖĞRENME ÇIKTILARI
XIX. asırdan günümüze kadar, temel fikrî-felsefî hareketlerin tarihçesini ve genel özelliklerini öğrenme
Fikir hareketlerinin edebî ve siyasî zemindeki uygulama alanlarını öğrenme
Edebiyatın felsefe, sosyoloji, sosyal psikoloji, politika gibi komşu alanlarla ilişkisi ve onlardan faydalanış şeklini öğrenme






 -- DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
  Bu ders sadece yüz yüze eğitim şeklinde yürütülmektedir.
 -- DERSİN ÖNKOŞULLARI
  Bu dersin önkoşulu yada eş koşulu bulunmamaktadır.
 -- ÖNERİLEN DERSLER
  Bu dersle ilişkili önerilen başka dersler bulunmamaktadır
 --DERS İÇERİĞİ
1. Hafta  Edebiyat-felsefe akrabalığı ve felsefenin kendini edebiyatla siyasette gerçekleştirmesi
2. Hafta  XIX. ve XX. asırların Türkiyesini biçimlendiren fikrî-felsefî eğilimlerin tanıtımı ve hareketlerin edebiyat üzerinden toplumu yönlendirmesi
3. Hafta  Varlığını sürdüren klâsik eğilimin özellikleri, sosyal ve edebî hayattaki karşılıkları
4. Hafta  Burjuvanın doğuşu, romantizm, Fransız İhtilâli ve Türkiye’deki yansımaları
5. Hafta  Sanayi devrimi, modernizm ve rasyonalizmin öne çıkışının Türkiye’deki karşılığı
6. Hafta  Pozitivizmin, realizm-natüralizm ve parnasizmin Osmanlı’daki fikrî-edebî etkileri
7. Hafta  Psikiyatrinin doğuşu ve sürrealizmden başlayarak etkileri
8. Hafta  Ara sınav
9. Hafta  XX. asrın başlarında unanimizm ve fütürizm gibi hareketlerin sanayi toplumu olmakla bağı
10. Hafta  Harp ve felsefî, sosyopsikolojik, edebî yansıması olarak dadaizm, varoluşçuluk
11. Hafta  Ferdin teşekkülü ve birey merkezli fikrî-edebî hareketler
12. Hafta  Marksizm ve maddeci/ formalist arayışlar
13. Hafta  Modern romantizm ve milliyetçilik, tarihselcilik, hermenötik; postmodern eğilimler ve edebiyattaki yansımaları
14. Hafta  Genel Değerlendirme
15. Hafta  
16. Hafta  
 -- ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
  1. BERKES, Niyazi, Türkiye’de Çağdaşlaşma, İstanbul, Yapı Kredi Yayınları, 2002. 2. ÜLKEN, Hilmi Ziya, Türkiye'de Çağdaş Düşünce Tarihi, İstanbul, Ülken Yayınları, 1992. 3. ÜLKEN, Hilmi Ziya, İçtimai Doktrinler Tarihi, İstanbul, Ülken Yayınları, 1941. 4. TUNAYA, Tarık Zafer, İslamcılık Akımı, İstanbul, İstanbul Bilgi Üniversitesi, 2003. 5. SHAW, Stanford, Osmanlı İmparatorluğu ve Modern Türkiye (Çev. Mehmet Harmancı), İstanbul, E Yayınları , 2008. 6. KOLLEKTİF, Modern Türkiye´de Siyasi Düşünce, 4. Cilt: Milliyetçilik, İstanbul, İletişim Yayınları, 2002. 7. KOLLEKTİF, Modern Türkiye´de Siyasi Düşünce, 3. Cilt: Modernleşme ve Batıcılık, İstanbul, İletişim Yayınları, 2002. 8. KAYALI, Hasan, Jön Türkler ve Araplar / Osmanlıcılık, Erken Arap Milliyetçiliği ve İslamcılık (1908- 1918) (Çev. Türkan Yöney), İstanbul, Tarih Vakfı Yurt Yayınları, 2003. 9. GÖKALP, Ziya, Türkçülüğün Esasları, Ankara, Matbuat ve İstihbarat Matbaası, 1339.
 -- ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
  Anlatım, soru-yanıt, yaratıcı drama
 -- STAJ / UYGULAMA
  Yok
 -- DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
 Ara Sınav
1
40
 Ödev
0
0
 Uygulama
0
0
 Projeler
0
0
 Pratik
0
0
 Quiz
0
0
 Yıliçinin Başarıya Oranı (%)  
40
 Finalin Başarıya Oranı (%)  
60
 -- İŞ YÜKÜ
 Etkinlik  Toplam hafta sayısı  Süre (Haftalık Saat)  Dönem boyu toplam iş yükü
 Haftalık teorik ders saati
14
3
42
 Haftalık uygulamalı ders saati
0
 Okuma Faaliyetleri
14
4
56
 İnternette tarama, kütüphane çalışması
14
3
42
 Materyal tasarlama, uygulama
0
 Rapor hazırlama
0
 Sunu hazırlama
1
4
4
 Sunum
2
3
6
 Ara sınav ve ara sınava hazırlık
1
15
15
 Final sınavı ve final sınavına hazırlık
1
20
20
 Diğer
0
 TOPLAM İŞ YÜKÜ: 
185
 TOPLAM İŞ YÜKÜ / 25 : 
7.4
 DERSİN AKTS KREDİSİ: 
7.5
 -- PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI KATKI DÜZEYLERİ
NO
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI
1
2
3
4
5
1
Uzmanlık alanında edinmiş olduğu bilgi ve yeterliliği, Yeni Türk Edebiyatı doktora düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve alana yenilik kazandırır.X
2
Yeni Türk Edebiyatının Modern Türk Tarihi, Psikoloji ve Sosyoloji bilimleri başta olmak üzere beşeri bilimlerin bütün sahalarında disiplinler arası çalışmalardaki etkinliğini kullanarak özgün sonuçlara ulaşır.X
3
Yeni Türk Edebiyatı sahasında yapılan akademik, güncel verileri takip ederek bunları değerlendirebilir.X
4
Yeni Türk Edebiyatı alanında yeni bilgi alanları oluşturur, bunları disiplinler arası çalışmalarda kullanabilir.X
5
Yeni Türk Edebiyatına has yeni problem alanlarını tespit edip araştırma yöntemlerini kullanarak bunlara çözümler üretir ve değerlendirir.X
6
Yeni Türk Edebiyatı alanı ile ilgili çalışmalarda araştırma yöntemlerini kullanabilmede üst düzey beceriler kazanır.X
7
Yeni Türk Edebiyatı alanına has bir konuyu bağımsız olarak inceleme ve alanındaki ilerlemeye katkıda bulunabilme becerisi kazanır.X
8
Yeni Türk Edebiyatı alanına has bir konuyu ulusal veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlatır ve akademik ilerlemeye katkıda bulunur.X
9
Yeni Türk Edebiyatına has bir konuyu disiplinler arası çalışmalarda ve çalıştaylarda sunma ve tartışma becerisi kazanır.X
10
Yeni Türk Edebiyatı alanında edinmiş olduğu uzmanlık düzeyindeki bilgisini eleştirel bir yaklaşımla yeni ve özgün çalışmalarında kullanabilir.X
11
Yeni Türk Edebiyatı alanındaki bilgi ve becerisini akademik verilerle destekleyerek toplumun yararına olacak şekilde paylaşır.X
12
Yeni Türk Edebiyatı alanındaki bilgi ve becerisini alanında uzman kişilerle tartışır ve fikir üretir.X
13
Yabancı dil bilgi ve becerisini kullanarak Yeni Türk Edebiyatı alanındaki problemleri yabancı meslektaşları ile tartışır, bilgi paylaşımında bulunur.X
14
Yeni Türk Edebiyatı alanı ile ilgili bilgi ve becerisini içinde bulunduğu toplumun bilgi toplumu olma sürecine katkıda bulanacak şekilde paylaşır.X
15
Yeni Türk Edebiyatı alanında stratejik, politik ve uygulamaya dayalı plan ve program geliştirir ve bunları işlevsel olarak kullanabilir.X
16
Yeni Türk Edebiyatı alanında özümsemiş olduğu bilgiyi, beceriyi toplumsal, hukuksal, etik ve kültürel problemlerin çözümünde kullanabilme ve toplumsal gelişime destek olabilme becerisi kazanır.X