GAZİ ÜNİVERSİTESİ BİLGİ PAKETİ - 2019 AKADEMİK YILI

DERS TANIMI
ŞUARA TEZKİRELERİ I/4010048
Dersin Adı: ŞUARA TEZKİRELERİ I
Dersin Kredisi: 3 Ders AKTS : 7.5
Dersin Yarıyılı: 1 Ders Türü : Seçmeli
DERS BİLGİLERİ
 -- DERSİN DİLİ
  Türkçe
 -- ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I
  Doç. Dr. Orhan KURTOĞLU
 -- ÖĞRETİM ELEMANI WEB SİTESİ/SİTELERİ
  http://websitem.gazi.edu.tr/site/orkurt
 -- ÖĞRETİM ELEMANI E-POSTASI/E-POSTALARI
  orkurt@gazi.edu.tr
 -- ÖĞRENME ÇIKTILARI
Tezkire türü hakkında bilgi sahibi olur.
17. yüzyıla kadar Anadolu sahasında yazılmış tezkireleri inceler.
17.yüzyıla kadar Anadolu sahasında yazılmış tezkireleri Latin harfleri ile transkribe eder.






 -- DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
  Bu ders sadece yüz yüze eğitim şeklinde yürütülmektedir.
 -- DERSİN ÖNKOŞULLARI
  Bu dersin ön koşulu ya da eş koşulu bulunmamaktadır.
 -- ÖNERİLEN DERSLER
  Bu dersle ilişkili önerilen başka dersler bulunmamaktadır.
 --DERS İÇERİĞİ
1. Hafta  Tezkire ve şair tezkiresi terimleri.
2. Hafta  Arap, Fars edebiyatlarında ve Çağatay sahasında şair tezkireleri.
3. Hafta  Sehi Bey’in Heşt Behişt adlı tezkiresinin şekil ve muhteva özellikleri.
4. Hafta  Heşt Behişt’ten örnek metin okuma ve anlam verme.
5. Hafta  Latifi-Tezkire-i şuara adlı şair tezkiresinin şekil ve muhteva özellikleri; bu tezkirelerden örnek metin okuma ve anlam verme.
6. Hafta  Latifi-Tezkire-i şuara adlı şair tezkiresinin şekil ve muhteva özellikleri; bu tezkirelerden örnek metin okuma ve anlam verme.
7. Hafta  Ahdi-Gülşen-i şuara adlı şair tezkiresinin şekil ve muhteva özellikleri; bu tezkirelerden örnek metin okuma ve anlam verme.
8. Hafta  Ara Sınav
9. Hafta  Aşık Çelebi-Meşairü’ş-şuara adlı şair tezkiresinin şekil ve muhteva özellikleriyle örnek metin okuma ve anlam verme.
10. Hafta  Hasan Çelebi-Tezkiretü’ş-şuara adlı şair tezkiresinin şekil ve muhteva özellikleri; bu tezkireden örnek metin okuma ve anlam verme.
11. Hafta  Beyanî-Tezkire-i şuara adlı şair tezkiresinin şekil ve muhteva özellikleri; bu tezkireden örnek metin okuma ve anlam verme.
12. Hafta  Gelibolulu Ali-Künhü’l-ahbar adlı şair tezkiresinin şekil ve muhteva özellikleriyle örnek metin okuma ve anlam verme.
13. Hafta  Metin okuma
14. Hafta  Genel Değerlendirme
15. Hafta  
16. Hafta  
 -- ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
  1. ALKAN, Serhan; “XIII.- XV. Asırlarda Divan Nesrine Genel Bir Bakış”, Yedi İklim, s. 8-11, İstanbul, Haziran1994. 2. AKÜN, Ömer Faruk; Divan Edebiyatı, İstanbul, İSAM İslam Araştırmaları Merkezi Yayınları, 2013. 3. DEVELLİOĞLU, Ferit; Osmanlıca Türkçe Ansiklopedik Lûgat, İstanbul, Aydın Kitabevi, 2011. 4. CANIM, Rıdvan; Latîfî: Tezkiretü’ş-Şuara ve Tabsıratü’n-Nuzamâ, Ankara, Atatürk Kültür Merkezi Başkanlığı Yay., 2000. 5. CANIM, Rıdvan; Divan Edebiyatında Türler, Ankara, Grafiker Yayınları, 2010. 6. İSEN, Mustafa; vd.; Şair Tezkireleri, Ankara, Grafiker Yayınları, 2002. 7. İZ, Fahir; Eski Türk Edebiyatında Nesir, Ankara, Akçağ Yayınları, 2000. 8. KARTAL, Ahmet – ŞENTÜRK, A. Atilla; Eski Türk Edebiyatı Tarihi, İstanbul, Dergâh Yayınları, 2012. 9. KÖKSAL, M. Fatih; “Türkçe Şuarâ Tezkireleri Üzerine Yapılan Çalışmalar Bibliyografyası”, Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi Dr. Himmet Biray Özel Sayısı, Ankara, 1999.
 -- ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
  Anlatım, Soru-Yanıt, Gösterme, Uygulama-Alıştırma
 -- STAJ / UYGULAMA
  Yok
 -- DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
 Ara Sınav
1
40
 Ödev
0
0
 Uygulama
0
0
 Projeler
0
0
 Pratik
0
0
 Quiz
0
0
 Yıliçinin Başarıya Oranı (%)  
40
 Finalin Başarıya Oranı (%)  
60
 -- İŞ YÜKÜ
 Etkinlik  Toplam hafta sayısı  Süre (Haftalık Saat)  Dönem boyu toplam iş yükü
 Haftalık teorik ders saati
14
3
42
 Haftalık uygulamalı ders saati
0
0
0
 Okuma Faaliyetleri
7
10
70
 İnternette tarama, kütüphane çalışması
5
10
50
 Materyal tasarlama, uygulama
0
0
0
 Rapor hazırlama
0
0
0
 Sunu hazırlama
0
0
0
 Sunum
0
0
0
 Ara sınav ve ara sınava hazırlık
3
3
9
 Final sınavı ve final sınavına hazırlık
3
3
9
 Diğer
2
2
4
 TOPLAM İŞ YÜKÜ: 
184
 TOPLAM İŞ YÜKÜ / 25 : 
7.36
 DERSİN AKTS KREDİSİ: 
7.5
 -- PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI KATKI DÜZEYLERİ
NO
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI
1
2
3
4
5
1
Uzmanlık alanında edinmiş olduğu bilgi ve yeterliliği, Eski Türk Edebiyatı doktora düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve alana yenilik kazandırır.X
2
Eski Türk Edebiyatının başta Osmanlı Tarihi olmak üzere beşeri bilimlerin bütün sahalarında disiplinler arası çalışmalardaki etkinliğini kullanarak özgün sonuçlara ulaşır.X
3
Eski Türk Edebiyatı sahasında yapılan akademik, güncel verileri takip ederek bunları değerlendirebilir.X
4
Eski Türk Edebiyatı alanında yeni bilgi alanları oluşturur, bunları disiplinler arası çalışmalarda kullanabilir.X
5
Eski Türk Edebiyatına has yeni problem alanlarını tespit edip araştırma yöntemlerini kullanarak bunlara çözümler üretir ve değerlendirir.X
6
Eski Türk Edebiyatı alanı ile ilgili çalışmalarda araştırma yöntemlerini kullanabilmede üst düzey beceriler kazanır.X
7
Eski Türk Edebiyatı alanına has bir konuyu bağımsız olarak inceleme ve alanındaki ilerlemeye katkıda bulunabilme becerisi kazanır.X
8
Eski Türk Edebiyatı alanına has bir konuyu ulusal veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlatır ve akademik ilerlemeye katkıda bulunur.X
9
Eski Türk Edebiyatına has bir konuyu disiplinler arası çalışmalarda ve çalıştaylarda sunma ve tartışma becerisi kazanır.X
10
Eski Türk Edebiyatı alanında edinmiş olduğu uzmanlık düzeyindeki bilgisini eleştirel bir yaklaşımla yeni ve özgün çalışmalarında kullanabilir.X
11
Eski Türk Edebiyatı alanındaki bilgi ve becerisini akademik verilerle destekleyerek toplumun yararına olacak şekilde paylaşır.X
12
Eski Türk Edebiyatı alanındaki bilgi ve becerisini alanında uzman kişilerle tartışır ve fikir üretir.X
13
Yabancı dil bilgi ve becerisini kullanarak Eski Türk Edebiyatı alanındaki problemleri yabancı meslektaşları ile tartışır, bilgi paylaşımında bulunur.X
14
Eski Türk Edebiyatı alanı ile ilgili bilgi ve becerisini içinde bulunduğu toplumun bilgi toplumu olma sürecine katkıda bulanacak şekilde paylaşır.X
15
Eski Türk Edebiyatı alanında stratejik, politik ve uygulamaya dayalı plan ve program geliştirir ve bunları işlevsel olarak kullanabilir.X
16
Eski Türk Edebiyatı alanında özümsemiş olduğu bilgiyi, beceriyi toplumsal, hukuksal, etik ve kültürel problemlerin çözümünde kullanabilme ve toplumsal gelişime destek olabilme becerisi kazanır.X