GAZİ ÜNİVERSİTESİ BİLGİ PAKETİ - 2019 AKADEMİK YILI

DERS TANIMI
Yaratıcı Problem Çözme/4980210
Dersin Adı: Yaratıcı Problem Çözme
Dersin Kredisi: 3 Ders AKTS : 7.5
Dersin Yarıyılı: 1 Dersin Türü : Seçmeli
DERS BİLGİLERİ
 -- DERS KATALOG TANIMI (İÇERİĞİ)
 -- TEMEL DERS KİTABI
 -- YARDIMCI DERS KİTAPLARI
 -- DERSİN ÖNKOŞULLARI
 -- DERSİN DİLİ
  Türkçe
 -- DERSİN AMACI ve HEDEFİ
 -- DERSİN ÖĞRENİM ÇIKTILARI
Öğrenci bu dersin sonunda; Problem çözme, yaratıcılık ve yaratıcı problem çözme ile ilgili temel kavramları tanımlar.
Eğitim teknolojisi disiplini ve problem çözme ilişkisini kavrar.
Problem çözme ve yaratıcılıktaki kuramsal yaklaşımları betimler.
Yaratıcılık ve problem çözmede bireysel ve çevresel etkenleri kavrar.
İrdeleme, karar verme, mantıksal ve eleştirel düşünmeyi yaratıcılık ile ilişkilendirir.
Yaratıcılık koşullarını tanımlar,
Eğitim teknolojisi disiplini ve yaratıcılık ilişkisini kurar.
Yaratıcı düşünme tekniklerini uygular.
Yaratıcılığın ölçülmesi ve değerlendirilmesi konusunda araştırma yapar.
Yaratıcı problem çözme aşamalarını uygular. Eğitim teknolojisi boyutları bağlamında yaratıcı problem çözmenin yerini ve önemini araştırır ve tartışır

 -- DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
  Bu ders sadece yüz yüze eğitim şeklinde yürütülmektedir.
 --DERSİN HAFTALIK DAĞILIMI
1. Hafta  Dersin Tanımı, Hedefleri, İşlenişi, Uygulama İlkeleri
2. Hafta  Problem çözme ile ilgili temel kavramlar, Problem nedir? Tanımları, Yapılandırılmış problemler, Yapılandırılmamış problemler, Problem çözme nedir?
3. Hafta  Problem çözme- Kuramsal yaklaşımlar, Çevresel kuram (Peripheral theory): Kas etkinliği, Merkeziyetçi kuram (Centralist Theory): Beyin etkinliği,
4. Hafta  Yaratıcılık ile ilgili temel kavramlar, Yaratıcılık nedir? tanımları Yaratıcılık tipleri ve dereceleri, Yaratıcılık ve zeka
5. Hafta  Yaratıcılık kuramları; Dört evre kuramı, Maslow’un yaklaşımı, Çağrışımsal düşünme kuramı, Janusyan düşünme kuramı, Zihnin yapı kuramı,
6. Hafta  Yaratıcılık ve düşünme İrdeleme ve karar verme, Mantıksal düşünme, Yaratıcılık ve eleştirel düşünme, Yaratıcılık koşulları,
7. Hafta  Yaratıcı düşünme teknikleri , Morfolojik sentez, Sinektik, TRİZ, SCAMPER, Özellik listeleme, Lotus çiçeği tekniği vb.
8. Hafta  Vize
9. Hafta  Yaratıcılığın ölçülmesi ve değerlendirilmesi, Yaratıcılığın ölçülmesinde kullanılan testler
10. Hafta  Problem çözme ve yaratıcılık, Yaratıcı problem çözme nedir? Tanımları, Yaratıcı problem çözme aşamaları, Fırsat oluşturma, Bilgi bulma, Problem bulma,
11. Hafta  Yaratıcı problem çözme teknikleri ve uygulamaları ; soru listesi(Phoenix), beyin fırtınası, ters beyin fırtınası, rol yapma, problemin resmini çizme,
12. Hafta  Eğitim teknolojisinde yaratıcı problem çözme, Eğitim teknolojisinin kavramsal boyutu ve yaratıcı problem çözme
13. Hafta   Proje sunumları
14. Hafta  Genel Değerlendirme
15. Hafta   Final
16. Hafta  
 -- ÖĞRETİM FAALİYETLERİ
 -- DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ
 
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
 Ara Sınav
1
25
 Ödev
6
25
 Uygulama
0
0
 Projeler
0
0
 Pratik
0
0
 Quiz
0
0
 Dönemiçi Çalışmaların Yıliçi Başarıya Oranı (%)  
50
 Finalin Başarıya Oranı (%)  
50
 -- DERSİN İŞ YÜKÜ
 Etkinlik  Toplam hafta sayısı  Süre (Haftalık Saat)  Dönem boyu toplam iş yükü
 Haftalık teorik ders saati
14
3
42
 Haftalık uygulamalı ders saati
0
0
0
 Okuma Faaliyetleri
14
3
42
 İnternette tarama, kütüphane çalışması
8
2
16
 Materyal tasarlama, uygulama
3
6
18
 Rapor hazırlama
5
3
15
 Sunu hazırlama
3
6
18
 Sunum
3
6
18
 Ara sınav ve ara sınava hazırlık
1
6
6
 Final sınavı ve final sınavına hazırlık
1
14
14
 Diğer
0
 TOPLAM İŞ YÜKÜ: 
189
 TOPLAM İŞ YÜKÜ / 25 : 
7.56
 DERSİN AKTS KREDİSİ: 
7.5
 -- PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI KATKI DÜZEYLERİ
NO
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI
1
2
3
4
5
1
-Bireylerin eğitim teknolojisine ilişkin öğrenme ihtiyaçlarını belirler.X
2
-Öğrenme ve öğretme ortamında ihtiyaç duyulan yeni ve yaratıcı bir öğretim materyali geliştirir.X
3
-Öğrenme öğretme ortamlarındaki sorunları, eğitim ve öğretim teknolojisi açısından değerlendirir.X
4
-Eğitim sisteminde var olan öğretim materyallerini bilimsel ölçütleri kullanarak değerlendirir.X
5
-Eğitim teknolojisi ve öğretim teknolojisine ilişkin ulusal ve uluslar arası problem/lere bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözüm önerileri üretir.X
6
-Öğrenme ve öğretme sürecinde yaşanan sorunlara eğitim teknolojisi temelli projeler geliştirir.X
7
-Öğrenme öğretme ortamlarındaki sorunlara bilimsel yöntemleri kullanarak çözüm önerileri üretir.X
8
-Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak alandaki güncel bilgileri bilimsel araştırma becerilerinden yararlanarak derinleştirir.X
9
-Alandaki yeni değişme ve gelişmelerin eleştirel analizini yapar.X
10
-Alanına yenilik getiren özgün bir çalışma gerçekleştirir.X
11
Alanda sorunların çözümüne yönelik aktif rol alır.X
12
Yaratıcı ve eleştirel düşünme, problem çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri alandaki çalışmalara yansıtır.X
13
Alana yönelik konuların tartışılmasında etkili iletişim becerilerini kullanır.X
14
Alana yönelik çalışmalarda ulusal ve uluslar arası bilimsel etik kurallarını dikkate alır.X
15
Yabancı bir dili bilimsel düzeyde yapılan araştırma ve çalışmalarda etkin bir biçimde kullanır.X
 -- ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I
   (Doç.Dr. Gülgün BANGİR ALPAN)
 -- ÖĞRETİM ELEMANI WEB SİTESİ/SİTELERİ
   (https://abs.gazi.edu.tr/bangir)
 -- ÖĞRETİM ELEMANI E-POSTASI/E-POSTALARI
   (bangir@gazi.edu.tr)