GAZİ ÜNİVERSİTESİ BİLGİ PAKETİ - 2019 AKADEMİK YILI

DERS TANIMI
Ölçek Geliştirme ve Uyarlama - II/4800113
Dersin Adı: Ölçek Geliştirme ve Uyarlama - II
Dersin Kredisi: 3 Ders AKTS : 8
Dersin Yarıyılı: 1 Dersin Türü : Seçmeli
DERS BİLGİLERİ
 -- DERS KATALOG TANIMI (İÇERİĞİ)
 -- TEMEL DERS KİTABI
 -- YARDIMCI DERS KİTAPLARI
 -- DERSİN ÖNKOŞULLARI
 -- DERSİN DİLİ
  Türkçe
 -- DERSİN AMACI ve HEDEFİ
 -- DERSİN ÖĞRENİM ÇIKTILARI
• Psikolojik yapı kavramını anlama
• Boyutsallığı anlama
• Ölçek geliştirme ve/veya uyarlamanın önemini kavrama
• Farklı kültürler/diller için ölçeklerin uygulanabilirliğini sorgulama
• Türk Kültürü için bir ölçeği uyarlama çalışmasını gerçekleştirme ve bu süreçte gerekli istatistiksel teknikleri uygulayıp bulguları yorumlama
• Farklı bir kültür için psikolojik ölçümlerin geçerlik ve güvenirliğini irdeleme

 -- DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
  Bu ders sadece yüz yüze eğitim şeklinde yürütülmektedir.
 --DERSİN HAFTALIK DAĞILIMI
1. Hafta  Psikolojik yapı ve ölçülmesi, ölçme araçlarının sınıflaması,boyutsallık kavramı, ölçek, ölçek geliştirme alanına ilişkin temel kavramlar
2. Hafta  Ölçek geliştirme süreci ve bu süreçte geçerlik ve güvenirliğin incelenmesi
3. Hafta  Ölçeklerin farklı kültürlerde uygulanabilirliği: ölçek geliştirme- ölçek uyarlama gerekliliği, ölçeklerin farklı kültür/dil için uyarlanmasına yönelik
4. Hafta  Ölçek uyarlama çalışmalarında desenler (iki dilli bireylere ölçeğin hem kaynak hem de hedef dildeki formlarını uygulama, kaynak kültürden bireylere uy
5. Hafta  Kaynak kültür/dil, hedef kültür/dil, Ölçek uyarlamada geçerlik ve güvenirlik, geçerliği güçlendirme
6. Hafta  Ölçek uyarlama süreci, bu süreçte ölçek uyarlamanın gerekliliğini değerlendirme, çeviri süreci ve anlamsal-deyimsel-deneyimsel ve kavramsal eşitliğin
7. Hafta  Farklı kültürler/diller için psikolojik ölçümlerin karşılaştırılabilirliğini sağlama: Ölçme eşitliği/değişmezliği ve ölçmede yanlılık
8. Hafta  Ölçme eşitliğini/değişmezliğini ve madde yanlılığını incelemede Çok Gruplu DFA ile MIMIC Modellemenin kullanılması ve bilgisayar uygulamaları
9. Hafta  Ölçme eşitliğini/değişmezliğini ve madde yanlılığını incelemede Çok Gruplu DFA ile MIMIC Modellemenin kullanılması ve bilgisayar uygulamaları-Devam
10. Hafta  Madde Tepki Kuramı’na dayalı olarak madde yanlılığının incelenmesi
11. Hafta  Kültürler arası eğitimsel ölçme çalışmaları: TIMSS, PISA, PIRLS, TALIS
12. Hafta  Proje sunumları
13. Hafta  Proje sunumları
14. Hafta  Genel değerlendirme ve tartışma
15. Hafta  
16. Hafta  
 -- ÖĞRETİM FAALİYETLERİ
 -- DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ
 
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
 Ara Sınav
0
0
 Ödev
2
30
 Uygulama
0
0
 Projeler
1
70
 Pratik
0
0
 Quiz
0
0
 Dönemiçi Çalışmaların Yıliçi Başarıya Oranı (%)  
30
 Finalin Başarıya Oranı (%)  
70
 -- DERSİN İŞ YÜKÜ
 Etkinlik  Toplam hafta sayısı  Süre (Haftalık Saat)  Dönem boyu toplam iş yükü
 Haftalık teorik ders saati
14
3
42
 Haftalık uygulamalı ders saati
0
0
0
 Okuma Faaliyetleri
13
4
52
 İnternette tarama, kütüphane çalışması
13
4
52
 Materyal tasarlama, uygulama
0
0
0
 Rapor hazırlama
5
4
20
 Sunu hazırlama
4
4
16
 Sunum
3
4
12
 Ara sınav ve ara sınava hazırlık
0
 Final sınavı ve final sınavına hazırlık
0
 Diğer
0
 TOPLAM İŞ YÜKÜ: 
194
 TOPLAM İŞ YÜKÜ / 25 : 
7.76
 DERSİN AKTS KREDİSİ: 
8
 -- PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI KATKI DÜZEYLERİ
NO
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI
1
2
3
4
5
1
Ölçme aracı geliştirme çalışmalarında yararlanılan psikolojik değişkenlerle (başarı, yetenek, tutum, ilgi, kişilik vb.) ilgili kuramları bilir ve uygular.X
2
Ölçme araçlarının geliştirilme süreçlerinde belli başlı test kuramlarının temellerini bilir.X
3
Ölçme araçlarının psikometrik niteliklerini artırmada gereken önlemleri alır.X
4
Amacı doğrultusunda psikolojik değişkenlerle (başarı, yetenek, tutum, ilgi, kişilik vb.) ilgili alanlarında kullanılacak ölçme araçlarını geliştirir.X
5
Yüksek lisans düzeyinde edindiği bilgilere dayalı olarak farklı kültürlerde ve farklı amaçlar için geliştirilmiş ölçme araçlarını orijinal kültürden hedef kültüre uyarlar.X
6
Alanı ile ilgili karmaşık yapıdaki problemlerin çözümü için farklı bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini seçerek uygular.X
7
Nicel ve nitel araştırma verilerinin çözümlenmesinde yararlanılan yazılımları kullanır.X
8
Farklı alanlarda karmaşık yapıdaki problemlerin çözümü için uygun istatistiksel tekniği uygulayarak sonuçları yorumlar.X
9
İşletmeler için amaca uygun personel seçme işlemleri için ölçme araçlarını tanır ve uygular.X
10
Bilgisayar, internet odaklı ölçme ve değerlendirme uygulamalarını tanır.X
11
Madde ve test istatistiklerini klasik test teorisi ve madde tepki kuramına göre elde ve geliştirilen yazılımlar ile hesaplar.X
12
Okuliçi uygulamalarda öğretim yöntemlerine göre uygulanacak ölçme ve değerlendirme uygulamalarını bilir.X
13
Öğretimi geliştirme, rehberlik, araştırma ve yönetsel amaçlara yönelik karar alanlarında kullanılacak ölçme araçlarını farklı test kuramlarına göre geliştirir.X
14
Alanıyla ilgili önemli ve yeni problemleri çözmek için yürütülen ulusal ve uluslar arası projelerde sorumluluk alır.X
15
Alana yenilik getiren özgün bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür.X
16
Yabancı bir dili alanıyla ilgili bilimsel düzeyde yapılan araştırma ve çalışmalarda etkin bir biçimde kullanır.X
17
Alanıyla ilgili problemlere yönelik düşüncelerini ve çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek bilimsel yayınlarla paylaşır.X
18
Farklı ülkelerin eğitim sistemlerini ve sistemleri içerisindeki ölçme ve değerlendirme uygulamalarını eleştirel bakış açısı ile analiz eder.X
19
Test geliştirme ve uyarlama süreci ile ilgili amaca uygun istatistiksel analizlerden elde edilen bulguları eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir.X
20
Nicel ve nitel araştırma verilerinin çözümlenmesinde yararlanılan farklı yazılımlar arasından amaca uygun olanı kullanır.X
 -- ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I
   (Doç. Dr. Nilüfer KAHRAMAN)
 -- ÖĞRETİM ELEMANI WEB SİTESİ/SİTELERİ
   (http://www.websitem.gazi.edu.tr/site/nkahraman)
 -- ÖĞRETİM ELEMANI E-POSTASI/E-POSTALARI
   (nkahraman@gazi.edu.tr)