GAZİ ÜNİVERSİTESİ BİLGİ PAKETİ - 2019 AKADEMİK YILI

DERS TANIMI
Nitel Araştırma Yöntemleri ve Bilgisayar Uygulamaları/4800109
Dersin Adı: Nitel Araştırma Yöntemleri ve Bilgisayar Uygulamaları
Dersin Kredisi: 3 Ders AKTS : 8
Dersin Yarıyılı: 1 Dersin Türü : Seçmeli
DERS BİLGİLERİ
 -- DERS KATALOG TANIMI (İÇERİĞİ)
 -- TEMEL DERS KİTABI
 -- YARDIMCI DERS KİTAPLARI
 -- DERSİN ÖNKOŞULLARI
 -- DERSİN DİLİ
  Türkçe
 -- DERSİN AMACI ve HEDEFİ
 -- DERSİN ÖĞRENİM ÇIKTILARI
Nitel ve Nicel Araştırmaların kuramsal temellerini, nitel araştırmaların temel özelliklerini kavrar.
Nitel ve nicel araştırmaları kuramsal temelleri ile araştırma süreci açısından karşılaştırır
Araştırmaların amacına uygun nitel araştırma desenini seçer.
Araştırma problemine yanıt bulmak amacıyla nitel araştırma yöntemlerini uygular
Nitel araştırmalarda amacına uygun veri toplama tekniklerinin (gözlem, görüşme, doküman) özelliklerini bilir /uygular.
Araştırmanın amaçlarına, toplanan verilerin tür ve düzeyine uygun veri analizi tekniklerini (İçerik analizi-betimsel analiz) yapar.
Veri analizi sonuçlarını yorumlar
İçerik analizi ile ilgili yazılımları tanır
Nitel araştırmaların geçerliği ve güvenirliği üzerine tartışır, çalışmalarında geçerliği ve güvenirliği belirler
Nvivo veya Maxdata yazılımları ile yaptığı analizleri yorumlar.

 -- DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
  Bu ders sadece yüz yüze eğitim şeklinde yürütülmektedir.
 --DERSİN HAFTALIK DAĞILIMI
1. Hafta  Tanışma, Ders içeriğinin paylaşımının yapılması. Ders Programında Öneriler Doğrultusunda Düzenlemelerin Yapılması
2. Hafta  Nitel ve Nicel Araştırmaların kuramsal temelleri, Nitel araştırmaların temel özellikleri ve Nitel nicel araştırmaların karşılaştırılması
3. Hafta  Nitel araştırma desenleri (Kültür Analizi, Olgu bilim, Kuram oluşturma -Grounded Theory-, Eylem araştırması, Durum araştırması)
4. Hafta  Nitel Araştırma Süreci Nitel araştırmaların planlanması, Nitel Araştırmanın Temel Aşamaları.
5. Hafta  Nitel Araştırma Sorusu Yazma, Nitel Araştırmada Örneklem Seçimi, Nitel Araştırmada Araştırmacı Davranışına İlişkin Bazı İlkeler
6. Hafta  Veri toplama teknikleri görüşme, gözlem , yazılı ve sözlü diğer kaynaklar.
7. Hafta  Nitel Araştırmalarda Veri Analizi Neden içerik analizi?, Türleri Nelerdir?, Betimsel Analiz
8. Hafta  Verilerin toplanması ve düzenlenmesi
9. Hafta  Veri analizlerinin yapılması,
10. Hafta  Nitel Araştırmada Güvenirlik ve Geçerlik
11. Hafta  Nitel Araştırmalarda Bulguların Rapor Edilmesi, Sonuçların ve Önerilerin Yazılması
12. Hafta  Nitel Araştırmalarda Bulguların Rapor Edilmesi, Sonuçların ve Önerilerin Yazılması
13. Hafta  Nicel ve nitel araştırmaların birlikte Kullanılması (Mix Methods) (Karma Yöntemler) Nitel Araştırmalarda Etik
14. Hafta  Araştırmaların sunumu
15. Hafta  Araştırmaların sunumu
16. Hafta  Final sınavı
 -- ÖĞRETİM FAALİYETLERİ
 -- DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ
 
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
 Ara Sınav
0
0
 Ödev
5
20
 Uygulama
0
0
 Projeler
1
50
 Pratik
0
0
 Quiz
0
0
 Dönemiçi Çalışmaların Yıliçi Başarıya Oranı (%)  
70
 Finalin Başarıya Oranı (%)  
30
 -- DERSİN İŞ YÜKÜ
 Etkinlik  Toplam hafta sayısı  Süre (Haftalık Saat)  Dönem boyu toplam iş yükü
 Haftalık teorik ders saati
14
3
42
 Haftalık uygulamalı ders saati
0
 Okuma Faaliyetleri
13
2
26
 İnternette tarama, kütüphane çalışması
10
2
20
 Materyal tasarlama, uygulama
0
 Rapor hazırlama
1
50
50
 Sunu hazırlama
0
 Sunum
3
10
30
 Ara sınav ve ara sınava hazırlık
0
 Final sınavı ve final sınavına hazırlık
1
20
20
 Diğer
0
 TOPLAM İŞ YÜKÜ: 
188
 TOPLAM İŞ YÜKÜ / 25 : 
7.52
 DERSİN AKTS KREDİSİ: 
8
 -- PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI KATKI DÜZEYLERİ
NO
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI
1
2
3
4
5
1
Ölçme aracı geliştirme çalışmalarında yararlanılan psikolojik değişkenlerle (başarı, yetenek, tutum, ilgi, kişilik vb.) ilgili kuramları bilir ve uygular.X
2
Ölçme araçlarının geliştirilme süreçlerinde belli başlı test kuramlarının temellerini bilir.X
3
Ölçme araçlarının psikometrik niteliklerini artırmada gereken önlemleri alır.X
4
Amacı doğrultusunda psikolojik değişkenlerle (başarı, yetenek, tutum, ilgi, kişilik vb.) ilgili alanlarında kullanılacak ölçme araçlarını geliştirir.X
5
Yüksek lisans düzeyinde edindiği bilgilere dayalı olarak farklı kültürlerde ve farklı amaçlar için geliştirilmiş ölçme araçlarını orijinal kültürden hedef kültüre uyarlar.
6
Alanı ile ilgili karmaşık yapıdaki problemlerin çözümü için farklı bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini seçerek uygular.X
7
Nicel ve nitel araştırma verilerinin çözümlenmesinde yararlanılan yazılımları kullanır.X
8
Farklı alanlarda karmaşık yapıdaki problemlerin çözümü için uygun istatistiksel tekniği uygulayarak sonuçları yorumlar.X
9
İşletmeler için amaca uygun personel seçme işlemleri için ölçme araçlarını tanır ve uygular.
10
Bilgisayar, internet odaklı ölçme ve değerlendirme uygulamalarını tanır.X
11
Madde ve test istatistiklerini klasik test teorisi ve madde tepki kuramına göre elde ve geliştirilen yazılımlar ile hesaplar.
12
Okuliçi uygulamalarda öğretim yöntemlerine göre uygulanacak ölçme ve değerlendirme uygulamalarını bilir.X
13
Öğretimi geliştirme, rehberlik, araştırma ve yönetsel amaçlara yönelik karar alanlarında kullanılacak ölçme araçlarını farklı test kuramlarına göre geliştirir.X
14
Alanıyla ilgili önemli ve yeni problemleri çözmek için yürütülen ulusal ve uluslar arası projelerde sorumluluk alır.
15
Alana yenilik getiren özgün bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür.X
16
Yabancı bir dili alanıyla ilgili bilimsel düzeyde yapılan araştırma ve çalışmalarda etkin bir biçimde kullanır.X
17
Alanıyla ilgili problemlere yönelik düşüncelerini ve çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek bilimsel yayınlarla paylaşır.X
18
Farklı ülkelerin eğitim sistemlerini ve sistemleri içerisindeki ölçme ve değerlendirme uygulamalarını eleştirel bakış açısı ile analiz eder.X
19
Test geliştirme ve uyarlama süreci ile ilgili amaca uygun istatistiksel analizlerden elde edilen bulguları eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir.
20
Nicel ve nitel araştırma verilerinin çözümlenmesinde yararlanılan farklı yazılımlar arasından amaca uygun olanı kullanır.X
 -- ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I
   (Doç.Dr.İsmail KARAKAYA)
 -- ÖĞRETİM ELEMANI WEB SİTESİ/SİTELERİ
   (websitem.gazi.edu.tr/site/ikarakaya)
 -- ÖĞRETİM ELEMANI E-POSTASI/E-POSTALARI
   (ikarakaya@gazi.edu.tr)