GAZİ ÜNİVERSİTESİ BİLGİ PAKETİ - 2019 AKADEMİK YILI

DERS TANIMI
Anlama Teknikleri/4710126
Dersin Adı: Anlama Teknikleri
Dersin Kredisi: 3 Ders AKTS : 8
Dersin Yarıyılı: 1 Ders Türü : Seçmeli
DERS BİLGİLERİ
 -- DERSİN DİLİ
   Türkçe
 -- ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I
   Doç. Dr. Yusuf DOĞAN
 -- ÖĞRETİM ELEMANI WEB SİTESİ/SİTELERİ
   http://websitem.gazi.edu.tr/search/?q=Yusuf+Do%C4%9Fan
 -- ÖĞRETİM ELEMANI E-POSTASI/E-POSTALARI
   ydogan@gazi.edu.tr yusdo1973@gmail.com ydogan@gazi.edu.tr yusdo1973@gmail.com ydogan@gazi.edu.tr yusdo1973@gmail.com
 -- ÖĞRENME ÇIKTILARI
Dil formasyonu açısından anlama ve anlatma ilişkisini açıklar.
Dil edinimi açısından dinleme becerisinin önemini açıklar.
Dil becerilerini aralarındaki ilişkiyi göz önünde bulundurarak karşılaştırır.
Anlama becerilerinden dinleme ile okuma arasındaki ilişkiyi ortaya koyar.
Anlama becerileri açısından söz varlığının önemi ve geliştirilmesine dair açıklama ve değerlendirmeler yapar.
Anlamada gözlem becerisinin yerini ve önemini açıklar.
Anlamada sözsüz iletişimin yerini ve önemini açıklar.
Dinleme/izleme becerisinin eğitimine yönelik materyal hazırlar ve bu materyali değerlendirir.
Okuma becerisinin eğitimine yönelik materyal hazırlar ve bu materyali değerlendirir.
Dinleme kusurlarını bilir ve bunların ortadan kaldırılması için neler yapılacağını açıklar. Okuma hatalarını bilir ve bunların düzeltilmesi için uy
 -- DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
   Bu ders yüz yüze eğitim şeklinde yürütülmektedir.
 -- DERSİN ÖNKOŞULLARI
   Bu dersin ön koşulu bulunmamaktadır.
 -- ÖNERİLEN DERSLER
   Bu dersle ilgili önerilen dersler yoktur.
 --DERS İÇERİĞİ
1. Hafta   Dil yapısı içerisinde anlama becerilerinin yeri ve önemi
2. Hafta  Anlama teknikleri açısından söz varlığı kavramı, söz varlığının anlama ve anlatma becerileri açısından önemi
3. Hafta  Dinleme/izleme becerisinin dil gelişimi açısından yeri ve önemi
4. Hafta  Dinleme/izleme becerisinin Türkçe Dersi Öğretim Programı’ndaki yeri ve bu becerinin ders kitaplarındaki durumu
5. Hafta  Dinleme/izleme becerisinin eğitimine yönelik uygulamalar ve kullanılabilecek materyaller
6. Hafta  Dinleme/izleme becerisinin eğitimine yönelik uygulamalar ve kullanılabilecek materyaller
7. Hafta  Dinleme kusurları ve bunları ortadan kaldırmaya yönelik uygulamalar
8. Hafta  Vize Sınavı
9. Hafta  Dil öğretiminde okuma becerisinin yeri ve önemi
10. Hafta  Okuma becerisinin Türkçe Dersi Öğretim Programı’ndaki yeri ve bu becerinin ders kitaplarındaki durumu
11. Hafta  Okuma becerisinin eğitimine yönelik uygulamalar ve kullanılabilecek materyaller
12. Hafta  Okuma becerisinin eğitimine yönelik uygulamalar ve kullanılabilecek materyaller
13. Hafta  Okuma hataları ve bunların düzeltilmesine yönelik uygulamalar Anlamada gözlemin yeri ve önemi Anlamada sözsüz iletişim unsurlarının yeri ve önem
14. Hafta  Anlamada dinleme/izleme, gözlem, sözsüz iletişim ve okuma ile ilgili unsurların bütüncül olarak değerlendirilmesi
15. Hafta  Anlamada dinleme/izleme, gözlem, sözsüz iletişim ve okuma ile ilgili unsurların bütüncül olarak değerlendirilmesi
16. Hafta  Final
 -- ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
  Aksan, Doğan. (1998). Her Yönüyle Dil Ana Çizgileriyle Dilbilim. TDK Yayınları, Ankara. Göğüş, Beşir. (1978). Akçamete, Gönül. (1989). Üniversite Öğrencilerinin Okumalarının Değerlendirilmesi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 2(22), 735-754. Orta Dereceli Okullarımızda Türkçe ve Yazın Eğitimi. Kadıoğlu Matbaası, Ankara. Onan, Bilginer. (2005). İlköğretim İkinci Kademe Türkçe Öğretiminde Dil Yapılarının Anlama Becerilerini (Okuma / Dinleme) Geliştirmedeki Rolü. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ankara. Becker, Howard S. (2015). Sosyal Bilimcinin Yazma Çilesi. (Çev. Şerife Geniş), Heretik Yayınları, Ankara. Doğan, Yusuf. (2013). Dinleme Eğitimi. Pegem Akademi Yayınları, Ankara. Karatay, Halit. (2011). Okuma Eğitimi Kuram ve Uygulama. Berikan Yayınları, Ankara. Yalçın, Alemdar ve Adiller, Selda. (2016). Sözsüz İletişim. Mediacat Yayınları, İstanbul. Özbay, Murat. (T.Y.) Dil Becerilerinin Kazanılmasında 'Gözlem'in Yeri, Aban
 -- ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
  Anlatım, Gösterme, Soru-Cevap, Uygulama
 -- STAJ / UYGULAMA
  -
 -- DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
 Ara Sınav
1
40
 Ödev
2
0
 Uygulama
2
0
 Projeler
0
0
 Pratik
0
0
 Quiz
0
0
 Yıliçinin Başarıya Oranı (%)  
40
 Finalin Başarıya Oranı (%)  
60
 -- İŞ YÜKÜ
 Etkinlik  Toplam hafta sayısı  Süre (Haftalık Saat)  Dönem boyu toplam iş yükü
 Haftalık teorik ders saati
14
3
42
 Haftalık uygulamalı ders saati
0
0
0
 Okuma Faaliyetleri
14
2
28
 İnternette tarama, kütüphane çalışması
8
2
16
 Materyal tasarlama, uygulama
8
2
16
 Rapor hazırlama
12
3
36
 Sunu hazırlama
4
2
8
 Sunum
4
5
20
 Ara sınav ve ara sınava hazırlık
1
10
10
 Final sınavı ve final sınavına hazırlık
1
12
12
 Diğer
0
 TOPLAM İŞ YÜKÜ: 
188
 TOPLAM İŞ YÜKÜ / 25 : 
7.52
 DERSİN AKTS KREDİSİ: 
8
 -- PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI KATKI DÜZEYLERİ
NO
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI
1
2
3
4
5
1
Bilimsel araştırma yaparak bilgiye erişme, değerlendirme ve yorumlama yeteneği kazanmak ve Senatonun belirlediği tez yazım kriterlerine uygun olarak kalitesi yüksek tezler yapma bilgi ve becerisine sahip olabilmeX
2
Mesleki alanda derin bilgi kazanmak ve mevcut bilgiyi uygulamada kullanabilmeX
3
Türkçe öğretimi alanındaki bir araştırmanın altyapısını kurma, araştırma projelerine katılma, ulusal ve uluslar arası seminer ve kongrelere katılma yeterliliklerine sahip olabilmeX
4
Türkçe eğitimi ve öğretimi alanındaki problemlerle ilgili verileri toplama, analiz etme ve yorumlama ile ilgili yeterliliklere sahip olabilmeX
5
Lisans eğitimi sürecinde alınan temel bilgilerin nasıl kullanılacağını kavramak, yeterli olmayan bilgi becerileri tamamlama yeterliliğine sahip olabilmeX
6
Dili doğru bir şekilde kullanır ve dilin doğru bir şekilde kullanılmasını tavsiye eder.X
7
Mesleki yaşamda sürekli gelişmelerden haberdar olmak ve kendini geliştirme yetkinliğine sahip olabilmeX
8
Türkçenin eğitimi ve öğretimindeki temel sorunları görmek, bunlara çözümler üretibilecek akademik yeterliliğe sahip olabilmeX
9
Dildeki değişmeleri takip eder, yeni kullanımları inceler.X
10
Dil öğretimiyle ilgili çağdaş yöntem, teknik ve materyalleri hazırlayabilir ve geliştirebilir.X