GAZİ ÜNİVERSİTESİ BİLGİ PAKETİ - 2019 AKADEMİK YILI

DERS TANIMI
Dilbilimi/4710108
Dersin Adı: Dilbilimi
Dersin Kredisi: 3 Ders AKTS : 8
Dersin Yarıyılı: 1 Ders Türü : Seçmeli
DERS BİLGİLERİ
 -- DERSİN DİLİ
  Türkçe
 -- ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I
   Yrd. Doç. Dr. Asiye DUMAN
 -- ÖĞRETİM ELEMANI WEB SİTESİ/SİTELERİ
  -
 -- ÖĞRETİM ELEMANI E-POSTASI/E-POSTALARI
   asiyed@gazi.edu.tr
 -- ÖĞRENME ÇIKTILARI
Öğrenci dilin bilimsel yöntemlerle nasıl incelendiğini/ incelenebileceğini görür. Dil bilimi tarihi, dil bilimi okulları dil bilimi kuram ve kuramcıla








 -- DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
   Bu ders sadece yüz yüze eğitim şeklinde yürütülmektedir.
 -- DERSİN ÖNKOŞULLARI
  Bu dersin önkoşulu yada eş koşulu bulunmamaktadır.
 -- ÖNERİLEN DERSLER
  Bu dersle ilişkili önerilen başka dersler bulunmamaktadır.
 --DERS İÇERİĞİ
1. Hafta  Dil, dil bilimi, dil bilgisi
2. Hafta   Ana çizgileriyle dil bilimi tarihi ve dil bilimi okulları
3. Hafta   F. de Saussure’ün dile bakışı ve art zamanlı yöntem/eş zamanlı yöntem, betimleme yöntemi
4. Hafta  Yapı/dizge, gösterge kavramları
5. Hafta  Nedensizlik, töz/biçim, dil/söz kavramları
6. Hafta  Ses bilimi, işlevsel dil bilimi, görevsel ses bilimi, ses birimi, parçalar üstü ses birimi, en küçük çift
7. Hafta  Biçim bilimi, biçim birimi, çift eklemlilik ve işlevsellik
8. Hafta  Ara sınav
9. Hafta  Dizim bilimi, anlıkçılık, karşı anlıkçılık, cümlenin kurucuları ve iç merkezli/dış merkezli yapı
10. Hafta  Derin yapı, yüzeysel yapı, üretici dönüşümlü dil bilgisi
11. Hafta  Dil edinimi, dil edinci, dil edimi; Standart Kuram ve Geliştirilmiş Standart kuram
12. Hafta   Sözcük bilimi, anlam bilimi; gösteren, gönderge, gösterilen, bağlam, tümce, sözce, önerme; ön varsayım, sezdirim kavramları
13. Hafta  Metin ve metin dil bilimi, söylem ve söylem çözümlemesi
14. Hafta  Kaşgarlı Mahmut, dil bilimi ve dil öğretimi
15. Hafta  Türkçe, Türkçe öğretimi ve dil bilimi
16. Hafta  Dönem sonu sınavı
 -- ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
   HUBER, Emel, Dilbilime Giriş, Multilingual, İstanbul, 2008 VARDAR, Berke, Açıklamalı Dilbilim Terimleri Sözlüğü, Multilingual, İstanbul,2002 BAYRAKTAR, Nesrin, Dil Bilimi, Nobel Yayıncılık, Ank. 2014 KIRAN, Zeynel – Ayşe (Eziler) Kıran Dilbilime Giriş, Seçkin Yayıncılık, Ankara, 2010. AKSAN, Doğan, Her Yönüyle Dil Ana Çizgileriyle Dilbilim, Türk Tarih Kurumu Basımevi, Ank. 2. Cilt, 1989. AKSAN, Doğan, Anlambilim, Engin Yayın Evi, Ankara, 2006. XX. Yüzyıl Dilbilimi – Kuramcılardan Seçmeler – Yöneten Berke Vardar, Türk Dil Kurumu Yayınları, Ankara,1983. SAUSSURE, Ferdinand, Çev. Berke Vardar, Genel Dilbilim Dersleri, Multilingual, İstanbul,1998. KILIÇ, Veysel, Anlambilime Giriş –Temel Kavramlar- Papatya Yayıncılık, İstanbul, 2009.
 -- ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
  Anlatım, Soru-Yanıt, Gösterme, Tartışma, Alıştırma
 -- STAJ / UYGULAMA
  -
 -- DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
 Ara Sınav
1
40
 Ödev
0
0
 Uygulama
0
0
 Projeler
0
0
 Pratik
0
0
 Quiz
0
0
 Yıliçinin Başarıya Oranı (%)  
40
 Finalin Başarıya Oranı (%)  
60
 -- İŞ YÜKÜ
 Etkinlik  Toplam hafta sayısı  Süre (Haftalık Saat)  Dönem boyu toplam iş yükü
 Haftalık teorik ders saati
14
3
42
 Haftalık uygulamalı ders saati
0
 Okuma Faaliyetleri
4
9
36
 İnternette tarama, kütüphane çalışması
4
9
36
 Materyal tasarlama, uygulama
0
 Rapor hazırlama
4
8
32
 Sunu hazırlama
2
8
16
 Sunum
2
4
8
 Ara sınav ve ara sınava hazırlık
1
7
7
 Final sınavı ve final sınavına hazırlık
1
12
12
 Diğer
0
 TOPLAM İŞ YÜKÜ: 
189
 TOPLAM İŞ YÜKÜ / 25 : 
7.56
 DERSİN AKTS KREDİSİ: 
8
 -- PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI KATKI DÜZEYLERİ
NO
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI
1
2
3
4
5
1
Bilimsel araştırma yaparak bilgiye erişme, değerlendirme ve yorumlama yeteneği kazanmak ve Senatonun belirlediği tez yazım kriterlerine uygun olarak kalitesi yüksek tezler yapma bilgi ve becerisine sahip olabilmeX
2
Mesleki alanda derin bilgi kazanmak ve mevcut bilgiyi uygulamada kullanabilmeX
3
Türkçe öğretimi alanındaki bir araştırmanın altyapısını kurma, araştırma projelerine katılma, ulusal ve uluslar arası seminer ve kongrelere katılma yeterliliklerine sahip olabilmeX
4
Türkçe eğitimi ve öğretimi alanındaki problemlerle ilgili verileri toplama, analiz etme ve yorumlama ile ilgili yeterliliklere sahip olabilmeX
5
Lisans eğitimi sürecinde alınan temel bilgilerin nasıl kullanılacağını kavramak, yeterli olmayan bilgi becerileri tamamlama yeterliliğine sahip olabilmeX
6
Dili doğru bir şekilde kullanır ve dilin doğru bir şekilde kullanılmasını tavsiye eder.X
7
Mesleki yaşamda sürekli gelişmelerden haberdar olmak ve kendini geliştirme yetkinliğine sahip olabilmeX
8
Türkçenin eğitimi ve öğretimindeki temel sorunları görmek, bunlara çözümler üretibilecek akademik yeterliliğe sahip olabilmeX
9
Dildeki değişmeleri takip eder, yeni kullanımları inceler.X
10
Dil öğretimiyle ilgili çağdaş yöntem, teknik ve materyalleri hazırlayabilir ve geliştirebilir.X