GAZİ ÜNİVERSİTESİ BİLGİ PAKETİ - 2019 AKADEMİK YILI

DERS TANIMI
Türkçe Art Zamanlı Ses ve Şekil İlişkisi/4710242
Dersin Adı: Türkçe Art Zamanlı Ses ve Şekil İlişkisi
Dersin Kredisi: 3 Ders AKTS : 8
Dersin Yarıyılı: 2 Ders Türü : Seçmeli
DERS BİLGİLERİ
 -- DERSİN DİLİ
  Türkçe
 -- ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I
  Doç. Dr. Mehmet KARA
 -- ÖĞRETİM ELEMANI WEB SİTESİ/SİTELERİ
  http://www.websitem.gazi.edu.tr/site/mehkara
 -- ÖĞRETİM ELEMANI E-POSTASI/E-POSTALARI
  mehkara.gazi.edu.tr/fmkr48@yahoo.com.tr
 -- ÖĞRENME ÇIKTILARI
Öğrencilerin Türkçenin tarihi dönemlerinin ses ve şekil bilgisi kurallarından yola çıkarak art zamanlı bir şekilde Türkçenin ses bilgisini incelemeler
Öğrencilerin Türkçenin tarihi dönemlerinin ses ve şekil bilgisi kurallarından yola çıkarak art zamanlı bir şekilde Türkçenin şekil bilgisini incelemel
Öğrencilere Türkçenin tarihi ve çağdaş dönmelerine ait metinleri okumaları sağlanacak,
Öğrencilere Türkçenin tarihi ve çağdaş dönmelerine ait metinlerinde analiz ve etimoloji yapma becerisi kazandırılacak
Öğrencilerin Türkçenin güncel sorunlarına yanıt bulması kolaylaşacak.




 -- DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
  Bu ders sadece yüz yüze eğitim şeklinde yürütülmektedir
 -- DERSİN ÖNKOŞULLARI
  Bu dersin önkoşulu yada eş koşulu bulunmamaktadır
 -- ÖNERİLEN DERSLER
  Bu dersle ilişkili önerilen başka dersler bulunmamaktadır
 --DERS İÇERİĞİ
1. Hafta  Tarihi dönemlerdeki ve günümüzdeki a, e ünlüsü incelenecek ve Türkçedeki kapalı e sorunu tartışılacak.
2. Hafta  Tarihi dönemlerdeki ve günümüzdeki I, I ünlüsü incelenecek ve uzun ünlüler konusu tartışılacak.
3. Hafta  Tarihi dönemlerdeki ve günümüzdeki u, ü, o, ö ünlüsü incelenecek.
4. Hafta  Türkçenin ünsüz sesleri hakkında bilgi verilecek ve sözbaşındaki, Söziçi ve sözsonundaki dudak ünsüzlerinin Tarihi dönemlerdeki ve günümüzdeki durumu
5. Hafta  sözbaşındaki, Söziçi ve sözsonundaki k-, -k-/-k; t-, -t-/t- ünsüzlerinin Tarihi dönemlerdeki ve günümüzdeki durumu incelenecek.
6. Hafta  Tarihi dönemlerde ve günümüzdeki ünlü ve ünsüzlerle ilgili ses olaylarının durumu incelenecek.
7. Hafta  Tarihi dönemlerdeki ve günümüzdeki ünlü ve ünsüzlerle ilgili ses olaylarının durumu incelenecek.
8. Hafta  Vize sınavı
9. Hafta  Tarihi dönemlerdeki ve günümüzdeki isimden isim ve isimden fiil yapma eklerinin durumu incelenecek.
10. Hafta  Tarihi dönemlerdeki ve günümüzdeki fiilden isim ve fiilden fiil yapım eklerinin durumu incelenecek.
11. Hafta  Tarihi dönemlerdeki ve günümüzdeki çekim eklerinden hal ve şahıs eklerinin durumu incelenecek.
12. Hafta  Tarihi dönemlerdeki ve günümüzdeki çekim eklerinden hal ve şahıs eklerinin durumu incelenecek.
13. Hafta  Tarihi dönemlerdeki ve günümüzdeki çekim eklerinden kip ve iyelik eklerinin durumu incelenecek.
14. Hafta  Türkçede sözcük yapma yolları konusu işlenecek.
15. Hafta  Genel değerlendirme ve gözden geçirme.
16. Hafta  Final sınavı
 -- ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
  Ercilasun, B. Ahmet, Başlangıçtan Yirminci Yüzyıla Türk Dili Tarihi, Akçağ Yay. Ankara 2010. Hacıeminoğlu, Necmettin, Türk Dilinde Yapı Bakımından
 -- ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
  Anlatım, Soru-Yanıt, Gösterme, Uygulama - Alıştırma
 -- STAJ / UYGULAMA
  -
 -- DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
 Ara Sınav
1
40
 Ödev
0
0
 Uygulama
0
0
 Projeler
0
0
 Pratik
0
0
 Quiz
0
0
 Yıliçinin Başarıya Oranı (%)  
40
 Finalin Başarıya Oranı (%)  
60
 -- İŞ YÜKÜ
 Etkinlik  Toplam hafta sayısı  Süre (Haftalık Saat)  Dönem boyu toplam iş yükü
 Haftalık teorik ders saati
14
3
42
 Haftalık uygulamalı ders saati
0
 Okuma Faaliyetleri
4
12
48
 İnternette tarama, kütüphane çalışması
4
8
32
 Materyal tasarlama, uygulama
0
 Rapor hazırlama
3
8
24
 Sunu hazırlama
2
7
14
 Sunum
2
4
8
 Ara sınav ve ara sınava hazırlık
1
10
10
 Final sınavı ve final sınavına hazırlık
1
12
12
 Diğer
0
 TOPLAM İŞ YÜKÜ: 
190
 TOPLAM İŞ YÜKÜ / 25 : 
7.6
 DERSİN AKTS KREDİSİ: 
8
 -- PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI KATKI DÜZEYLERİ
NO
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI
1
2
3
4
5
1
Bilimsel araştırma yaparak bilgiye erişme, değerlendirme ve yorumlama yeteneği kazanmak ve Senatonun belirlediği tez yazım kriterlerine uygun olarak kalitesi yüksek tezler yapma bilgi ve becerisine sahip olabilmeX
2
Mesleki alanda derin bilgi kazanmak ve mevcut bilgiyi uygulamada kullanabilmeX
3
Türkçe öğretimi alanındaki bir araştırmanın altyapısını kurma, araştırma projelerine katılma, ulusal ve uluslar arası seminer ve kongrelere katılma yeterliliklerine sahip olabilmeX
4
Türkçe eğitimi ve öğretimi alanındaki problemlerle ilgili verileri toplama, analiz etme ve yorumlama ile ilgili yeterliliklere sahip olabilmeX
5
Lisans eğitimi sürecinde alınan temel bilgilerin nasıl kullanılacağını kavramak, yeterli olmayan bilgi becerileri tamamlama yeterliliğine sahip olabilmeX
6
Dili doğru bir şekilde kullanır ve dilin doğru bir şekilde kullanılmasını tavsiye eder.X
7
Mesleki yaşamda sürekli gelişmelerden haberdar olmak ve kendini geliştirme yetkinliğine sahip olabilmeX
8
Türkçenin eğitimi ve öğretimindeki temel sorunları görmek, bunlara çözümler üretibilecek akademik yeterliliğe sahip olabilmeX
9
Dildeki değişmeleri takip eder, yeni kullanımları inceler.X
10
Dil öğretimiyle ilgili çağdaş yöntem, teknik ve materyalleri hazırlayabilir ve geliştirebilir.X