GAZİ ÜNİVERSİTESİ BİLGİ PAKETİ - 2019 AKADEMİK YILI

DERS TANIMI
Türk Eğitim Sistemi ve Yükseköğretim/4120004
Dersin Adı: Türk Eğitim Sistemi ve Yükseköğretim
Dersin Kredisi: 3 Ders AKTS : 8
Dersin Yarıyılı: 2 Ders Türü : Seçmeli
DERS BİLGİLERİ
 -- DERSİN DİLİ
  Türkçe
 -- ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I
  Yrd.Doç.Dr. Türker KURT
 -- ÖĞRETİM ELEMANI WEB SİTESİ/SİTELERİ
  http://websitem.gazi.edu.tr/site/turker
 -- ÖĞRETİM ELEMANI E-POSTASI/E-POSTALARI
  turker@gazi.edu.tr
 -- ÖĞRENME ÇIKTILARI
Türkiye'de yükseköğretime ilişkin niceliksel ve niteliksel gelişmeler hakkında bilgi sahibi olur.
Türkiye'de yükseköğretim sisteminin tarihsel gelişimi hakkında bilgi sahibi olur.
Dünyada yükseköğretim ve yükseköğretimin yönetimindeki dönüşümün karakteristiklerini analiz eder ve değerlendirir.
Dünya'da ve Türkiye'de yükseköğretime erişim ve giriş sistemlerini tanır ve bunları eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir.
Türkiye'de yükseköğretimin finansmanında uygulanan yöntemleri tanır, analiz eder ve değerlendirir.
Türkiye'nin yükseköğretim stratejisi hakkında bilgi sahibi olur ve Dünyadaki eğilimler ile karşılaştırmalı olarak inceler.
Avrupa Yükseköğretim Alanı kapsamındaki çalışmaları inceleyerek çözümlemeler yapar.
Yükseköğretimde kalite güvence ve akreditasyon hakkında bilgi sahibi olur.
Türkiye'de yükseköğretim sisteminin karşı karşıya olduğu temel sorunlar ve diğer sorunları irdeler ve bunların çözümlenmesine ilişkin değerlendirmele
 -- DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
  Yüz yüze
 -- DERSİN ÖNKOŞULLARI
  Bu dersin önkoşulu ya da el koşulu bulunmamaktadır.
 -- ÖNERİLEN DERSLER
  Eğitimde Politika Analizi
 --DERS İÇERİĞİ
1. Hafta  Yükseköğretim sistemine genel bakış: Türkiye'de yükseköğretime ilişkin niceliksel ve niteliksel gelişmeler.
2. Hafta  Türkiye'de yükseköğretime ilişkin niceliksel ve niteliksel gelişmeler
3. Hafta  Türkiye'de yükseköğretim sisteminin tarihsel gelişimi
4. Hafta  Yükseköğretim ve yükseköğretimin yönetimindeki dönüşüm
5. Hafta  Yükseköğretim ve yükseköğretimin yönetimindeki dönüşüm
6. Hafta  Yükseköğretime Erişim ve Giriş Sistemi
7. Hafta  Dünyada Yükseköğretimin Finansmanı
8. Hafta  Türkiye'de Yükseköğretimin Finansmanı
9. Hafta  Türkiye'nin Yükseköğretim Stratejisi
10. Hafta  Türkiye'nin yükseköğretim stratejisi
11. Hafta  Avrupa Yükseköğretim Alanı
12. Hafta  Avrupa Yükseköğretim Alanı
13. Hafta  Yükseköğretimde kalite güvence ve akreditasyon
14. Hafta  Türkiye'de yükseköğretim sisteminin karşı karşıya olduğu sorunlar
15. Hafta  
16. Hafta  
 -- ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
  Bloom, A. (1987). The closing of the American Mind. New York: Simon and Schuster Bok. D. (2007).Piyasa ortamında üniversiteler: Yükseköğretimin ticarileşmesi. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları. Celep, C., & Tülübaş, T. (2015) Yükseköğretimin Yönetimi, Nobel Yayın Dağıtım. Doğramacı, İ. (2007).Türkiye’de ve dünyada yükseköğretim yönetimi. Ankara: Meteksan. Ergüder, Ü., Şahin, M., Terzioğlu, T. Vardar, Ö. (2009). Neden bir yükseköğretim vizyonu. İstanbul: İstanbul Politikalar Merkezi. Felt, U. (2003). University autonomy in Europe: Changing paradigms in higher education policy. http://eua.uni-graz.at/Ulrike_Felt.pdf adresinden erişilebilir. Gölpek, F. (2011b). Yükseköğretim Finansman Politikasında Yeni Bir Yaklaşım: Maliyet Paylaşımı. Yükseköğretim Dergisi, 1(1) 25-33. Gür, B. S. & Çelik, Z. (2011). YÖK'ün 30 yılı. Ankara: SETA Rapor. Gürüz, K. (2003). Dünyada ve Türkiye’de yükseköğretim. (Yayın No:4). Ankara: Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi Yayınları Hatip
 -- ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
  Sunuş, Soru-cevap, tartışma, örnek olay incelemesi
 -- STAJ / UYGULAMA
  -
 -- DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
 Ara Sınav
0
0
 Ödev
5
30
 Uygulama
1
30
 Projeler
0
0
 Pratik
0
0
 Quiz
4
40
 Yıliçinin Başarıya Oranı (%)  
60
 Finalin Başarıya Oranı (%)  
40
 -- İŞ YÜKÜ
 Etkinlik  Toplam hafta sayısı  Süre (Haftalık Saat)  Dönem boyu toplam iş yükü
 Haftalık teorik ders saati
14
4
56
 Haftalık uygulamalı ders saati
0
 Okuma Faaliyetleri
9
6
54
 İnternette tarama, kütüphane çalışması
8
5
40
 Materyal tasarlama, uygulama
0
 Rapor hazırlama
5
5
25
 Sunu hazırlama
5
5
25
 Sunum
1
1
1
 Ara sınav ve ara sınava hazırlık
0
 Final sınavı ve final sınavına hazırlık
0
 Diğer
0
 TOPLAM İŞ YÜKÜ: 
201
 TOPLAM İŞ YÜKÜ / 25 : 
8.04
 DERSİN AKTS KREDİSİ: 
8
 -- PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI KATKI DÜZEYLERİ
NO
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI
1
2
3
4
5
1
Eğitim yönetimi, teftişi, planlaması ve ekonomisi alanının bilimsel, toplumsal, psikolojik, tarihsel, teknolojik, felsefi ve ekonomik temellerini bilir ve bu bilgilerini alandaki kuramsal ve uygulamalı çalışmalarına yansıtır.X
2
Eğitim yönetimi, liderliği ve eğitimde politika analizine ilişkin edinilen bilgileri farklı düzeylerdeki eğitim örgütlerinin geliştirilmesi ve etkili yönetilmelerinde uygulayabilmek.X
3
Eğitim yönetimi, liderliği ve eğitimde politika analizine ilişkin model ve yaklaşımları eğitim yönetiminin sorunlarının belirlenmesinde ve çözümlenmesinde kullanır.X
4
Eğitim yönetimine ilişkin ulusal ve uluslararası yönelimleri ve toplumsal talepleri alandaki çalışmalar açısından irdeler ve analiz eder.X
5
Alanda sorunların çözümüne yönelik bilimsel araştırmalardan yararlanarak, analiz sonuçlarını ulusal ve uluslararası platformlarda paylaşır.X
6
Alana ilişkin konulara ve sorunlara yönelik, bilimsel araştırmalara dayalı, ulusal ve uluslararası düzeyde özgün çalışmalar yapar.X
7
Eğitim yönetimi alanına ilişkin çalışmalarında işbirliğinin yollarını arar ve ekip çalışması yapar.X
8
Yabancı bir dili, bilimsel düzeyde yapılan araştırma ve çalışmalarda etkin bir biçimde kullanır.X
9
Alanda sorunların çözümüne yönelik girişim ve çalışmalarda aktif rol alır.X
10
Eleştirel düşünme, problem çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri eğitim yönetimi, teftişi, planlaması ve ekonomisi alanındaki sorunların belirlenmesi ve çözümüne yönelik girişim ve çalışmalarına yansıtır.X
11
Alana yönelik konuların tartışılmasında etkili iletişim becerilerini kullanarak ve bilimsel esaslara dayalı olarak görüşlerini ifade eder ve savunur.X
12
Etik kuralları dikkate alarak alanı ile ilgili konularda karşılaşılan yönetsel, bilimsel, kültürel, toplumsal, yasal ve etik sorunların ortaya konması ve çözümlenmesine yönelik görüş geliştirir.X