GAZI UNIVERSITY INFORMATION PACKAGE - 2019 ACADEMIC YEAR

COURSE DESCRIPTION
DESIGN PSHYCHOLOGY/STF-314-S
Course Title: DESIGN PSHYCHOLOGY
Credits 2 ECTS 2
Semester 6 Compulsory/Elective Elective
COURSE INFO
 -- LANGUAGE OF INSTRUCTION
  Turkish
 -- NAME OF LECTURER(S)
  -
 -- WEB SITE(S) OF LECTURER(S)
  -
 -- EMAIL(S) OF LECTURER(S)
  -
 -- LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT
Know the basic concepts of psychology
Expresses Gestalt Theory
Perceptual process can tell internal and external factors that affect
Develops visual cues for creative and creative sensibility





 -- MODE OF DELIVERY
   The mode of delivery of this course is Face to face
 -- PREREQUISITES AND CO-REQUISITES
  There is no prerequisite or co-requisite for this course.
 -- RECOMMENDED OPTIONAL PROGRAMME COMPONENTS
  There is no recommended optional programme component for this course.
 --COURSE CONTENT
1. Week  Definition of design phenomenon; General, visual perception, visual perception
2. Week  Eye function, seeing physically
3. Week  Detection. Concepts of center, border, road and direction
4. Week  Gestalt theory. Logic execution and intuitive knowledge
5. Week  Definition of creativity. Short history, some sources before creativity can be trained
6. Week  Methods of developing creativity: General methods, hindering creativity
7. Week  Creative analysis and recombination method; Morphological analysis technique, qualification sorting technique, decision making aids and redefinition
8. Week  Midterm exam
9. Week  General modeling and empirical mental processes
10. Week  Creativity in group scale; General brain storm method and psychological processes
11. Week  Developing Synectics or creative power
12. Week  Predictors for Synectics or creative process development, individual sampling, direct sampling, symbolic sampling, imaginary sampling
13. Week  Synectics applications: analysis of a selected topic, group creation, synectics study on generic-specific design case
14. Week  Synectics applications: analysis of a selected topic, group creation, synectics study on generic-specific design case
15. Week  Evaluation of results - presentation
16. Week  Final exam
 -- RECOMMENDED OR REQUIRED READING
  May, R. The Courage to Create, Metis Yayınları
 -- PLANNED LEARNING ACTIVITIES AND TEACHING METHODS
  Lecture, Question & Answer, Demonstration, Drill - Practise
 -- WORK PLACEMENT(S)
  None
 -- ASSESSMENT METHODS AND CRITERIA
 
Quantity
Percentage
 Mid-terms
1
20
 Assignment
1
20
 Exercises
0
0
 Projects
0
0
 Practice
0
0
 Quiz
0
0
 Contribution of In-term Studies to Overall Grade  
40
 Contribution of Final Examination to Overall Grade  
60
 -- WORKLOAD
 Efficiency  Total Week Count  Weekly Duration (in hour)  Total Workload in Semester
 Theoretical Study Hours of Course Per Week
14
2
28
 Practising Hours of Course Per Week
0
 Reading
1
4
4
 Searching in Internet and Library
0
 Designing and Applying Materials
0
 Preparing Reports
1
2
2
 Preparing Presentation
1
2
2
 Presentation
1
2
2
 Mid-Term and Studying for Mid-Term
1
2
2
 Final and Studying for Final
1
2
2
 Other
0
 TOTAL WORKLOAD: 
42
 TOTAL WORKLOAD / 25: 
1.68
 ECTS: 
2
 -- COURSE'S CONTRIBUTION TO PROGRAM
NO
PROGRAM LEARNING OUTCOMES
1
2
3
4
5
1Sanat tarihi, kültürü ve estetik konularına ilişkin bilgiye sahiptir.X
2Sanat ve tasarım materyal, yöntem ve teknikleri konusunda bilgi sahibidir.X
3Grafik tasarım alanındaki yasal düzenlemeler ve işlemler konusunda bilgi sahibidir.
4Sanatsal eleştiri yöntemleri konusunda bilgi sahibidir.
5Sanat ve bilim etiği konusunda bilgi sahibidir.X
6Kuram ve uygulama bütünlüğü sağlar.X
7Grafik tasarım alanına ilişkin yöntem ve teknikleri kullanıp, alt disiplinlerin etkileşimini değerlendirir.X
8Çözümlemeye dayalı yorum becerisine sahiptir.X
9Çok boyutlu algılayabilme, düşünebilme, tasarlayabilme, uygulayabilme becerisini geliştirir.X
10Tek başına, bağımsız olarak ve/veya grup içinde uyumlu ve üretken olarak çalışır. Proje süreçleri içinde etkin olarak yer alır.
11Alanıyla ilgili özgün yapıtlarını toplumla paylaşır ve sonuçlarını değerlendirir.
12Kendi çalışmalarını sorgular. Çözümleyici ve eleştirel düşünür.X
13Kazandığı iletişim becerisi yardımıyla hedef kitlesini tanımlayarak alanı ile ilgili çalışmaları paylaşır.X
14Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.X
15Sanat ve tasarım konusunda ulusal ve uluslararası değerlerin farkındadır.X
16Soyut ve somut kavramları; yaratıcı düşünceye, yenilikçi ve özgün yapıtlara dönüştürebilir.X
17Alanında başarıyla iş yürütebilecek duyarlılığa ve estetik farkındalığa sahiptir.X