GAZI UNIVERSITY INFORMATION PACKAGE - 2019 ACADEMIC YEAR

COURSE DESCRIPTION
DESİGN HISTORY/STF 108
Course Title: DESİGN HISTORY
Credits 2 ECTS 2
Semester 2 Compulsory/Elective Compulsory
COURSE INFO
 -- LANGUAGE OF INSTRUCTION
  Turkish
 -- NAME OF LECTURER(S)
  Assoc. Prof. K. Özlem Alp
 -- WEB SITE(S) OF LECTURER(S)
  http://websitem.gazi.edu.tr/site/aakgul
 -- EMAIL(S) OF LECTURER(S)
  aakgul@gazi.edu.tr
 -- LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT
Ability to discuss basic terms and conseptions regarding design.
Ability to explain the place and function of Bauhause in history of design.
Ability to discuss history of design within social structure.
Ability to evaluate Modern and Postmodern design processes.





 -- MODE OF DELIVERY
  The mode of delivery of this course is Face to face
 -- PREREQUISITES AND CO-REQUISITES
  There is no prerequisite or co-requisite for this course.
 -- RECOMMENDED OPTIONAL PROGRAMME COMPONENTS
  There is no recommended optional programme component for this course.
 --COURSE CONTENT
1. Week  Basic terms and conceptions regarding design.
2. Week  Development process and history of design till Industrial revolution.
3. Week  Industrial revolution.
4. Week  Social structure and design in Europa in 19 th. century.
5. Week  Design theory and Bauhause.
6. Week  Design education.
7. Week  Mid term
8. Week  Industry and design in 20 th. century.
9. Week  Material, technique and function.
10. Week  Esthetics in design.
11. Week  Modern Design, new forms and techniques.
12. Week  Critics of Modernism.
13. Week  Postmodernism.
14. Week  Postmodern Designs.
15. Week  Postmodern Designs.
16. Week  Final exam
 -- RECOMMENDED OR REQUIRED READING
  Art Fundamentals: Theory and Practice. Otto G. Ocvirk, Robert E. Stinton, Philip R. Wigg, 2006. Küçükerman Ender, Endüstri için ürün tasarımında yaratıcılık, İstanbul 1996, Yapı Endüstri Merkezi yayınları. Sağocak, A. Mehtap, Tasarım Tarihi. Vipaş yayınları, Bursa 2003.
 -- PLANNED LEARNING ACTIVITIES AND TEACHING METHODS
  Lecture, Question & Answer, Demonstration
 -- WORK PLACEMENT(S)
  Not applicable for this course.
 -- ASSESSMENT METHODS AND CRITERIA
 
Quantity
Percentage
 Mid-terms
1
40
 Assignment
0
0
 Exercises
0
0
 Projects
0
0
 Practice
0
0
 Quiz
0
0
 Contribution of In-term Studies to Overall Grade  
40
 Contribution of Final Examination to Overall Grade  
60
 -- WORKLOAD
 Efficiency  Total Week Count  Weekly Duration (in hour)  Total Workload in Semester
 Theoretical Study Hours of Course Per Week
14
2
28
 Practising Hours of Course Per Week
0
 Reading
2
3
6
 Searching in Internet and Library
0
 Designing and Applying Materials
0
 Preparing Reports
0
 Preparing Presentation
2
3
6
 Presentation
2
3
6
 Mid-Term and Studying for Mid-Term
0
 Final and Studying for Final
0
 Other
0
 TOTAL WORKLOAD: 
46
 TOTAL WORKLOAD / 25: 
1.84
 ECTS: 
2
 -- COURSE'S CONTRIBUTION TO PROGRAM
NO
PROGRAM LEARNING OUTCOMES
1
2
3
4
5
1Sanat tarihi, kültürü ve estetik konularına ilişkin bilgiye sahiptir.X
2Sanat ve tasarım materyal, yöntem ve teknikleri konusunda bilgi sahibidir.X
3Grafik tasarım alanındaki yasal düzenlemeler ve işlemler konusunda bilgi sahibidir.
4Sanatsal eleştiri yöntemleri konusunda bilgi sahibidir.X
5Sanat ve bilim etiği konusunda bilgi sahibidir.X
6Kuram ve uygulama bütünlüğü sağlar.X
7Grafik tasarım alanına ilişkin yöntem ve teknikleri kullanıp, alt disiplinlerin etkileşimini değerlendirir.X
8Çözümlemeye dayalı yorum becerisine sahiptir.
9Çok boyutlu algılayabilme, düşünebilme, tasarlayabilme, uygulayabilme becerisini geliştirir.
10Tek başına, bağımsız olarak ve/veya grup içinde uyumlu ve üretken olarak çalışır. Proje süreçleri içinde etkin olarak yer alır.
11Alanıyla ilgili özgün yapıtlarını toplumla paylaşır ve sonuçlarını değerlendirir.
12Kendi çalışmalarını sorgular. Çözümleyici ve eleştirel düşünür.
13Kazandığı iletişim becerisi yardımıyla hedef kitlesini tanımlayarak alanı ile ilgili çalışmaları paylaşır.
14Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
15Sanat ve tasarım konusunda ulusal ve uluslararası değerlerin farkındadır.X
16Soyut ve somut kavramları; yaratıcı düşünceye, yenilikçi ve özgün yapıtlara dönüştürebilir.X
17Alanında başarıyla iş yürütebilecek duyarlılığa ve estetik farkındalığa sahiptir.