GAZI UNIVERSITY INFORMATION PACKAGE - 2019 ACADEMIC YEAR

COURSE DESCRIPTION
HISTORY OF GRAPHIC DESIGN/GRF-214
Course Title: HISTORY OF GRAPHIC DESIGN
Credits 2 ECTS 2
Semester 4 Compulsory/Elective Compulsory
COURSE INFO
 -- LANGUAGE OF INSTRUCTION
  Turkish
 -- NAME OF LECTURER(S)
  Assist. Prof. Can ŞAHİN
 -- WEB SITE(S) OF LECTURER(S)
  http://www.websitem.gazi.edu.tr/site/sahinc
 -- EMAIL(S) OF LECTURER(S)
  sahinc@gazi.edu.tr
 -- LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT
Will be able to explain the graphic design history periods cave paintings till Bauhaus
Knows reflections of the political, culturalsocial changings into visual language of the eras
Knows the features of the erasgraphic design products of this periods by means of design principles
Knows designers which had a great impact at graphic design history.
Knows the features of the period that had choosen by him/her
Accomodates the graphic design productthe perioddisplays it
Presents it by making explanations at the end of the class session
Will be able to present his/her research weekly
Knows presentation techniquesapplies
 -- MODE OF DELIVERY
  The mode of delivery of this course is Face to face
 -- PREREQUISITES AND CO-REQUISITES
  There is no prerequisite or co-requisite for this course.
 -- RECOMMENDED OPTIONAL PROGRAMME COMPONENTS
  There is no recommended optional programme component for this course.
 --COURSE CONTENT
1. Week  Meetingexplanation about the course
2. Week  Selection of presentation concepts
3. Week  Early visual language systems, the latin alphabet, the development of typography
4. Week  Early Period Manus, Johann Gutenberg & The Invention of Movable Press
5. Week  Early Renessaince Period, Humanism, Albrecht Dürer, The German Illustrated Book, The Golden Age of Typography in France
6. Week  The Victorian Era, The ArtsCrafts Movement
7. Week  The Victorian Era, The ArtsCrafts Movement
8. Week  Mid-term examination
9. Week  Art Nouveau
10. Week   Cubism
11. Week  Surrealism
12. Week   Futurism, Dada
13. Week  Russian Suprematism & Constructivism
14. Week  De Stijl
15. Week  Bauhaus
16. Week  Final Exam
 -- RECOMMENDED OR REQUIRED READING
  Meggs, P. (1998) A History of Graphic Design. C.A: John Wiley & Sons, Inc. Clair, K. (1999) A Typographic Workbook. N.Y: Johnn Wiley & Sons, Inc.
 -- PLANNED LEARNING ACTIVITIES AND TEACHING METHODS
  Lecture, Question & Answer, Demonstration, Drill - Practise
 -- WORK PLACEMENT(S)
  there isnt need staj
 -- ASSESSMENT METHODS AND CRITERIA
 
Quantity
Percentage
 Mid-terms
1
25
 Assignment
1
10
 Exercises
1
10
 Projects
1
10
 Practice
0
0
 Quiz
0
0
 Contribution of In-term Studies to Overall Grade  
40
 Contribution of Final Examination to Overall Grade  
60
 -- WORKLOAD
 Efficiency  Total Week Count  Weekly Duration (in hour)  Total Workload in Semester
 Theoretical Study Hours of Course Per Week
14
2
28
 Practising Hours of Course Per Week
0
0
0
 Reading
3
3
9
 Searching in Internet and Library
3
3
9
 Designing and Applying Materials
0
0
0
 Preparing Reports
1
3
3
 Preparing Presentation
1
4
4
 Presentation
1
4
4
 Mid-Term and Studying for Mid-Term
1
2
2
 Final and Studying for Final
1
2
2
 Other
0
 TOTAL WORKLOAD: 
61
 TOTAL WORKLOAD / 25: 
2.44
 ECTS: 
2
 -- COURSE'S CONTRIBUTION TO PROGRAM
NO
PROGRAM LEARNING OUTCOMES
1
2
3
4
5
1Sanat tarihi, kültürü ve estetik konularına ilişkin bilgiye sahiptir.X
2Sanat ve tasarım materyal, yöntem ve teknikleri konusunda bilgi sahibidir.X
3Grafik tasarım alanındaki yasal düzenlemeler ve işlemler konusunda bilgi sahibidir.X
4Sanatsal eleştiri yöntemleri konusunda bilgi sahibidir.X
5Sanat ve bilim etiği konusunda bilgi sahibidir.X
6Kuram ve uygulama bütünlüğü sağlar.X
7Grafik tasarım alanına ilişkin yöntem ve teknikleri kullanıp, alt disiplinlerin etkileşimini değerlendirir.X
8Çözümlemeye dayalı yorum becerisine sahiptir.X
9Çok boyutlu algılayabilme, düşünebilme, tasarlayabilme, uygulayabilme becerisini geliştirir.X
10Tek başına, bağımsız olarak ve/veya grup içinde uyumlu ve üretken olarak çalışır. Proje süreçleri içinde etkin olarak yer alır.X
11Alanıyla ilgili özgün yapıtlarını toplumla paylaşır ve sonuçlarını değerlendirir.X
12Kendi çalışmalarını sorgular. Çözümleyici ve eleştirel düşünür.X
13Kazandığı iletişim becerisi yardımıyla hedef kitlesini tanımlayarak alanı ile ilgili çalışmaları paylaşır.X
14Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.X
15Sanat ve tasarım konusunda ulusal ve uluslararası değerlerin farkındadır.X
16Soyut ve somut kavramları; yaratıcı düşünceye, yenilikçi ve özgün yapıtlara dönüştürebilir.X
17Alanında başarıyla iş yürütebilecek duyarlılığa ve estetik farkındalığa sahiptir.X