GAZI UNIVERSITY INFORMATION PACKAGE - 2019 ACADEMIC YEAR

COURSE DESCRIPTION
Approaches to Learning and Teaching Arabic/ARÖ201
Course Title: Approaches to Learning and Teaching Arabic
Credits 2 ECTS 3
Course Semester 3 Type of The Course Compulsory
COURSE INFORMATION
 -- (CATALOG CONTENT)
 -- (TEXTBOOK)
 -- (SUPPLEMENTARY TEXTBOOK)
 -- (PREREQUISITES AND CO-REQUISITES)
 -- LANGUAGE OF INSTRUCTION
  Turkish-Arabic
 -- COURSE OBJECTIVES
 -- COURSE LEARNING OUTCOMES
Arapçada kullanılan öğretim yöntem ve tekniklerinden haberdar olma.
Arapçada kelime türetme yöntemlerinin öğrenilmesi.
Arapça ve Türkçe seslerin farklılıklarının anlaşılması.
Arapça ses problemlerinin giderilmesinin öğrenilmesi.
Arapça kelime yapısının öğrenilmesi ve öğretilmesinin Sağlanması.
Arapçadaki yaygın bazı kalıpların öğrenilmesi.
Arapçadaki kalıpların öğretilme yönteminin kazandırılması.
Arapçadaki en küçük çiftlerin öğrenilmesi.
Arapçadaki en küçük çiftlerin öğretilme yönteminin kazandırılması.
Arapça dil becerilerinin kazanılmasında tekrar türlerinin öğrenilmesi.

 -- MODE OF DELIVERY
  Bu ders sadece yüz yüze eğitim şeklinde yürütülmektedir.
 --WEEKLY SCHEDULE
1. Week  Dilin Tanımı, Dilin Özellikleri, Dilbilim, Arap Dilinin Önemi.
2. Week  Yabancı Dil Öğretim Metotları, 1-Gramer ve Çeviri Metodu, 2-Direkt Metot.
3. Week  3-Duyup -Konuşma Metodu, 4-Seçmeli Metot. Öğretim Metotlarını Etkileyen Faktörler, Program Türleri, Etkin Öğretim.
4. Week  Öğretim Metotlarını Etkileyen Faktörler, Program Türleri, Etkin Öğretim.
5. Week  Seslerin Öğretimi, Arapça’daki Sessizler (Ünsüzler), Arapça’daki Sesliler (Ünlüler), Bazı Telâffuz Sorunları.
6. Week  Vize Sınavları.
7. Week  Dil Kalıplarının Öğretimi, Gramer Teorileri, Geleneksel Teori, Direkt OluşumDil Kalıplarının Öğretimi, Gramer Teorileri, Geleneksel Teori, Direkt Oluşum Teorisi, Kalıplar Teorisi, Dönüşüm Teorisi.
8. Week  Dört Teori ve Öğretim, Gramatik-Dilbilgisel Anlam, Gramatik-Dilbilgisel Anlamın Öğretimi, Cümle ve Kalıp.
9. Week  Kalıplar Üzerine Alıştırma (Uygulama) Yapma, Sabit Haneye Bedel Getirme,
10. Week  Değişik Hanelere Bedel Getirme, Basit Bedel Getirme.
11. Week  Birden Fazla Haneye Bedel Getirme, Sözlü Anahtar Sözcükle Anahtar Sözcüğün Resim Olarak Verildiği Bedel Getirme, Somut Şeyler Göstererek Yapılan Bedel Getirme.
12. Week  Etkisiz -Pasif Anahtar Sözcükle Bedel Getirme, Aktif Anahtar Sözcükle Bedel Getirme, Birikmeli (Yığılmalı) Bedel Getirme, Birikmesiz Bedel Getirme, Halkalı Alıştırma, Zincirleme Alıştırma, Dörtlü Alıştırma, Birleştirme Alıştırması, Ekleme Alıştırması,
13. Week  Etkisiz -Pasif Anahtar Sözcükle Bedel Getirme, Aktif Anahtar Sözcükle Bedel Getirme, Birikmeli (Yığılmalı) Bedel Getirme, Birikmesiz Bedel Getirme, Halkalı Alıştırma, Zincirleme Alıştırma, Dörtlü Alıştırma, Birleştirme Alıştırması, Ekleme Alıştırması, Tamamlamalı Alıştırma.
14. Week  Dönüştürme Alıştırması, Açılma (Genişleme) Alıştırması, Yerine Koyma (Bedel Koyma) Alıştırması, Boşluğu Doldurma Alıştırması, Düzenleme Alıştırması,
15. Week   Çoktan Seçmeli Alıştırma, Harekelendirme Alıştırması, Formu Doğrultma Alıştırması.
16. Week  Kalıplar ve Konumlar (Pozisyonlar), Genel İlkeler, Dil Kalıbının Sunuluşu.
 -- TEACHING and LEARNING METHODS
 -- ASSESSMENT CRITERIA
 
Quantity
Total Weighting (%)
 Midterm Exams
1
30
 Assignment
1
10
 Application
0
0
 Projects
0
0
 Practice
0
0
 Quiz
0
0
 Percent of In-term Studies  
40
 Percentage of Final Exam to Total Score  
60
 -- WORKLOAD
 Activity  Total Number of Weeks  Duration (weekly hour)  Total Period Work Load
 Weekly Theoretical Course Hours
14
2
28
 Weekly Tutorial Hours
0
 Reading Tasks
0
 Searching in Internet and Library
0
 Material Design and Implementation
0
 Report Preparing
0
 Preparing a Presentation
12
1
12
 Presentation
12
1
12
 Midterm Exam and Preperation for Midterm Exam
13
1
13
 Final Exam and Preperation for Final Exam
0
 Other (should be emphasized)
0
 TOTAL WORKLOAD: 
65
 TOTAL WORKLOAD / 25: 
2.6
 Course Credit (ECTS): 
3
 -- COURSE'S CONTRIBUTION TO PROGRAM
NO
PROGRAM LEARNING OUTCOMES
1
2
3
4
5
1

1)Teachers-to-be who know modern Arabic language. 2)Use Arabic language appropriately and effectively and have skills to be able to communicate with pupils effectively 3)Become teacher who is dedicated to Ataturk’s Principles and Reforms, believing in democracy, and conscious about Turkish national, spiritual, moral and cultural values and sensitive towards these values in their profession. 4)Acquire sufficient pedagogical content knowledge in primary education; know and apply contemporary teaching, measurement and assessment methods and techniques 5)Acquire sufficient technical and pedagogical skills in using information and communications technology for educational purposes 6)Acquire foreign language skills at the level of following resources written in foreign languages 7)Sensitive towards society, environment, human beings, art and sport activities around them and educate young ones who support lifelong learning and are beneficial to society, confident about the future, critical and explorers 8)Know the basic learning fields and objectives of the primary education curriculum

X
22)Use Arabic language appropriately and effectively and have skills to be able to communicate with pupils effectivelyX
33)Become teacher who is dedicated to Ataturk’s Principles and Reforms, believing in democracy, and conscious about Turkish national, spiritual, moral and cultural values and sensitive towards these values in their profession.
44)Acquire sufficient pedagogical content knowledge in primary education; know and apply contemporary teaching, measurement and assessment methods and techniquesX
55)Acquire sufficient technical and pedagogical skills in using information and communications technology for educational purposesX
66)Acquire foreign language skills at the level of following resources written in foreign languagesX
77)Sensitive towards society, environment, human beings, art and sport activities around them and educate young ones who support lifelong learning and are beneficial to society, confident about the future, critical and explorers
88)Know the basic learning fields and objectives of the primary education curriculumX
98)Know the basic learning fields and objectives of the primary education curriculumX
108)Know the basic learning fields and objectives of the primary education curriculumX
 -- NAME OF LECTURER(S)
   (Dr. Öğretim Üyesi Cihaner AKÇAY)
 -- WEB SITE(S) OF LECTURER(S)
   (http://www.websitem.gazi.edu.tr/cihaner/)
 -- EMAIL(S) OF LECTURER(S)
   (cihaner@gazi.edu.tr)