GAZİ ÜNİVERSİTESİ BİLGİ PAKETİ - 2019 AKADEMİK YILI

DERS TANIMI
TEMEL BİYOKİMYA/TBY-1010
Dersin Adı: TEMEL BİYOKİMYA
Dersin Kredisi: 2 Ders AKTS : 5
Dersin Yarıyılı: 1 Dersin Türü : Zorunlu
DERS BİLGİLERİ
 -- DERS KATALOG TANIMI (İÇERİĞİ)
 -- TEMEL DERS KİTABI
 -- YARDIMCI DERS KİTAPLARI
 -- DERSİN ÖNKOŞULLARI
 -- DERSİN DİLİ
  Türkçe
 -- DERSİN AMACI ve HEDEFİ
 -- DERSİN ÖĞRENİM ÇIKTILARI
Biyokimya'nın tanımı, canlılığın tanımı, organik kimyanın tanımı,
Organik kimyada fonksiyonel gruplar, kimyasal bağ kavramı, orbital kavramı, asit baz kavramı,tamponlar
Karbonhidratların tanımı,kimyasal yapıları
glikojen, nişasta gibi makromoleküler karbohidratlar
Lipitler
Lipitlerin taşınma şekilleri hücrede bulunmaları
Amino asitler
Proteinler
Nükleik asitler
Elektrolitler, nöromediyatörler,

 -- DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
  Bu ders sadece yüz yüze eğitim şeklinde yürütülmektedir.
 --DERSİN HAFTALIK DAĞILIMI
1. Hafta  karbonun özellikleri, canlılığın tasemel elementi olarak seçilme sebebi, canlılığın oluşumu ile ilgili çalışmalar ve teoriler
2. Hafta  Fonksiyonel gruplaralkoller, karbonil grubu taşıyanlar, karboksilik asitler, asitlerin kuvvetlliliği, pH, pKa tanımları,Hendearson hasselbalch denklem
3. Hafta  Aminler, amidler,aromatik yapılar,
4. Hafta   Karbonhidratların genel formülleri, trioz, tetroz, pentoz, hegzos ve heptozlar, halkalı yapılar, anomerik yapılar, glikoz ve fruktozun açık kapalı for
5. Hafta   Glikojenin yapısı, dallanma yerleri, çekirdeği, amiloz ve amilopektinin yapıları
6. Hafta  Proteinlerin yapıtaşları olan aminoasitlerin moleküler yapıları, gruplandırılmaları, peptid bağı oluşturmaları
7. Hafta   Proteinlerin primer, sekonder ve tersiyer yapıları, protein örnekleri(kandan dokudan örnekler,
8. Hafta  Lipitlerin sınflandırılmaları, yağa asitleri, fromülleri doymuş ve doymamaış olanlar, omega-3 yapısında olanlar
9. Hafta  Triglisertiler, kolestrol,fosfolitleri, bunların kanda taşınma şekilleri olan lipoproteinler.
10. Hafta  Enzinmler, sınıflandırlmalrı, etkilerinin formüllerle gösterilmesi
11. Hafta  Nükleik asitlerin yapıları, bazlar,
12. Hafta  DNA,RNA, ATP, NAD ve FAD formülleri
13. Hafta  Elektrolitlerin sinir iletiminde yeri, sodyum ve potasyum, nöromediyatörler, su metabolizmasında görevleri
14. Hafta  Kalsiyum, mağnezyum, klorür, fosfat vücuttaki şekilleri
15. Hafta  Demir, transferrin, hemosiderin, hemoglobin ilişkileri, hem0oglbinin yapısı, yıkım ürünleri, bilüribin, serbest ve bağlı bilüribinler,
16. Hafta  kanama, pıtılaşma, pıhtının çözülmesiyle ilgili kabaca mekanizmalar
 -- ÖĞRETİM FAALİYETLERİ
 -- DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ
 
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
 Ara Sınav
1
35
 Ödev
1
5
 Uygulama
0
0
 Projeler
0
0
 Pratik
0
0
 Quiz
0
0
 Dönemiçi Çalışmaların Yıliçi Başarıya Oranı (%)  
40
 Finalin Başarıya Oranı (%)  
60
 -- DERSİN İŞ YÜKÜ
 Etkinlik  Toplam hafta sayısı  Süre (Haftalık Saat)  Dönem boyu toplam iş yükü
 Haftalık teorik ders saati
16
2
32
 Haftalık uygulamalı ders saati
0
0
0
 Okuma Faaliyetleri
14
2
28
 İnternette tarama, kütüphane çalışması
8
2
16
 Materyal tasarlama, uygulama
0
0
0
 Rapor hazırlama
3
1
3
 Sunu hazırlama
4
3
12
 Sunum
14
2
28
 Ara sınav ve ara sınava hazırlık
2
1
2
 Final sınavı ve final sınavına hazırlık
3
1
3
 Diğer
1
1
1
 TOPLAM İŞ YÜKÜ: 
125
 TOPLAM İŞ YÜKÜ / 25 : 
5
 DERSİN AKTS KREDİSİ: 
5
 -- PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI KATKI DÜZEYLERİ
NO
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI
1
2
3
4
5
1
Hücre ve dokuyla ilgili biyokimyasal kavramları tanımlar ve insan metabolizmasındaki rolünü ifade eder.X
2
İlgili derste öğrenilen bilgileri, diğer kavramlarla ilişkilendirir, yeni kavram, fikir ve yaklaşımları farklı boyutları ile analiz eder, bilimsel ve eleştirel olarak yaklaşır; yeni yaklaşımlar, çözüm önerileri geliştirir.X
3
Sağlık ve hastalık durumlarında biyokimyasal değişimleri ayırt eder.X
4
İnsan vücudundaki moleküler mekanizmaları ifade eder.X
5
Biyokimyasal ölçüm yöntemlerini ve ilgili konuda geçen mekanizmaların laboratuvar uygulamalarını açıklarX
6
Biyokimya alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar dahil diğer teknolojik araçlar ile alana özgü olan cihaz ve aletleri ileri düzeyde kullanarak gerekli incelemeyi yapar, problem ve sorunları çözümler, elde edilen sonuçları değerlendirirX
7
Biyokimyasal ölçüm yöntemlerini uygular, sonuçları analiz eder ve değerlendirir, cihazlarda oluşan hataları değerlendirerek çözüm yolları üretir.X
8
Güncel literatürden faydalanarak kanıta dayalı tıp becerilerini uygular, araştırmanın sonuçlarını sunar ve yorumlarX
9
İstatistik temel kavramlarını uygular, karşılaştırır, bulgulardan sonuç çıkarır ve yorumlarX
10
Kendi başına araştırma planlar, sonuçlandırır ve rapor yazarX
11
Tez çalışması sırasında ortaya çıkacak sorunlara çözüm önerileri getirirX
12
Konuyla ilgili sözlü yazılı sunum yapar, ulusal dergilerde makale yayınlar.X
13
Yaşam boyu öğrenme bilincini kazanır ve uygular, kanıta dayalı uygulamaları takip eder ve konusuyla ilgili kanıt oluşturacak araştırmalar yapar.X
14
Bilim alanı ile ilgili grupları tanır, toplantılara katılır, alanı ile ilgili bilgilerini ve özgün görüşünü paylaşır.X
15
Yabancı dilde sözlü ve yazılı iletişim kurar.X
16
Bilim etiği ve uygulamaları konusunda aldığı eğitimi uygular.X
17
Çalışmalara ait verilerin toplanması , arşivlenmesi, sonuçların yorumlanması ve bunları yaparken etik değerlere sadık kalınması konusunda uygulayıcı ve örnek olur.X
18
Multidisipliner çalışmalara katılır.X
19
Bulunduğu toplumun örf ve adetlerini bilir ve uygular.X
20
Alanı ile ilgili stratejik planlama yapar, ülke politikalarını takip eder, ulusal ve uluslar arası sağlık politikası çalışmalarına biyokimyasal konularda katkıda bulur.X
 -- ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I
   (Doç.Dr. Cengiz KARAKAYA)
 -- ÖĞRETİM ELEMANI WEB SİTESİ/SİTELERİ
   (https://websitem.gazi.edu.tr/site/karakayac)
 -- ÖĞRETİM ELEMANI E-POSTASI/E-POSTALARI
   (karakayac@gazi.edu.tr)