GAZİ ÜNİVERSİTESİ BİLGİ PAKETİ - 2019 AKADEMİK YILI

DERS TANIMI
GÖSTERGEBİLİME GİRİŞ/TET 507
Dersin Adı: GÖSTERGEBİLİME GİRİŞ
Dersin Kredisi: 3 Ders AKTS : 7.5
Dersin Yarıyılı: 1 Ders Türü : Seçmeli
DERS BİLGİLERİ
 -- DERSİN DİLİ
   Türkçe
 -- ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I
  Doç. Dr. K. Özlem Alp
 -- ÖĞRETİM ELEMANI WEB SİTESİ/SİTELERİ
  http://websitem.gazi.edu.tr/site/aakgul
 -- ÖĞRETİM ELEMANI E-POSTASI/E-POSTALARI
  aakgul@gazi.edu.tr
 -- ÖĞRENME ÇIKTILARI
Göstergebilime ilişkin temel terim ve kavramları açıklayabilme,
Tarihsel süreci içerisinde göstergebilime ilişkin kuramları açıklayabilme,
Göstergebilim kuramcılarını ve özelliklerini kavrayabilme,
Herhangi bir göstergenin temel niteliklerini tartışabilme,
Göstergebilime ilişkin temel yaklaşımları tartışabilme,
Yapısal ve postyapısal göstergebilimin temel ve uygulamalı alanlarını kavrayabilme



 -- DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
  Bu ders sadece yüz yüze eğitim şeklinde yürütülmektedir.
 -- DERSİN ÖNKOŞULLARI
  Bu dersin önkoşulu bulunmamaktadır.
 -- ÖNERİLEN DERSLER
  Bu dersle ilişkili önerilen başka dersler bulunmamaktadır.
 --DERS İÇERİĞİ
1. Hafta  Göstergebilime ilişkin temel terimler ve kavramlar,
2. Hafta  Göstergebilimin tanımı, niteliği, özellikleri ve kapsamı
3. Hafta  Göstergenin temel nitelikleri, gösteren, gösterilen ve nesne
4. Hafta  Göstergenin temel nitelikleri, anlam, metafor, zihinsel tasarım
5. Hafta  Nesne, sembolik nesne, gösterge nesnesi
6. Hafta   İşaret ve sembol,
7. Hafta  Ara sınav
8. Hafta  Göstergebilimin tarihsel gelişimi,
9. Hafta  Yapısal Dilbilim ve Göstergebilim kuramları ve kuramların oluşum süreci,
10. Hafta  Göstergebilim kuramcıları (C.S. Pıerce , F. Sassure)
11. Hafta   Yapısal göstergebilim ekolleri
12. Hafta  Yapısal göstergebilim uygulamaları
13. Hafta  1960 sonrası postyapısalcı göstergebilim yaklaşımları
14. Hafta  Göstergebilime ilişkin güncel yaklaşımlar ve uygulamalar
15. Hafta  Görsel göstergelerde anlam, yapı ve sorunsallar
16. Hafta  Final sınavı
 -- ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
  Barthes, R. (1997), Göstergebilimsel Serüven, çev: Mehmet Rifat&Sema Rifat, Yapı Kredi, İstanbul. Eco, U. (2008), Yorum ve Aşırı Yorum, çev: Kemal Atakay, Can, İstanbul. Guiraud, P. (1999), Anlambilim (La Semantique), çev: Berke Vardar, Multi Lingual, İstanbul. Hortin, J. A. (1980), Visual Literacy and Visual Thinking, Erıc Document. ED 214522. Pettersson, R. (1993). Visual Information. Edu. Tec. Pub. Englewood Cliff, New Jersey. Rifat, M. (2007), Homo Semioticus ve Genel Göstergebilim Sorunları, Yapı Kredi, İstanbul.
 -- ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
  Teorik anlatım, soru-cevap, tartışma.
 -- STAJ / UYGULAMA
  Bu ders için uygun değildir.
 -- DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
 Ara Sınav
1
20
 Ödev
1
20
 Uygulama
0
0
 Projeler
0
0
 Pratik
0
0
 Quiz
0
0
 Yıliçinin Başarıya Oranı (%)  
40
 Finalin Başarıya Oranı (%)  
60
 -- İŞ YÜKÜ
 Etkinlik  Toplam hafta sayısı  Süre (Haftalık Saat)  Dönem boyu toplam iş yükü
 Haftalık teorik ders saati
14
3
42
 Haftalık uygulamalı ders saati
0
 Okuma Faaliyetleri
5
8
40
 İnternette tarama, kütüphane çalışması
6
8
48
 Materyal tasarlama, uygulama
0
 Rapor hazırlama
2
6
12
 Sunu hazırlama
2
6
12
 Sunum
2
6
12
 Ara sınav ve ara sınava hazırlık
1
6
6
 Final sınavı ve final sınavına hazırlık
1
5
5
 Diğer
0
 TOPLAM İŞ YÜKÜ: 
177
 TOPLAM İŞ YÜKÜ / 25 : 
7.08
 DERSİN AKTS KREDİSİ: 
7.5
 -- PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI KATKI DÜZEYLERİ
NO
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI
1
2
3
4
5
1
Tekstil tasarımı alanında sanat, kültür ve estetik konularına ilişkin bilgi, beceri, alışkanlık ve değerleri mesleğinde yaratıcı ve üretken biçimde kullanabilmeX
2
Tekstil tasarımı alanında tasarım prensiplerine dayanarak uygun malzeme seçer ve bunları mesleğinde yaratıcı ve üretken olarak kullanabilme
3
Tekstil tasarımı ile ilgili sanatsal ve teknik temel kavramları alanında etkin bir şekilde kullanabilmeX
4
Tekstil tasarımı alanına ilişkin sanat, tasarım, bilim ve meslek etiği konularında uyulması gereken temel prensipleri mesleğinde uygulayabilmeX
5
Tekstil tasarımı alanında sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilmeX
6
Çalışmalarında sahip olduğu bilimsel araştırma yöntemleri bilgisini ve problem çözme ve araştırma becerisini kullanabilmeX
7
Tekstil tasarımı alanında ortaya çıkan sorunları çözümlemeye dayalı yorum becerisi ile çok boyutlu algılar, yaratıcı düşünme, hipotez geliştirme, veri toplama, yorumlama ile açıklar, çözüm bulur ve buna göre tasar oluşturabilmeX
8
Teknolojik gelişmelere dayalı, yenilikçi, özgün tekstil desen ve koleksiyon tasarımları yapabilme
9
Tekstil tasarımı sunum tekniklerini (illüstrasyon, portfolyo hazırlama, multimedya vs. ) etkin bir şekilde kullanabilme
10
Tekstil tasarımı alanında mesleği ile ilgili mevzuatlara, ilkelere, değerlere, mesleki ve etik kurallarına uygun davranabilme
11
Tanımlanmış bir hedef doğrultusunda bir süreci çözümleyebilir ve tasarlayabilmeX
12
Tekstil tasarımı alanında sahip olduğu bireysel çalışma ve bağımsız karar verebilme yetisini ve grup içinde uyumlu ve üretken olarak çalışabilme becerisini rasyonel bir şekilde kullanabilmeX
13
Hayat boyu öğrenmenin önemini benimseyip, tekstil tasarımı ve teknolojisi alanındaki gelişmeleri izleyerek kendini geliştirebilmeX