GAZİ ÜNİVERSİTESİ BİLGİ PAKETİ - 2019 AKADEMİK YILI

DERS TANIMI
GELENEKSEL TÜRK EL SANATLARININ (ZANAATLAR) KAYNAK VE SORUNLARI/GTS 521
Dersin Adı: GELENEKSEL TÜRK EL SANATLARININ (ZANAATLAR) KAYNAK VE SORUNLARI
Dersin Kredisi: 3 Ders AKTS : 7.5
Dersin Yarıyılı: 1 Ders Türü : Seçmeli
DERS BİLGİLERİ
 -- DERSİN DİLİ
  Türkçe
 -- ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I
  Doç. Dr. Sevay Atılgan
 -- ÖĞRETİM ELEMANI WEB SİTESİ/SİTELERİ
  sevay_a@yahoo.co.uk
 -- ÖĞRETİM ELEMANI E-POSTASI/E-POSTALARI
  atilgans@gazi.edu.tr
 -- ÖĞRENME ÇIKTILARI
Geleneksel Türk el sanatları terminolojisi: Kavramlar ve sorunlar hakkında bilgi edinilir.
Geleneksel Türk el sanatları metodolojisi ve sorunları hakkında bilgi edinilir.
Geleneksel Türk el sanatlarının kaynakları hakkında bilgi edinilir.
Farklı disiplinlerin geleneksel Türk el sanatlarına yaklaşımları ve sorunları hakkında bilgi edinilir.
Geleneksel Türk el sanatlarının sınıflandırılması problemi hakkında bilgi edinilir.
Geçmişte ve günümüzde bilinen geleneksel Türk el sanatları hakkında bilgi edinilir.
Geleneksel Türk el sanatlarının bugünkü durumu : Üretim koşulları ve sorunları hakkında bilgi edinilir.
Geleneksel Türk el sanatlarının bugün yaşayan ustaları ve sorunları hakkında bilgi edinilir.
Teknolojik gelişmeler karşısında geleneksel Türk el sanatları : yozlaşma ve sorunları hakkında bilgi edinilir.
Resmi kurum ve kuruluşların geleneksel Türk el sanatlarını koruma ve yaşatma programları hakkında bilgi edinilir.
 -- DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
  Bu ders sadece yüz yüze eğitim şeklinde yürütülmektedir.
 -- DERSİN ÖNKOŞULLARI
  Bu dersin önkoşulu yada eş koşulu bulunmamaktadır.
 -- ÖNERİLEN DERSLER
  Bu dersle ilişkili önerilen başka dersler bulunmamaktadır.
 --DERS İÇERİĞİ
1. Hafta  Geleneksel Türk el sanatları terminolojisi: Kavramlar ve sorunlar
2. Hafta  Geleneksel Türk el sanatları metodolojisi ve sorunlar
3. Hafta  Geleneksel Türk el sanatlarının kaynakları
4. Hafta  Tarihi kaynaklarda geleneksel Türk el sanatlarının gelişimi
5. Hafta  Farklı disiplinlerin geleneksel Türk el sanatlarına yaklaşımları ve sorunlar
6. Hafta  Geleneksel Türk el sanatlarının sınıflandırılması problemi
7. Hafta  Tarihi kaynaklarda adı geçen ancak günümüzde varlığını sürdüremeyen geleneksel Türk el sanatları
8. Hafta  Ara Sınav
9. Hafta  Varlığını günümüzde de sürdüren geleneksel Türk el sanatları
10. Hafta  Geleneksel Türk el sanatlarının bugünkü durumu : Üretim koşulları ve sorunlar
11. Hafta  Geleneksel Türk el sanatlarının bugün yaşayan ustaları ve sorunlar
12. Hafta  Teknolojik gelişmeler karşısında geleneksel Türk el sanatları : yozlaşma ve sorunlar
13. Hafta  Resmi kurum ve kuruluşların geleneksel Türk el sanatlarını koruma ve yaşatma programları
14. Hafta  Geleneksel Türk el sanatlarının yaşatılmasına dair bilimsel görüş ve çözüm önerileri
15. Hafta  
16. Hafta  
 -- ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
  Cumhuriyetin 50. Yılında Esnaf ve Sanatkar, Türkiye Esnaf ve Sanatkarları Konfederasyonu, Güneş Matbaacılık, Ankara 1973. BARIŞTA , H.Örcün., Turkish Handicrafts, Ministry of Culture And Tourism Publications: 974, Art Book Series: 11,1985 (Expo 85 için hazırlanan genişletilmiş baskı). BARIŞTA , H.Örcün., Türk El Sanatları, Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları, 975, Sanat Eserler Dizisi, 11, Ankara, 1988,( Türkçe baskı). BAYRAM, Mikâil, Ahi Evren ve Ahi Teşkilâtı’nın Kuruluşu, Damla Matbaacılık, Konya 1991. ŞEKER, Mehmet, İbn-i Batuta'ya Göre Anadolu'nun Sosyal, Kültürel ve İktisadi Hayatı ile Ahilik, Ankara 1993. ERKEN, Veysi, Bir Sivil Örgütlenme Modeli: Ahilik , Ankara 1998. BARIŞTA, H. Örcün, Türkiye Cumhuriyeti Dönemi Halk Plastik Sanatları, Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları, Ankara 2005. OĞUZ, M. Öcal, “Ulusal Kalıtın Küreselleştirilmesi ve Türk El Sanatları”, Milli Folklor, S.54, Ankara 2002, ss.5-10. TOURNEFORT, Joseph, P. de, Tournefort Seyaha
 -- ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
  Anlatım, Soru-Yanıt, Gösterme, Uygulama - Alıştırma
 -- STAJ / UYGULAMA
  YOK
 -- DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
 Ara Sınav
1
50
 Ödev
1
50
 Uygulama
0
0
 Projeler
0
0
 Pratik
0
0
 Quiz
0
0
 Yıliçinin Başarıya Oranı (%)  
40
 Finalin Başarıya Oranı (%)  
60
 -- İŞ YÜKÜ
 Etkinlik  Toplam hafta sayısı  Süre (Haftalık Saat)  Dönem boyu toplam iş yükü
 Haftalık teorik ders saati
14
3
42
 Haftalık uygulamalı ders saati
0
 Okuma Faaliyetleri
12
4
48
 İnternette tarama, kütüphane çalışması
10
7
70
 Materyal tasarlama, uygulama
0
 Rapor hazırlama
1
6
6
 Sunu hazırlama
1
4
4
 Sunum
1
1
1
 Ara sınav ve ara sınava hazırlık
1
4
4
 Final sınavı ve final sınavına hazırlık
0
 Diğer
0
 TOPLAM İŞ YÜKÜ: 
175
 TOPLAM İŞ YÜKÜ / 25 : 
7
 DERSİN AKTS KREDİSİ: 
7.5
 -- PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI KATKI DÜZEYLERİ
NO
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI
1
2
3
4
5
1
Lisans düzeyi yeterliklerine dayalı olarak Geleneksel Türk Sanatları alanında gerekli bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirir.X
2
Geleneksel Türk Sanatlarının diğer sanatlarla olan disiplinlerarası etkileşimini kavrarX
3
Bireysel ve grup çalışmalarında sorumluluk alabilme ve alınan görevi etkin bir şekilde yerine getirir.X
4
Geleneksel Türk Sanatlarında uzmanlık için gerekli olan teknik bilgi ve beceriyi öğrenip çalışmalarında kullanır.X
5
Alanında edindiği bilgi ve becerileri farklı disiplin alanlarından edindiği bilgilerle yorumlar.X
6
Uzmanlık alanında uygun renk, leke ve kompozisyon değerlerini içeren estetik değeri yüksek, özgün Türk süsleme tasarımları oluşturur.X
7
Yeni fikirler üretme ve bu fikirleri özgün tasarımlarda ifadelere dönüştürebilme.X
8
Türk sanatları alanında özgün projeler tasarlar, süreç yönetimini sağlar ve projeleri başarılı bir şekilde verilen süre içerisinde tamamlar.X
9
Geleneksel Türk Sanatları alanında bilimsel araştırma sürecini planlar.X
10
Geleneksel Türk Sanatları alanına ilişkin çalışmalarında edindiği bilgi birikimini bilimsel etik, kültürel değerlere ve çevreye duyarlı bir şekilde kullanır.X