GAZİ ÜNİVERSİTESİ BİLGİ PAKETİ - 2019 AKADEMİK YILI

DERS TANIMI
TÜRK SANATINDA FİGÜRATİF BEZEMELERİN KAYNAKLARI VE GELİŞİMİ/GTS 504
Dersin Adı: TÜRK SANATINDA FİGÜRATİF BEZEMELERİN KAYNAKLARI VE GELİŞİMİ
Dersin Kredisi: 3 Ders AKTS : 7.5
Dersin Yarıyılı: 2 Ders Türü : Seçmeli
DERS BİLGİLERİ
 -- DERSİN DİLİ
  Türkçe
 -- ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I
  Prof. Dr. Mustafa SEVER
 -- ÖĞRETİM ELEMANI WEB SİTESİ/SİTELERİ
  http://websitem.gazi.edu.tr/site/severm
 -- ÖĞRETİM ELEMANI E-POSTASI/E-POSTALARI
  severm@gazi.edu.tr
 -- ÖĞRENME ÇIKTILARI
Orta Asya’dan Anadolu’ya uzanan süreçte Türk kültürünün yayıldığı coğrafyayı, kültür çevrelerini tanıyabilme,
Taş,alçı,kağıt,kumaş,ahşap,çini,seramik malzemeler üzerindeki figürlü bezemeler ile heykel örneklerinin stil, form ve bezeme tekniklerini öğrenebilme,
Figür stilinin oluşumu ve gelişiminde inançların rolünü saptayabilme.






 -- DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
  Bu ders sadece yüz yüze eğitim şeklinde yürütülmektedir.
 -- DERSİN ÖNKOŞULLARI
  Bu dersin önkoşulu yada eş koşulu bulunmamaktadır.
 -- ÖNERİLEN DERSLER
  Bu dersle ilişkili önerilen başka dersler bulunmamaktadır.
 --DERS İÇERİĞİ
1. Hafta  Coğrafi belirlemeler, kazı ve araştırmaların ışığında Türk sanatı kavramı tartışılır. Orta Asya: Kronoloji ve kültür çevreleri değerlendirilir.
2. Hafta  Orta Asya: Kronoloji ve kültür çevreleri değerlendirilir.
3. Hafta  Kurgan buluntuları ve duvar resimlerinde Hun hayvan üslubu örnekleri, inançlarla ilişkisi kurularak değerlendirilir.
4. Hafta  Göktürk Sanatında anıt heykeller, kişitaş mezar heykelleri ve mezar taşlarında figürlü bezeme örnekleri değerlendirilir.
5. Hafta  Uygur dönemi heykel, duvar resimleri ve minyatürlerde figür stili ve yabancı etkiler tartışılır.
6. Hafta  Türk-İslam döneminde oluşan yeni figür stilinin özellikleri ve İslamda tasvir yasağı sorunu tarışılır.
7. Hafta  Ara Sınav
8. Hafta  Karahanlı, Gazneli ve Büyük Selçuklu dönemlerinden figürlü bezeme örnekleri, değerlendirilir.
9. Hafta  Büyük Selçuklu Dönemi figürlü örnekleri değerlendirilir.
10. Hafta  Anadolu Selçuklu dönemi figürlü plastik örnekleri incelenir.
11. Hafta  Anadolu Selçuklu dönemi çini ve seramik sanatında figürlü örnekler değerlendirilir
12. Hafta  Anadolu Selçuklu dönemi alçı, ahşap ve dokumalarında figürlü örnekler incelenir.
13. Hafta  Anadolu Selçuklu dönemi minyatürlerinde figür stilinin özellikleri değerlendirilir
14. Hafta  Orta Asya’dan Anadolu’ya figür stilinin oluşum ve gelişme süreci; inançlar, yerel ve çevre kültürlerin etkileri.
15. Hafta  Orta Asya’dan Anadolu’ya figür stilinin oluşum ve gelişme süreci; inançlar, yerel ve çevre kültürlerin etkileri.
16. Hafta  Dönem Sonu Sınavı
 -- ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
  J.Strzygowski, H.Glück, F.Köprülü, (Tarihsiz). Eski Türk Sanatı ve Avrpa’ya Etkisi, N.Diyarbekirli 1972. Hun Sanatı, İstanbul. G.Öney, 1977. Anadolu Türk Mimarisinde Süsleme ve El sanatları, İstanbul. Z.K.Bilici,1983. ”Anadolu Taş Tezyinatında Hayvan Üslubu (Erkan Devir Örnekleri Üzerine Bir Deneme)”, Arkeoloji- Sanat tarihi Dergisi II, s.,19-27, İzmir. Y.Çoruhlu,1995. Türk Sanatında Hayvan Sembolizmi, İstanbul.R.Arık,2000. Kubadabad, Selçuklu Saray ve Çinileri, İstanbul.
 -- ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
  Anlatım.
 -- STAJ / UYGULAMA
  Bu ders için gerekli değildir.
 -- DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
 Ara Sınav
1
30
 Ödev
1
10
 Uygulama
0
0
 Projeler
0
0
 Pratik
0
0
 Quiz
0
0
 Yıliçinin Başarıya Oranı (%)  
40
 Finalin Başarıya Oranı (%)  
60
 -- İŞ YÜKÜ
 Etkinlik  Toplam hafta sayısı  Süre (Haftalık Saat)  Dönem boyu toplam iş yükü
 Haftalık teorik ders saati
14
3
42
 Haftalık uygulamalı ders saati
0
 Okuma Faaliyetleri
10
4
40
 İnternette tarama, kütüphane çalışması
10
4
40
 Materyal tasarlama, uygulama
10
2
20
 Rapor hazırlama
0
 Sunu hazırlama
6
4
24
 Sunum
2
2
4
 Ara sınav ve ara sınava hazırlık
2
4
8
 Final sınavı ve final sınavına hazırlık
2
4
8
 Diğer
0
 TOPLAM İŞ YÜKÜ: 
186
 TOPLAM İŞ YÜKÜ / 25 : 
7.44
 DERSİN AKTS KREDİSİ: 
7.5
 -- PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI KATKI DÜZEYLERİ
NO
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI
1
2
3
4
5
1
Lisans düzeyi yeterliklerine dayalı olarak Geleneksel Türk Sanatları alanında gerekli bilgileri uzmanlık düzeyinde geliştirir.X
2
Geleneksel Türk Sanatlarının diğer sanatlarla olan disiplinlerarası etkileşimini kavrarX
3
Bireysel ve grup çalışmalarında sorumluluk alabilme ve alınan görevi etkin bir şekilde yerine getirir.X
4
Geleneksel Türk Sanatlarında uzmanlık için gerekli olan teknik bilgi ve beceriyi öğrenip çalışmalarında kullanır.X
5
Alanında edindiği bilgi ve becerileri farklı disiplin alanlarından edindiği bilgilerle yorumlar.X
6
Uzmanlık alanında uygun renk, leke ve kompozisyon değerlerini içeren estetik değeri yüksek, özgün Türk süsleme tasarımları oluşturur.X
7
Yeni fikirler üretme ve bu fikirleri özgün tasarımlarda ifadelere dönüştürebilme.X
8
Türk sanatları alanında özgün projeler tasarlar, süreç yönetimini sağlar ve projeleri başarılı bir şekilde verilen süre içerisinde tamamlar.X
9
Geleneksel Türk Sanatları alanında bilimsel araştırma sürecini planlar.X
10
Geleneksel Türk Sanatları alanına ilişkin çalışmalarında edindiği bilgi birikimini bilimsel etik, kültürel değerlere ve çevreye duyarlı bir şekilde kullanır.X