GAZİ ÜNİVERSİTESİ BİLGİ PAKETİ - 2019 AKADEMİK YILI

DERS TANIMI
ESTETİK KURAMLAR/BİS 512
Dersin Adı: ESTETİK KURAMLAR
Dersin Kredisi: 3 Ders AKTS : 7.5
Dersin Yarıyılı: 1 Ders Türü : Seçmeli
DERS BİLGİLERİ
 -- DERSİN DİLİ
   Türkçe
 -- ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I
   Yrd. Doç. Yusuf Baytekin Balcı
 -- ÖĞRETİM ELEMANI WEB SİTESİ/SİTELERİ
  www.gazi.edu.tr/~baytekin,www.gazi.edu.tr/~
 -- ÖĞRETİM ELEMANI E-POSTASI/E-POSTALARI
  baytekin@gazi.edu.tr
 -- ÖĞRENME ÇIKTILARI
Estetik alanla ilgili temel kavramları tanımlayabilir.
Sanatın farklı tanımlarını yaparak tanım içeriklerini açıklayabilir.
Sanatı meydana getiren unsurları ve aralarındaki mekanizmayı açıklayabilir.
Estetik ve sanat alanıyla ilgili soru ve sorunları tarihsel gelişim süreci içinde filozof ve düşünürlerin görüşleriyle açıklayabilir.
Düşünürlerin görüşlerini eleştirel yaklaşımla yorumlayabilir.
Estetik tavır, estetik değer konularını örnekler vererek açıklayabilir.
Sanatsal yaratmayı, sanatçı ve eseri üzerinden örnekleyerek açıklayabilir.
Freud'un Psikanaliz kuramını örnek üzerinden açıklayabilir.
Sanat Kuramlarını eleştirel yaklaşımla karşılaştırabilir.
Ülkemizde gözlenen sanat ve estetik sorunları gerçekçi yaklaşımla sorgulayabilir.
 -- DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
   Bu ders sadece yüz yüze eğitim şeklinde yürütülmektedir.
 -- DERSİN ÖNKOŞULLARI
  Bu dersin önkoşulu yada eş koşulu bulunmamaktadır.
 -- ÖNERİLEN DERSLER
  Bu dersle ilişkili önerilen başka dersler bulunmamaktadır.
 --DERS İÇERİĞİ
1. Hafta   Estetik Alanla İlgili Temel Kavramlar Bilgisi.
2. Hafta  Sanatın Kaynağı Kuramları: 1.Oyun Teorisi, 2.Din Ve Büyü Teorisi, 3.İş, Emek ve Gereksinimler Teorisi
3. Hafta   Sanatı Meydana Getiren Unsurlar: 1. Sanatçı, 2. Doğa ve Toplum, 3. Sanat Eseri, 4. Sanat Tüketicisi.
4. Hafta  Sanat Kuramları: 1.Yansıtmacı Sanat Kuramı I.Sanat Görünenin Aynen Yansımasıdır. - Platon
5. Hafta  Platon'un Güzele ilişkin Görüşleri
6. Hafta   II.Sanat, Genelin Özün Yansımasıdır. -Aristo Aristo'nun Sanatı Sınıflandırması
7. Hafta   ARA SINAV
8. Hafta   Aristo'nun Sanat ve Tabiat Hakkındaki Görüşleri Katharsis
9. Hafta   III. Sanat, İdeal Tabiatın Yansımasıdır. Rönesans Dönemi
10. Hafta  19. Yüzyıl Sanayi Devriminin Toplumsal Yaşam ve Sanat Üzerindeki Etkisi. Gerçekçilik Akımı, Toplumsal Gerçekçilik
11. Hafta  Anlatımcı Sanat Kuramı Croce ve Collingwood'un Anlatımcılık Anlayışı Tolstoy'un Aktarım Olarak Anlatımcılık Anlayışı
12. Hafta   Biçimci Kuram - R.Fry ve C. Bell'in Görüşleri İşlevsellik-Fonksiyonellik Sanat Kuramı
13. Hafta   Sanatta Yaratıcılık, Picasso ve Guernica S. Freud-Psikanaliz ve Sanat
14. Hafta  Türkiye'de sanat ve Estetik Sorunlar
15. Hafta  Türkiye'de sanat ve Estetik Sorunlar
16. Hafta  Final Sınavı
 -- ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
   Ders kitabı: Balcı, Y.B. (2005). Estetik. Ankara: Gündüz Eğitim ve Yayıncılık Diğer yardımcı kaynaklar: San, İ. (1985). Sanat ve Eğitim. Ankara: AÜEBF. Yay. Timuçin, A. (1998). Estetik. İstanbul: insancıl Yay. Tunalı, İ. (1983). Grek Estetiği. İstanbul: Remzi Kitabevi Tunalı, İ. (1996). Estetik. İstanbul: Remzi kitabevi Turani, A. (1974). Çağdaş sanat Felsefesi. İstanbul: Varlık yay. Turgut, İ. (1996). Sanat Felsefesi. İzmir: Bilgehan Matbaası Yetkin, S.K. (1979). Estetik ve Ana Sorunlar. İstanbul: Aka ve İnkilap Yay.
 -- ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
   Anlatım, Soru-Yanıt, Gösterme.
 -- STAJ / UYGULAMA
  -
 -- DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
 Ara Sınav
1
0
 Ödev
1
0
 Uygulama
0
0
 Projeler
0
0
 Pratik
0
0
 Quiz
0
0
 Yıliçinin Başarıya Oranı (%)  
40
 Finalin Başarıya Oranı (%)  
60
 -- İŞ YÜKÜ
 Etkinlik  Toplam hafta sayısı  Süre (Haftalık Saat)  Dönem boyu toplam iş yükü
 Haftalık teorik ders saati
14
3
42
 Haftalık uygulamalı ders saati
0
0
0
 Okuma Faaliyetleri
14
4
56
 İnternette tarama, kütüphane çalışması
12
2
24
 Materyal tasarlama, uygulama
0
0
0
 Rapor hazırlama
3
4
12
 Sunu hazırlama
3
3
9
 Sunum
1
3
3
 Ara sınav ve ara sınava hazırlık
3
5
15
 Final sınavı ve final sınavına hazırlık
3
10
30
 Diğer
0
0
0
 TOPLAM İŞ YÜKÜ: 
191
 TOPLAM İŞ YÜKÜ / 25 : 
7.64
 DERSİN AKTS KREDİSİ: 
7.5
 -- PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI KATKI DÜZEYLERİ
NO
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI
1
2
3
4
5
1
• Geçmiş ve günümüz sanatını kavrama.X
2
• Sanatın kuramsal boyutunu araştırma ve tartışma.X
3
• Uygulama boyutunda özgün ürünler ortaya koyma.X
4
• Sanatçı kişiliği geliştirme.X
5
• Disiplinlerarası uygulamalar yapma. Farklı disiplinlerin yaratıcılık süreçlerini inceleme ve yararlanma.X
6
• Güncel sanat olaylarını takip etme.X
7
• Günümüz sanatını etkileyen düşünceleri takip etme.X
8
• Sürekli kendini yenileyen, günümüz sanatına paralel özgün çalışmalar üreten sanatçı kişiliğe sahip olma.X
9
Özgün ürünlerini sergileme.X
10
Alanıyla ilgili yayın yapma.X