GAZİ ÜNİVERSİTESİ BİLGİ PAKETİ - 2019 AKADEMİK YILI

DERS TANIMI
GÖRSEL OKURYAZARLIK/BİS 525
Dersin Adı: GÖRSEL OKURYAZARLIK
Dersin Kredisi: 3 Ders AKTS : 7.5
Dersin Yarıyılı: 1 Ders Türü : Seçmeli
DERS BİLGİLERİ
 -- DERSİN DİLİ
  Türkçe
 -- ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I
  Yrd.Doç.Dr. Reyhan Yüksel Gemalmayan
 -- ÖĞRETİM ELEMANI WEB SİTESİ/SİTELERİ
  websitem.gazi.edu.tr/site/rgemalmayan
 -- ÖĞRETİM ELEMANI E-POSTASI/E-POSTALARI
  rgemalmayan@gazi.edu.tr
 -- ÖĞRENME ÇIKTILARI
Derse katılan öğrenciler, görsel okur yazarlık eğitiminin literatür boyutunu araştırır.
Görsel okuryazarlığın tanımını yapabilir,
Görsel sanatlar alanından seçtikleri eserler üzerinde tasarım disiplinine dayalı,görsel okuma yapabilir.
Seçilen eserlerin kavramsal ve imgesel içeriğini yazılı ödev olarak sunabilir.
Görsel sanatların, sanatsal tasarım ve görsel iletişim boyutunu kavrayabilir; aralarındaki ilişkileri açıklayabilir.
Derse katılan öğrenciler, görsel okur yazarlık eğitiminin literatür boyutunu araştırır.
Görsel okuryazarlığın tanımını yapabilir
Görsel sanatlar alanından seçtikleri eserler üzerinde tasarım disiplinine dayalı,görsel okuma yapabilir.
Seçilen eserlerin kavramsal ve imgesel içeriğini yazılı ödev olarak sunabilir.
Görsel sanatların, sanatsal tasarım ve görsel iletişim boyutunu kavrayabilir; aralarındaki ilişkileri açıklayabilir.
 -- DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
  Bu ders sadece yüz yüze eğitim şeklinde yürütülmektedir.
 -- DERSİN ÖNKOŞULLARI
  Güzel Sanatlar Fakültesi veya Eğitim Fakültesi Resim-İş Öğretmenliği Bölümünden mezun olmak.
 -- ÖNERİLEN DERSLER
  Bu dersle ilgili önerilen başka dersler bulunmamaktadır.
 --DERS İÇERİĞİ
1. Hafta  Görsel okuryazarlık eğitiminin tanımı ve alanları.
2. Hafta  Görsel dil-görsel kültür-görsel sanatlar ve ilişkileri.
3. Hafta  Görsel sanatların görsel okur yazarlık sürecindeki yeri ve önemi.
4. Hafta  Görsel sanatlarda yer alan düzenleme elemanlarının görsel algı ve görsel düşünme bağlamında irdelenmesi.
5. Hafta   Görsel sanatlar ve görsel düşünme ilkeleri.
6. Hafta  İmgenin okunması ve düzenlenmesi.
7. Hafta  İmgenin okunması ve düzenlenmesi.
8. Hafta  Ödev teslimi
9. Hafta  Görsel algı psikolojisi ve sanatsal düşünce.
10. Hafta  İletişim sanatları ve görsel okuryazarlık.
11. Hafta  Sinema ve görsel okuryazarlık.
12. Hafta  Sahne sanatları ve görsel okuyazarlık.
13. Hafta  Grafik-resim eserleri ve görsel okuma.
14. Hafta  Seramik - heykel eserleri ve görsel okuma.
15. Hafta  iç-mimari ve görsel okuma.
16. Hafta  Ödev teslimi.Dönemin değerlendirilmesi ve tartışma.
 -- ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
  Barnard, Malcolm (2002). Sanat Tasarım ve Görsel Kültür. Ankara: Ütopya Yayınevi. Leppert, R. (2002). Sanatta Anlamın Görüntüsü İmgelerin Toplumsal İşlevi (Çev.İsmail Türkmen). İstanbul: Ayrıntı Yayınları. Berger, John (1990). Görme Biçimleri. (Çev.Yurdanur Salman). İstanbul: Metis Yayınları. Koçak,Orhan (1995).İmgenin Halleri.İstnbul:Metis Yayınları. Balkenhol, B. (2005). Sanat bilimi, sanat uygulamaları ve sanata aracılık yapma’nın kesişme noktasında yöntem modelleri. Estetik eğitiminde sanat biliminin rolü. Ankara:18-20 Mart Goethe Enstitüsü Seminer Dizisi Yayını. Akdeniz, Halil (2005) Sanat Bilimi ve Sanatçı Eğitimi. Estetik eğitiminde sanat biliminin rolü. Ankara:18-20 Mart Goethe Enstitüsü Seminer Dizisi Yayını. Güngör, Ş.(1994) Sinemada görüntü yönetmeni. Ankara: Kitle Yayınları.Koçak, O. (1995). İmgenin halleri. İstanbul: Metis Yayınları.Arnheim, R. (2002). Sanat olarak sinema. Ankara: Öteki Yayınevi. Duncum, P. (2002). Visual culture art education
 -- ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
  Anlatım, Soru-Yanıt, Gösterme, Uygulama-Alıştırma
 -- STAJ / UYGULAMA
  Ders kapsamında uygulamalar mevcuttur.
 -- DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
 Ara Sınav
0
0
 Ödev
1
20
 Uygulama
0
0
 Projeler
0
0
 Pratik
4
40
 Quiz
0
0
 Yıliçinin Başarıya Oranı (%)  
60
 Finalin Başarıya Oranı (%)  
40
 -- İŞ YÜKÜ
 Etkinlik  Toplam hafta sayısı  Süre (Haftalık Saat)  Dönem boyu toplam iş yükü
 Haftalık teorik ders saati
14
3
42
 Haftalık uygulamalı ders saati
0
0
0
 Okuma Faaliyetleri
14
4
56
 İnternette tarama, kütüphane çalışması
14
3
42
 Materyal tasarlama, uygulama
0
0
0
 Rapor hazırlama
3
4
12
 Sunu hazırlama
3
3
9
 Sunum
1
3
3
 Ara sınav ve ara sınava hazırlık
2
5
10
 Final sınavı ve final sınavına hazırlık
2
10
20
 Diğer
0
 TOPLAM İŞ YÜKÜ: 
194
 TOPLAM İŞ YÜKÜ / 25 : 
7.76
 DERSİN AKTS KREDİSİ: 
7.5
 -- PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI KATKI DÜZEYLERİ
NO
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI
1
2
3
4
5
1
• Geçmiş ve günümüz sanatını kavrama.X
2
• Sanatın kuramsal boyutunu araştırma ve tartışma.X
3
• Uygulama boyutunda özgün ürünler ortaya koyma.X
4
• Sanatçı kişiliği geliştirme.X
5
• Disiplinlerarası uygulamalar yapma. Farklı disiplinlerin yaratıcılık süreçlerini inceleme ve yararlanma.X
6
• Güncel sanat olaylarını takip etme.X
7
• Günümüz sanatını etkileyen düşünceleri takip etme.X
8
• Sürekli kendini yenileyen, günümüz sanatına paralel özgün çalışmalar üreten sanatçı kişiliğe sahip olma.X
9
Özgün ürünlerini sergileme.X
10
Alanıyla ilgili yayın yapma.X