GAZİ ÜNİVERSİTESİ BİLGİ PAKETİ - 2019 AKADEMİK YILI

DERS TANIMI
YÖNLÜ KATILAŞMA/5211337
Dersin Adı: YÖNLÜ KATILAŞMA
Dersin Kredisi: 3 Ders AKTS : 7.5
Dersin Yarıyılı: 2 Dersin Türü : Seçmeli
DERS BİLGİLERİ
 -- DERS KATALOG TANIMI (İÇERİĞİ)
 -- TEMEL DERS KİTABI
 -- YARDIMCI DERS KİTAPLARI
 -- DERSİN ÖNKOŞULLARI
 -- DERSİN DİLİ
  Türkçe
 -- DERSİN AMACI ve HEDEFİ
 -- DERSİN ÖĞRENİM ÇIKTILARI
Yönlü katılaşan malzemeleri tasarlayabilmek.
Yönlü katılaşan malzemeleri üretebilmek.
Ders içeriği içindeki seçilmiş bir konu üzerinde akademik düzeyde araştırma yapabilmek.

 -- DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
  Bu ders sadece yüz yüze eğitim şeklinde yürütülmektedir.
 --DERSİN HAFTALIK DAĞILIMI
1. Hafta  Katılaşma Teorisine Giriş: Homojen çekirdeklenme, serbest enerji, hacim ve yüzey serbest enerjileri, çekirdeklenme başlangıç koşulları.
2. Hafta  Saf metallerde Yönlü Katılaşma: Büyüme başlangıç koşulları, sıvı-katı arayüzeyinde atom düzeyindeki katılma mekanizmaları, düzlemli ve düzlemsiz büyüme şekilleri, sıvı-katı arayüzeyinde yapısal kararsızlık teorisi ve atom düzeyinde büyüme şekilleri. Negatif ve pozitif sıcaklık gradyanları altında ar
3. Hafta  Alaşımlarda Yönlü Katılaşma: Yapısal alt soğuma, geleneksel ve yönlü katılaşan malzemelerde büyüme farkları. Hücresel ve dendritik katılaşma, dendrit büyüme yönleri.
4. Hafta  Alaşımlarda Yönlü Katılaşma: Sıcaklık gradyanı ve büyüme hızına bağlı olarak ortaya çıkan arayüzey yapıları, hücresel katılaşmada çözünen atomların yeniden dağılımı, dendritlerin morfolojisi ve kristalografisi.
5. Hafta  Alaşımlarda Yönlü Katılaşma: Oluşan dendritlerin detaylı şekil analizi, büyüyen kristalin ucundaki difüzyon alanı.
6. Hafta  Yönlü Katılaşmanın Kalite Kontrolü: Dendritlerde birinci kol açıklığı ve bu parametrenin büyüme yapıları ile ilişkisi. Dendritlerde ikinci ve üçüncü kol açıklıkları.
7. Hafta  Ara Sınav
8. Hafta  Yönlü Katılaşan Ötektikler: Düzenli ve düzensiz ötektikler, difüzyon çiftli büyüme, ötektik arayüzeyindeki eğrilik etkileri, ötektik ve ötektoid kol açıklıklarının büyüme hızına bağlı gösterimi, ötektik arayüzey kararsızlık şekilleri.
9. Hafta  Peritektik büyüme, makro ve mikro segregasyon. Yönlü katılaşmada elde edilen metalürjik özelliklerin yöne bağımlılığı, geleneksel döküm yöntemlerine oranla; makro yapı, mikro yapı ve mekanik özellik farkları.
10. Hafta  Yönlü katılaşmanın ısıl çiftler yardımıyla termal analiz teknikleri ve sıvı-katı ara yüzey hızlarının belirlenmesi ve soğuma eğrilerinin analizi. Yönlü katılaşma analizinde kullanılan sıcaklık dağılımları ve haritaları.
11. Hafta  Bridgman yöntemi, katılaştırma koşulları ve elde edilebilecek ürünler. Tek kristal üretim metotları, çekirdeklendirici kullanmamanın etkileri, üretim koşulları ve sıcaklık dağılımları.
12. Hafta  Czochralski yöntemi ile yönlü katılaşma. Ostrogorsky patentli daldırılmış ısıtıcı yöntemi, katılaştırma koşulları ve elde edilebilecek ürünler. Güneş hücreleri için dinamik katılaştırma yöntemi ve uzay deneyleri için tasarlanan otomatik yönlü katılaşma sistemlerinin tanıtımı.
13. Hafta  İkinci vize (ödev) sunumları.
14. Hafta  İkinci vize (ödev) sunumları.
15. Hafta  Final Sınavı
16. Hafta  
 -- ÖĞRETİM FAALİYETLERİ
 -- DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ
 
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
 Ara Sınav
1
30
 Ödev
1
30
 Uygulama
0
0
 Projeler
0
0
 Pratik
0
0
 Quiz
0
0
 Dönemiçi Çalışmaların Yıliçi Başarıya Oranı (%)  
60
 Finalin Başarıya Oranı (%)  
40
 -- DERSİN İŞ YÜKÜ
 Etkinlik  Toplam hafta sayısı  Süre (Haftalık Saat)  Dönem boyu toplam iş yükü
 Haftalık teorik ders saati
14
3
42
 Haftalık uygulamalı ders saati
0
 Okuma Faaliyetleri
6
0
 İnternette tarama, kütüphane çalışması
8
0
 Materyal tasarlama, uygulama
0
 Rapor hazırlama
3
0
 Sunu hazırlama
7
4
28
 Sunum
7
4
28
 Ara sınav ve ara sınava hazırlık
7
8
56
 Final sınavı ve final sınavına hazırlık
7
5
35
 Diğer
0
 TOPLAM İŞ YÜKÜ: 
189
 TOPLAM İŞ YÜKÜ / 25 : 
7.56
 DERSİN AKTS KREDİSİ: 
7.5
 -- PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI KATKI DÜZEYLERİ
NO
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI
1
2
3
4
5
1
Matelaurji ve Malzeme Mühendisliği konularını anlama ve yorumlama

Bağımsız Çalışabilmenin yanı sıra  takım halinde çalışabilme becerisi

Analizde ,istatiksel yöntemler ve ilgilidiğer yöntemlerden faydalanabilme

Sentez yapabilme


X
2
Deney tasarlama, deney yapma, deney sonuçlarını analiz etme ve yorumlama becerisi.X
3
Gerçekçi kısıtları ve koşulları göz önünde bulundurarak istenen gereksinimleri karşılayacak biçimde bir sistemi, parçayı ya da süreci tasarlama becerisi.X
4
Kendi disiplininde ve çok disiplinli takımlarda çalışma becerisi.X
5
Mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçme ve uygulama becerisi.X
6
Mesleki ve etik sorumluluk bilinci.X
7
Türkçe ve İngilizce olarak sözlü ve yazılı ve teknik resim ile etkin iletişim kurma becerisi.X
8
Mühendislik çözümlerinin, evrensel ve toplumsal boyutlarda etkilerini anlamak için gerekli genişlikte eğitim.X
9
Bilim ve teknolojilerdeki gelişmeler dahil olmak üzere, bilgi kaynaklarını kullanabilme ve yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci.X
10
Girişimcilik ve yenilikçilik konularında farkındalık ve çağın sorunları hakkında bilgili olmak.X
11
Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri ve modern araçları ve bilgisayar yazılımları bilgi ve iletişim teknolojilerini seçme ve kullanma becerisi.X
12
Proje tabanlı çalışma kültürünü benimsemiş iş yeri uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularında bilinç; mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında farkındalığa sahip mezunlar yetiştirmek.X
 -- ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I
   (Dr. Öğretim Üyesi Kamil Kunt TÜZÜNALP )
 -- ÖĞRETİM ELEMANI WEB SİTESİ/SİTELERİ
   (http://websitem.gazi.edu.tr/site/tuzunalp)
 -- ÖĞRETİM ELEMANI E-POSTASI/E-POSTALARI
   ( tuzunalp@gazi.edu.tr , ktuzunalp@gmail.com)