GAZİ ÜNİVERSİTESİ BİLGİ PAKETİ - 2019 AKADEMİK YILI

DERS TANIMI
ÇEVRE KİRLİLİĞİ/5021325
Dersin Adı: ÇEVRE KİRLİLİĞİ
Dersin Kredisi: 3 Ders AKTS : 7.5
Dersin Yarıyılı: 1 Ders Türü : Seçmeli
DERS BİLGİLERİ
 -- DERSİN DİLİ
  Türkçe
 -- ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I
  Doç.Dr. Meltem YILMAZ
 -- ÖĞRETİM ELEMANI WEB SİTESİ/SİTELERİ
  http://websitem.gazi.edu.tr/site/meltemyilmaz
 -- ÖĞRETİM ELEMANI E-POSTASI/E-POSTALARI
  meltemyilmaz@gazi.edu.tr
 -- ÖĞRENME ÇIKTILARI
Öğrenciler, çevre kirliliği problemlerinin neden-sonuç ilişkilerini kurabilecek düzeyde bilgi altyapısı kazanacaktır.
Öğrenciler, kirleticilerin taşınma ve birikim olaylarını öğrenecek ve çevre sorunlarını bütüncül bir bakış açısı ile değerlendirebilecektir.
Sorunların giderilmesi için mühendislik ve ekoloji bilgilerinin birleştirilmesi gereğini kavrayacaklardır.
Birleştirici, bilimsel ve gerçekçi bir çevrecilik vizyonuna sahip olacaklardır.
Mevcut kaynakların doğru kullanımına yönelik olumlu davranışsal değişiklikler kazanacaklardır.
Öğrenciler, çevre uygulamaları için, disiplinler arası bilgi paylaşımının önemini kavrayacaklardır.



 -- DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
  Bu ders sadece yüz yüze eğitim şeklinde yürütülmektedir
 -- DERSİN ÖNKOŞULLARI
  Bu dersin önkoşulu ya da eş koşulu bulunmamaktadır
 -- ÖNERİLEN DERSLER
  Bu dersle ilişkili önerilen başka dersler bulunmamaktadır
 --DERS İÇERİĞİ
1. Hafta  Çevre ve çevre kirliliğinin tanımı, çevre kirliliği ile ilgili temel kavramlar, ekosistem ve denge kavramları
2. Hafta  Çevre yönetimi modelleri, kaos ve entropi ilişkisi, doğal atmosferik, hidrosferik ve litosferik birikim, arıtım ve maliyet ilişkisi
3. Hafta  Otoepürasyon mekanizmaları, kirleticilerin potansiyeli, kirletici hareketi, taşıma olayları, dönüşüm potansiyeli analizi, çevresel stres endeksi, eşik
4. Hafta  Kütle dengesi, çevresel fizikokimyasal işlemler ve reaksiyon kinetikleri, aşırı kirlenme kavramı
5. Hafta  Küreler arası denge, hidrosfer-atmosfer dağılımı, Henry kanunu, Litosfer-hidrosfer dağılımı, adsorpsiyon izotermleri, Koc, Kow
6. Hafta  Biyosfer-hidrosfer dağılımı, biyokonsantrasyon kavramı, küresel element döngüleri, küresel karbon, fosfor, sülfür ve azot döngüsü
7. Hafta  Hidrolojik döngü, nehir ve göllerde oksijen dengesi, sucul sistemlerde oksijen konsantrasyonunu etkileyen olaylar
8. Hafta  Ara Sınav
9. Hafta  Enerji kullanımı ve enerji kaynakları, enerji zinciri, gıda zincirinde kütle korunumu, biyobirikim yapan kirleticiler
10. Hafta   Çevresel risk yönetimi, kimyasal risk değerlendirmesi
11. Hafta  Doğal çevre kirliliği etkenleri, depremler, tsunamiler, volkanlar, volkanik gazlar ve iklim değişikliği, seller ve çevresel etkileri
12. Hafta  Su kirliliği, yer altı suları, organik ve inorganik kirleticiler, ötrofikasyon, BOİ, KOİ, TOC
13. Hafta  Toprak kirliliği, erozyon,
14. Hafta  Katı atıklar, tehlikeli maddeler
15. Hafta  Radyoaktif kirlilik, Gürültü kirliliği
16. Hafta  Dönem Sonu Sınavı
 -- ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
  Environmental Scanning and Sustainable Development, Nicolas Lesca, Wiley, January 2013 Global Environmental Issues, Frances Harris, 2. Ed. Wiley-Blackwell, Feb. 2012 Transport Modeling for Environmental Engineers and Scientists, Mark M. Clark, Wiley, 2011 Environmental Hazards and Disasters, Bimal Kanti Paul, Wiley-Blackwell, 2011 Handbook of Pollution Prevention and Cleaner Production, Nicholas P. Cheremisinoff and Paul E. Rosenfeld, ISBN: 978-0-08-096446-1, Elsevier 2010
 -- ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
  Anlatım, Soru-Yanıt
 -- STAJ / UYGULAMA
  Yok
 -- DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
 Ara Sınav
1
40
 Ödev
1
10
 Uygulama
0
0
 Projeler
0
0
 Pratik
0
0
 Quiz
0
0
 Yıliçinin Başarıya Oranı (%)  
50
 Finalin Başarıya Oranı (%)  
50
 -- İŞ YÜKÜ
 Etkinlik  Toplam hafta sayısı  Süre (Haftalık Saat)  Dönem boyu toplam iş yükü
 Haftalık teorik ders saati
14
3
42
 Haftalık uygulamalı ders saati
0
0
0
 Okuma Faaliyetleri
0
0
0
 İnternette tarama, kütüphane çalışması
14
3
42
 Materyal tasarlama, uygulama
0
0
0
 Rapor hazırlama
6
3
18
 Sunu hazırlama
14
3
42
 Sunum
14
3
42
 Ara sınav ve ara sınava hazırlık
1
1
1
 Final sınavı ve final sınavına hazırlık
1
1
1
 Diğer
0
0
0
 TOPLAM İŞ YÜKÜ: 
188
 TOPLAM İŞ YÜKÜ / 25 : 
7.52
 DERSİN AKTS KREDİSİ: 
7.5
 -- PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI KATKI DÜZEYLERİ
NO
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI
1
2
3
4
5
1
Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi. Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi. Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği. Öğrenme Yetkinliği. Alana Özgü Yetkinlik. İletişim ve Sosyal Yetkinlik.X
2
Alanındaki ileri düzeydeki problemleri tanımlamak ve çözümleyebilmek için gerekli bilgiyi kavrama ve kullanma becerisi kazandırdı.X
3
Gerçekçi sınırlamalar ve şartlar altında ihedeflenen sonuçları gerçekleştirmek üzere karmaşık sistemleri modern yöntemleri kullanarak tasarlayabilme becerisi kazandırdı. (Gerçekçi kısıtlar ve şartlar tasarımın yapısına bağlı olarak ekonomik, çevresel konuları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, emniyet konularını ve sosyal ve politik hususları içerebilir.)X
4
Bilimsel uygulamaların gerektirdiği modern teknik ve araçları seçebilme ve kullanabilme beceerisini ve bilgi teknolojilerini etkin olarak kullanabilme becerisini kazandırdı.X
5
Bilimsel ve teknolojik gelişmelerle ilgili bilgilere erişme ve sürekli yenileme becerisi kazandırdı.X
6
Değişik alanlardaki bilgileri bütünleştirme ve karmaşık problemleri çözebilme becerisi kazandırdı.X
7
Alanındaki bilgi, beceri ve deneyimlerini disiplinlerarası uygulamalara aktarabilme becerisi kazandırdı.X
8
Bilimsel çalışmalarda değerlendirme, veri analizi yapma ve sonuçları yazılı/sözlü sunma becerisi kazandırdıX
9
Disiplin içi ve çok dissiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme ve bu tür takımlarda liderlik yapabilme becerisi kazandırdı.X
10
Bilime yenilik getirme/yeni bir bilimsel yöntem geliştirme/bilinen yöntemi yeni bir alana uygulama becerisi kazandırdı.X
11
Toplum ve endüstrinin gereksinimlerine göre literatüre katkı sağlıyabilecek araştırma konularını belirleyebilme becerisi kazandırdı.X
12
Bilimsel bir çalışma için amaç ve hedef belirleme, yol haritası oluşturma, planlı çalışma becerisi kazandırdıX
13
Girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürülebilir kalkınma konularında bilgi kazandırdı.X
14
Araştırma bulgularını teknolojik uygulamada ve/veya bilimsel araştırma konularını yönlendirmede kullanabilme becerisi kazandırdı.X
15
Ulusal ve uluslararası proje önerisi sunma ve çalışmaları tasarlama becerisi kazandırdı. ,X
16
Profosyonel ve etik sorumluluk bilinci kazandırdıX
17
Bağımsız araştırma yapma, bilimsel çalışmaları irdeleyen bir bakış açısı ile yorum yapma becerisi kazandırdı.X
18
Literatüre katkı sağlıyacak özgün çalışma yapabilme becerisi kazandırdı.X
19
Araştırma, yürütütülmesinde ve bulgularının yayılımında hukuki hakların farkındalığını kazandırdı.X
20
Yabancı dilde uluslararası bilimsel yayınları irdeleme ve bilimsel sunum yapabilme becerisini kazandırdı.X